Motor på 10 HK - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motor på 10 HK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motor på 10 HK

    Hej!

    Jag vill köpa en modern 4-t motor i bra kondition, storlek 10 HK för cirka 10 000. Är detta realistiskt?

    Motorn kan ha cirka 5-6 år på nacken. Jag kan inte hitta några bra motorer på blocket som uppfyller mina önskningar. Bör jag vända mig till en handlare? Jag antar att massor med bra motorer finns tillgängliga men aldrig hamnar på blocket.
    Senast ändrad av Laxen2; 2018-09-21, 15:45.

  • #2
    Det är nog svårt att hitta en bra modern 4t 10hk för 10000kr. Tyvärr är nog begagnade fet du bör leta och då hoa privata då handlare alltid är dyrare (dom h a r ju en hel del andra omkostnader som ej privata har)

    Kommentera


    • #3
      https://www.greatwhite.se/hidea-batm...r-rorkult.html

      Hade en 2.5hk som var toppen.
      Dom kan om dom vill!
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #4
        Skulle säga att det kan bli svårt. Letade själv för några år sedan efter 4-6Hk utombordare till ett gäng segelbåter vi hade då. Alla säljare ansåg att de satt på något som var tillverket av guld.
        Det jäkligaste var att det inte gick att köpa nytt heller för ingen hade några kvar på hyllan sas...

        Men har man is i magen och kan avvakta måste det vara realistiskt kan jag tycka.

        Kommer man ned i det hk intervallet är man nästan på gränsen för där jag hade föredragit en gammal skiten tvåtaktare pga enkelheten i mekaniken sas.
        __________________________________________________ _____________________________

        Covfefe

        Kommentera


        • #5
          Om en ny Tohatsu går för 18000 så anser jag inte alls det är orealistiskt att få köpa en som är 8 år gammal för 10000. Det skulle innebära en värdeminskningen på drygt 45% som är fullt rimligt i min värld. Dessutom så vet jag inte vad den förre ägaren gjort med motorn och vilka fel motorn egentligen har.
          Senast ändrad av Laxen2; 2018-09-21, 18:08.

          Kommentera


          • #6
            Ok! Case closed

            Hoppas du har rätt! Och lycka till med ditt eftersök. Jag kan tycka du är rätt ute. Men sedan har vi ju vad den fria marknaden tycker som kan ställa till det någongång emellanåt.
            __________________________________________________ _____________________________

            Covfefe

            Kommentera


            • #7
              En parsun kan du med mycket tur hitta för 10k. Hur dom är vet jag inte tyvärr

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                Om en ny Tohatsu går för 18000 så anser jag inte alls det är orealistiskt att få köpa en som är 8 år gammal för 10000. Det skulle innebära en värdeminskningen på drygt 45% som är fullt rimligt i min värld. Dessutom så vet jag inte vad den förre ägaren gjort med motorn och vilka fel motorn egentligen har.
                Det styrs av tillgång och efterfrågan... Båtmotorer har alltid varit orimligt dyra begagnade. Åtminstone under de trettio år jag haft båt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Det styrs av tillgång och efterfrågan... Båtmotorer har alltid varit orimligt dyra begagnade. Åtminstone under de trettio år jag haft båt.
                  Okej men då har jag nog kommit på en lösning. Jag har en annan motor som jag inte tagit i bruk än, en 6 hästare. Den kan jag väl sälja för 10 000-12000 och använda pengarna för att investera i en ny Tohatsu 9,8!


                  Nästa fråga blir är skillnaden mellan en encylindrig 6:a och en tvåcylindrig 10:a verkligen så stor?
                  Senast ändrad av Laxen2; 2018-09-22, 10:42.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja begagnade båtmotorer håller värdet bättre än det mesta helt klart, beror nog främst på tillgång och efterfrågan...

                    Söker man en modern kombi med 2,0 diesel så finns, tja hundratals på blocket men hur ofta ser man en näve 10hk 4-t med lagom ålder och "mil" när man behöver den...? Aldrig.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X