Fråga om frontmonterad elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om frontmonterad elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Old Firehand
    (3.) Du bör skruva bort pulpiträcket på den sida av fören där din MINN KOTA fotmanövrerade fiskemotor ska skruvas fast.
    Old Firehand
    Tack för svaret, då vet jag.

    Blir antagligen att tänka om och sätta den på Peke'n och naturligtvis med längsta riggen.

    mvh

    /D

    Kommentera


    • #12
      Men på en linder 400 sportsman borde det gå med en 48'a i fören??

      Jag har kikat en del på en Minn kota Riptide 55 AP med en CoPilot och den lockar lite...
      Senast ändrad av FishM; 2006-11-22, 19:35.

      Kommentera


      • #13
        vilka fördelar finns att montera en elmotor i fören ist för bak i närheten av motorbrunnen?

        Kommentera


        • #14
          Jag vet inte om det finns praktiska fördelar, men för mig skulle det vara bra då jag helst står och fiskar där i båten jag har mest plats, dvs på den öppna durken framför pulpeten.
          Jag har ingen erfarenhet av elmotorer, men jag tänkte att om motorn sitter i fören så är den inom armlängds avstånd för enkla förflyttningar då man spinnfiskar av en vik eller ett grund...Behöver alltså inte "gå" tillbaka till aktern för att flytta båten 20M.

          Kanske ren lathet, men det skulle vara bra tror jag

          ...Vid trolling eller flötestrolling kanske det är mindre bra med motorn i fören för man sitter och kör med ryggen i färdriktningen, vet inte.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av jojon80
            vilka fördelar finns att montera en elmotor i fören ist för bak i närheten av motorbrunnen?
            Hej JoJon 80; Om du har den elektriska fiskemotorn monterad på akterspegeln måste du hela tiden använda ena handen och vrida handtaget fram och tillbaka i sidled för att hålla önskad kurs. Om du har en fotmanövrerad elektrisk fiskemotor monterad i båtens för har du båda händerna fria att fiska med. Båten följer din ena fots rörelser. Trycker du fotpedalen framåt med tårna och trampdynan svänger båten åt höger (styrbord). Trycker du fotpedalen bakåt med hälen svänger båten åt vänster (babord). Det går lättare att förklara skillnaden om du tänker dig ha en fem meter lång planka som du i första fallet (akterspegelsmontage) skjuter framför dig och själv måste förflytta dig fram och tillbaka i sidled för att kunna skjuta plankan rakt framåt. I andra fallet (montage i fören) drar du femmetersplankan efter dig och plankan följer med vart du går utan minsta problem. Är du med?
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Danne67
              Jag tror det och har för mig att jag sett det på en del bassbåtar. Skulle det inte fungera så får det bli ett avtagbart fäste på peken, men helst så skall det vara ett avtagbart fäste lite på sidan så att det inte sitter i vägen så mycket

              Så nu finns det en tredje fråga

              Får hoppas att någon har lite erfarenheter.

              Edit: Tittade närmare på lite bilder och det verkar som om motorn alltid sitter mitt i fronten, men när man drar upp den så ligger den snett på däcket. Blir nog m a o på Peke'n om ingen har någon annan erfarenhet. slut-edit

              /D
              Hej igen Danne 67; Att ha elmotorn monterad på peket framför fören gör att motorn blir i vägen hela tiden när du ska gå i och ur båten. Bättre är nog att tillverka en kraftig teak- eller marinplywoodplatta som du kan skruva fast motorn i på styrbords sida längst fram i båtens för strax innanför peket.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Old Firehand
                Om du har en fotmanövrerad elektrisk fiskemotor monterad i båtens för har du båda händerna fria att fiska med. Båten följer din ena fots rörelser. Trycker du fotpedalen framåt med tårna och trampdynan svänger båten åt höger (styrbord). Trycker du fotpedalen bakåt med hälen svänger båten åt vänster (babord). Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                OF; Fotstyrd är ute. Nuförtiden ska man ha fjärrstyrd, man kör motorn med en liten trådlös dosa som man monterar på spöt. Man kan fiska samtidigt som man kör och man kan stå varsomhelst i båten och styra. Verkar riktigt bra faktiskt.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av KG?
                  OF; Fotstyrd är ute. Nuförtiden ska man ha fjärrstyrd, man kör motorn med en liten trådlös dosa som man monterar på spöt. Man kan fiska samtidigt som man kör och man kan stå varsomhelst i båten och styra. Verkar riktigt bra faktiskt.
                  Det är riktigt bra och bekvämt så man nästan skäms!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av KG?
                    OF; Fotstyrd är ute. Nuförtiden ska man ha fjärrstyrd, man kör motorn med en liten trådlös dosa som man monterar på spöt. Man kan fiska samtidigt som man kör och man kan stå varsomhelst i båten och styra. Verkar riktigt bra faktiskt.
                    Hej KG; Fotstyrd, elektrisk fiskemotor är inte helt ute! Den mekaniskt styrda fotpedalen används än idag av cirka 85 % av de som fiskar bass och även muskie från mindre, låga båtar (trimaraner och katamaraner) i USA. Visst finns det innovatörer som anser att elektroniken fungerar fullt ut, men hittills anses mekaniken vara pålitligare i dessa sammanhang. På den fotmanövrerade elmotorn med mekanisk styrning sitter en heldragen stålkabel eller wire innanför höljet. Den ena kabeländan är förankrad i fotpedalen och den andra är fäst med wirelås i en liten kedja (liknande cykelkedja) uppe i styrhuset. Den helt elektriskt styrda fiskemotorn manövreras ofta med "joystick" via potentiometer eller tyristor. I vissa extremfall (autopilot) kan styrningen vara ansluten till en GPS-modul.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Old Firehand
                      Hej KG; Fotstyrd, elektrisk fiskemotor är inte helt ute! Den mekaniskt styrda fotpedalen används än idag av cirka 85 % av de som fiskar bass och även muskie från mindre, låga båtar (trimaraner och katamaraner) i USA. Visst finns det innovatörer som anser att elektroniken fungerar fullt ut, men hittills anses mekaniken vara pålitligare i dessa sammanhang. På den fotmanövrerade elmotorn med mekanisk styrning sitter en heldragen stålkabel eller wire innanför höljet. Den ena kabeländan är förankrad i fotpedalen och den andra är fäst med wirelås i en liten kedja (liknande cykelkedja) uppe i styrhuset. Den helt elektriskt styrda fiskemotorn manövreras ofta med "joystick" via potentiometer eller tyristor. I vissa extremfall (autopilot) kan styrningen vara ansluten till en GPS-modul.
                      Go for the Big Ones!
                      Old Firehand
                      Jo, fast min pedalstyrning till Minn Kotan är också helt elektriskt. Inga vajrar där heller. Så därför lär fjärren funka lika bra så länge batteriet i den håller.
                      Senast ändrad av KG?; 2006-11-22, 12:27.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 981 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 393 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 446 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 905 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 397 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X