Fråga om frontmonterad elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om frontmonterad elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fråga om frontmonterad elmotor

    Hej !

    Har två frågor angående frontmonterad elmotor som jag hoppas att någon har erfarenhet av

    1. Höjden som elmotorn skall monteras på är 85 cm över vattenlinjen. Räcker det med en rigg på 120 cm på elmotorn (120 cm enligt Minn-Kota, vet inte om det är med eller utan själva motorn. Men ni som har motor kanske kan precisera hur mycket under vattnet som motorn bör hamna)? Båten kommer inte bara att gå i lugnt vatten, utan även i skärgården när det blåser i en del... M a o, oftast så är det en del vågor.

    2. Hur är det när man drar upp motorn. Den kommer att sitta på relingen UNDER pulpiträcket, alternativt på en extra hållare en bit ut. Känns som om jag ev måste ha ett 'öppningsbart' räcke där motorn skall dras upp. Är det någon som har motorn på relingen under räcket?

    Tack på förhand

    /D

  • #2
    Upp, upp,

    ingen som vet????

    Kommentera


    • #3
      Jag är också inne på frontmonterad elmotor, hoppas du får lite bra svar som jag också kan ta del av
      Du säger "på relingen, under räcket", betyder det att du inte sätter motorn mitt i båten utan på sidan efter ena kanten? Tror du det funkar bra?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Test005
        Jag är också inne på frontmonterad elmotor, hoppas du får lite bra svar som jag också kan ta del av
        Du säger "på relingen, under räcket", betyder det att du inte sätter motorn mitt i båten utan på sidan efter ena kanten? Tror du det funkar bra?
        Jag tror det och har för mig att jag sett det på en del bassbåtar. Skulle det inte fungera så får det bli ett avtagbart fäste på peken, men helst så skall det vara ett avtagbart fäste lite på sidan så att det inte sitter i vägen så mycket

        Så nu finns det en tredje fråga

        Får hoppas att någon har lite erfarenheter.

        Edit: Tittade närmare på lite bilder och det verkar som om motorn alltid sitter mitt i fronten, men när man drar upp den så ligger den snett på däcket. Blir nog m a o på Peke'n om ingen har någon annan erfarenhet. slut-edit

        /D
        Senast ändrad av Danne67; 2006-11-20, 21:48.

        Kommentera


        • #5
          Jag skulle helst ha den monterad lite på sidan så inte själva fästplattan blir så mycket i vägen när man ska in och ut ur båten, men troligen går båten bäst med mittmonterad så inte motorn måste dra båten snett...

          Vad har du för storlek på båten och vilken motor blir det?
          Senast ändrad av Test005; 2006-11-20, 21:55.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Test005
            Jag skulle helst ha den monterad lite på sidan så inte själva fästplattan blir så mycket i vägen när man ska in och ut ur båten, men troligen går båten bäst med mittmonterad så inte motorn måste dra båten snett...

            Vad har du för storlek på båten och vilken motor blir det?
            Strax över 6 meter, WAC (färdigbyggd till våren, tror du jag längtar ). Antagligen så blir det en 70 pundare (Minn-Kota) med fjärr och autopilot.

            Kommentera


            • #7
              sweet......

              Kommentera


              • #8
                Jeg har ingen erfarenhet enda, men jeg vet at el-motoren som passer på min båt er 54" shaft (Minn kota) Båten er en 14 fots Tracker. Nå har jeg satt bort båten for vinteren, så jeg kan ikke få målt hvor langt det er fra festeplået og ned...
                Men kan prøve å finne det ut.

                Michael
                'dawg, mans best friend!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Danne67
                  Hej !

                  Har två frågor angående frontmonterad elmotor som jag hoppas att någon har erfarenhet av

                  1. Höjden som elmotorn skall monteras på är 85 cm över vattenlinjen. Räcker det med en rigg på 120 cm på elmotorn (120 cm enligt Minn-Kota, vet inte om det är med eller utan själva motorn. Men ni som har motor kanske kan precisera hur mycket under vattnet som motorn bör hamna)? Båten kommer inte bara att gå i lugnt vatten, utan även i skärgården när det blåser i en del... M a o, oftast så är det en del vågor.

                  2. Hur är det när man drar upp motorn. Den kommer att sitta på relingen UNDER pulpiträcket, alternativt på en extra hållare en bit ut. Känns som om jag ev måste ha ett 'öppningsbart' räcke där motorn skall dras upp. Är det någon som har motorn på relingen under räcket?

                  Tack på förhand

                  /D
                  Hej Danne; (1.) Om du har en MINN KOTA eller annan fotmanövrerad elektrisk fiskemotor monterad på båtens fördäck 85 cm ovanför vattenytan räcker det inte med 120 cm rigglängd. Själva motorn bör vara så djupt ner i vattnet att propellern inte kaviterar. Tänk på att om det är lite vågor då går fören ständigt upp och ner i vågorna. MINN KOTA´s fotmanövrerade modeller Maxxum 80 och 101 finns med rigglängderna 42", 52" och 62" (105, 130 och 155 cm). Eftersom du har så hög för på din båt bör du välja en av modellerna Maxxum med 62" (155 cm) rigghöjd.

                  (2.) Vid transportläge drar du upp den fotmanövrerade MINN KOTA Maxxum motorn på fördäcket och fäller den bakåt och låser den i nerfällt, horisontellt läge.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand
                    Hej Danne; (1.) Om du har en MINN KOTA eller annan fotmanövrerad elektrisk fiskemotor monterad på båtens fördäck 85 cm ovanför vattenytan räcker det inte med 120 cm rigglängd. Själva motorn bör vara så djupt ner i vattnet att propellern inte kaviterar. Tänk på att om det är lite vågor då går fören ständigt upp och ner i vågorna. MINN KOTA´s fotmanövrerade modeller Maxxum 80 och 101 finns med rigglängderna 42", 52" och 62" (105, 130 och 155 cm). Eftersom du har så hög för på din båt bör du välja en av modellerna Maxxum med 62" (155 cm) rigghöjd.

                    (2.) Vid transportläge drar du upp den fotmanövrerade MINN KOTA Maxxum motorn på fördäcket och fäller den bakåt och låser den i nerfällt, horisontellt läge.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    (3.) Du bör skruva bort pulpiträcket på den sida av fören där din MINN KOTA fotmanövrerade fiskemotor ska skruvas fast.
                    Old Firehand

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 956 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 374 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 345 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X