Bästa 50hp fyrtakt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa 50hp fyrtakt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av Rudan
    Jag har också för mig att det skiljer ca 50 kilo mellan en 60hk Yamaha och en motsvarande Suzuki. Man kan ju fråga sig var Yamaha sparat in de kilona. Även om Suzukin skulle ha en cylinder mer än Yamahan så är 50 kilo lite i överkant. Eller?
    Det skiljer också 50kg på Suzuki 50hk och 60hk. Där går dom från 3 till 4 cylindrar i modellerna. Frågan är om man vinner något på att lassa på en massa extra kilo på en 5m båt för att få 10hk extra?

    Tittar själv på att skaffa en fyrtaktare, men är väldigt kluven på vad man ska ha. Lutar åt Suzuki 50hk med insprutning. Vid rampen i höstas hade några lagt i båten före oss och startat sin suzuki fyrtaktare (ca 100hk). Det surrade lite sött och det tog lite tid innan jag fattade att det var motorn som lät och att den var igång. Då drog jag igång min tvåtaktade, och genast försvann vi i ett moln av rök och ett rejält vrål. Så nu vill jag ha fyrtaktare

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av Rospigg
      Min rekomendation är att inte köpa 1 cyl 4T då dem går väldigt ojämt och inte alls speciellt ekonomiskt.

      Ska Du ha den på en Linder 400 så skulle jag välja en 10-15 hk (beroende på om Du normalt kör med lätt eller tung last) sannolikt skulle jag välja 2T och köra den på Alkylat för miljöns skull, men vill Du ha 4T så välj den större då dem väger mera och det har betydelse på en så liten båt

      klart att det kommer att bli en 15hp 4-takt till båten min.
      frågan är bara vad man ska hänga för märke i aktern.
      [FONT=Arial]Sol, fintväder och en öl.... ja då kan man ligga naken i båten i flera timmar utan hugg![/FONT]

      http://frank3n5731n.dracula.nu

      Kommentera


      • #73
        En sån här http://www.suzukimc.nu/pls/nvp/Docum...ID=214&MID=928 skulle jag gärna hänga på

        Kommentera


        • #74
          Jag vet varför din 15 hk Evinrude var slö. Det är väldigt liten kubik på dessa 15 hk. Tror att det bara är lite över 200 CC. Sen var din en brytarmotor. Från 1977 blev det CD-tändning. Minsta brytarna blir slitna blir det ju en trött motor. Klacken slits ner och gapet ändras. Sen behövs det rätt sorts fett på klacken också. En brytarmotor behöver större omvårdnad en vad en CD-tändning behöver. Är vanligt att båtmotorer med brytare ställs undan eller säljs på grund av att ägaren tycker att motorn går dåligt. När det bara är att fixa nya brytare och justera in dom. Kanske inget man gör utan kunskap. Men den slanten man betalar till nån kunnig är det värt. Att ett kompprov är aldrig fel heller om man misstänker nåt fel. Speciellt rätt på en äldre motor.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
          51 svar
          6 965 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
          24 svar
          10 375 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sirre9
          av Sirre9
           
          Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
          10 svar
          3 439 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Maxxim
          av Maxxim
           
          Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
          9 svar
          1 902 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DavidFelmeri  
          Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
          414 svar
          63 366 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DIFAnders  
          Arbetar...
          X