Suzuki 25 hp fourstroke till Linder 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki 25 hp fourstroke till Linder 400

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Suzuki 25 hp fourstroke till Linder 400

    Vad tror ni om den kombon? Lindern är rekomenderad till max 20 hp, men borde fungera med lite mer. Suzukin finns ju inte i 20, 15 känns lite klent till den.. Har inte hittat vikten på 25:an, någon som kan hjälpa mig så man kan jämföra lite..

    //Olof
    _______________________________________
    De morgenstond heeft goud in de mond

  • #2
    Förra årets modell på Linder var ju godkänt till max 15 HK så det är definitivt inte för klent. 25 knop eller så får du väl upp den i om du åker själv.

    Båten klarar säkert mer, har sett personer som kört 30 HK motor på 10 år gamla Linder 400. Det som kan bli problem är väl försäkringar etc. om det händer något.

    Om du behöver mer än 15 HK beror väl på vad båten skall användas till.

    Jag har själv varit och är fortfarande sugen på en Linder 400 men skulle inte stoppa mer än 15 HK på den tror jag. Detta för att bibehålla möjligheten att köra så långsamt som möjligt vid trolling, helst utan drivankare etc. då jag har nog svårt att hålla reda på mina fiskespön och för att inte tala om det typ armar och ben.

    Men allt hänger väl på om du känner ett behov av att komma fram till fiskeplatsen några minuter tidigare och är beredd att offra möjligheten att köra långsamt utan hjälpmedel.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

    Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

    Läs min fiskeblogg:

    http://blogg.fjallfoto.se

    Kommentera


    • #3
      Dom ca. 20 knopen min Linder gör med sin 15Yamaha 4takt på räcker då det går lite sjö om man inte vill slå sönder hela kroppen

      http://www.marin-fritid.se/suzuki.htm

      15hks 44-56kg
      25hks 69-76kg

      ~35%högre vikt
      ~66%högre effekt
      ~XX%högre maxfart

      EDIT: Undrar hur tillvida motorfästet håller för de xtrakilona vid regelbunden trailing ?
      Senast ändrad av Flodebanan; 2007-01-01, 09:52.
      sigpic

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Da_Moose
        Men allt hänger väl på om du känner ett behov av att komma fram till fiskeplatsen några minuter tidigare och är beredd att offra möjligheten att köra långsamt utan hjälpmedel.
        Elmotor
        sigpic

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Flodebanan
          Elmotor
          Elmotor är nog rätt melodi om man vill köra riktigt långsamt, men då har man ju alltid problemet med laddning. Man vill ju kunna köra rätt länge ibland och sen så skall man ju ha tillgång till 220 V för att ladda klumpen också.

          Precis som du skrivet så tror jag också att det största problemet med en för tung motor är just trailandet. När man kör i en massa gupp på sunkiga vägar så blir det ju rätt mycket stryk på akterspegeln. Inte så kul att tappa den ute på sjön direkt. Efter en sån incident så kommer man ju att anses som värsta Sällskapsresan-fiskaren för resten av livet.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

          Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

          Läs min fiskeblogg:

          http://blogg.fjallfoto.se

          Kommentera


          • #6
            Tycker 25 hk låter brutalt på en Linder 400, grannen har en sån med en 15 hk på som passbåt och med 2 pers och helgpackning så åker dem ca 15 knop med den och ensam med lite fiske prylar går den ledigt över 20 knop

            Linder är otroligt lättdrivna min 355.a med en Mercury 5hk (enligt vissa en maskerad Tohatsu 7 hk) planar precis upp med två pers och går perfekt med en och lite fisker prylar så ta inte i mera än nödvändigt

            Kommentera


            • #7
              Har kört en del med 400 och yamaha 15 hp går klockrent även med 2-3 personer i båten. som tidigare sagt så är linder väldigt lättdrivna.
              Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

              Kommentera


              • #8
                Ok tackar för svar!
                25 hp är i överdrift kanske. Just p.g.a den ökade vikten ni nämner, inte roligt att tappa en motor. S.O.S som du skriver Da_Moose
                En annan kille här på forumet har en linder med en 20hp Honda, den gör 0.9 knop som lägst, medans hans polares likadana båt med 15 hp Yamaha gör runt 2 knop som lägst, så det är inte motorstyrkan det hänger på hur långsamt de går att driva. 0.9 knop låter underbart vid trolling
                Jag har hört så mycket positivt om suzuki, ska kolla upp 15 hästarn också. Undrar hur sakta den går att köra lindern med...

                20 hp Honda väger 49 kg
                20 hp Yamaha väger 51,7 kg
                15 hästarna av båda dessa motorer väger lika mycket.
                Tack för bra svar
                God fortsättning på det nya året!
                Senast ändrad av Olof; 2007-01-01, 11:14.
                _______________________________________
                De morgenstond heeft goud in de mond

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Olof
                  Ok tackar för svar!
                  25 hp är i överdrift kanske. Just p.g.a den ökade vikten ni nämner, inte roligt att tappa en motor. S.O.S som du skriver Da_Moose
                  En annan kille här på forumet har en linder med en 20hp Honda, den gör 0.9 knop som lägst, medans hans polares likadana båt med 15 hp Yamaha gör runt 2 knop som lägst, så det är inte motorstyrkan det hänger på hur långsamt de går att driva. 0.9 knop låter underbart vid trolling
                  Jag har hört så mycket positivt om suzuki, ska kolla upp 15 hästarn också. Undrar hur sakta den går att köra lindern med...

                  Tack för bra svar
                  God fortsättning på det nya året!
                  Maila killarna på www.piscatus.com , dom svarar gärna och bra, de har just en sådan motor

                  Det beror till stor del också på hur man ställer tomgången samt vilken typ av propeller man använder?

                  Det är ju inte hela världen om man måste kasta i ngn typ av drivankare
                  sigpic

                  Kommentera


                  • #10
                    En båt som bara är runt 4 m och väger lite behöver inte så mycket motorstyrka. Sen har skrovet en topp vad det klarar i fart. Det gäller alla båtar egentligen. En för tung motor ger alldeles fel viktfördelning när man kör ensam. Sen att akterspegeln klarar en hög vikt är en annan femma. För mig låter 15 hk med bästa kubik det födelaktiska. En 15 hk fyrtakt med hög kubik är det bästa. Men avskräcks man inte av tvåtakt kan en lätt äldre 25 hk med samma vikt som en 15 hk fyrtakt vara ett alternativ. Då får man massor av pulver men kan bli lite farlig vid hög fart. Men bra om båten är med massa last är det bra. Finns ju 20-25 med låg kubik på under 400 CC ock lite över som väger i klass med en 15 hk.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 959 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X