Suzuki 25 hp fourstroke till Linder 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki 25 hp fourstroke till Linder 400

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag har en mariner 25hp 2-takt -93 på min och det fungerar bra.
    det gör ca: 2 knop på tomgång men sånt har väl mest med propellern att göra.

    Skulle jag valt motor skulle jag tagit en 9.9hp och tagit bort strypningen. då blir det billigare försäkringsmässigt tror jag.
    Ola

    Kommentera


    • #12
      Ola, man byter inte en proppeller för att ändra fart på tomgång. Den proppeller som sitter på ska ju vara anpassad till den båt den sitter monterad i. Och går den för fort på tomgång är det ju att båten har för lite motstånd i vattnet. Som typ lätta aluminiumbåtar. Eller att skrovets utformning avgör.
      Däremot om det sitter fel proppeller eller om man misstänker det. Får man koppla i en varvräknare eller liknande avläsning av varvtal.
      Ska en motor varva typ 5500 varv och den varvar 4800 varv är det ju nåt som är fel. Bästa kurva är att den ligger i parantäs med den angivna kurva motorn ska ha. Är båten väldigt snabbt i plan och motorn skriker (högt varv). Eller om den är seg i plan och inte varvar ut (låter inte allt för mycket om motorn). Då kan en proppeller eller en hissning eller sänkning av motorn också vara ett problem. Kavplattan ska alltid vara i linje med skrovets mittpunkt. För långt upp eller för långt ner försämrar fart och styrka.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

      Kommentera


      • #13
        Kan tillägga att det finns massa knep att komma ner lägre i fart. Ikeakassar bakom är ju ett välkänt sätt att trolla långsammare. Speciellt bra vid gösfiske där gösen inte är nån raket direkt.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

        Kommentera


        • #14
          Elanen jag hade en tanke på att byta till propulsepropeller för att kunna köra trolling men jag har inget intresse i trolling i dagsläget så det blir inget propellerbyte.

          Dessutom vet jag inte om propulse är bra eller om de ens går att justera tillräckligt.
          Så om jag ska prova på trolling blir det nog IKEA som får hjälpa till att justera farten.

          Jag misstänker att min båt skulle kunna gå fortare med en annan propeller eftersom den inte ökar något i hastighet på de sista ca: tusen varven. Den gör idag 22knop vilket är lite tycker jag med en 25hp.

          Men det känns som den går fint i ca: 15-17 knop som jag brukar marcha.

          En hastighet som passar mig och ett motorljud som låter bra tycker jag.
          Ola

          Kommentera


          • #15
            Tackar för bra info!
            _______________________________________
            De morgenstond heeft goud in de mond

            Kommentera


            • #16
              Har varit mycket för och emot Pro Pulse proppellrar. En del har haft problem med att dom tappar blad, går av tvärt, sämre toppfart och en del annat. Ett orginal är oftast det säkraste. Ola, man får heller inte glömma att alla skrov bromsar vid en viss fart. Är nog tur det, annars vore det förfärligt. För då låg nog många båtar och människor på botten. Har kört en Theri Microfun som grabben köpte med en 25 hk Evinrude. Blev livsfarlig när man kom över 25 knop.
              Har ett par båtar som är lite över 4 m. En del skrov och byggnation klarar 50 HK, medans andra i samma längd inte pallar med än max 15 hk.
              Är så olika båt för båt. En Örnvik 415 som jag har är inget för motor större än 15 hk, möjligt max en lätt 20 hk. Skrovet är för lätt och lite instabilt.
              På en Crescent 415 med Pettersson skrov om akterspegeln är stark en 50 hk av den lättare typen. Exempelvis Mercury 40-50 hk fyrcylindriga.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Jonas 37
                Läste en broschyr för några år sedan som heter "Yamaha körfakta" Man testar Yamaha motorer i olika storlekar på vissa båtmodeller. I testet så fanns en Linder 400 när dom testade den med en Yamaha 25hk fyrtakt så gjorde den 27knop.Var in och tanka på Shell i Askersund efter en Vätterntur när det dyker upp en Linder med en Honda 30hk på akterspegeln.Det ekipaget gör nog en bra bit över 30knop.Tror inte försäkringsbolagen är så pigga på att försäkra ett sånt ekipage.Har för mig att Honda 15-20hk är samma motor numera.Tror den väger runt 50kg.
                Låter lite skumt eftersom den enligt Linders motortest gör 23.5knop med en 15hks Yamahamotor
                sigpic

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Flodebanan
                  Låter lite skumt eftersom den enligt Linders motortest gör 23.5knop med en 15hks Yamahamotor
                  23.5 knop är med 1 person.
                  22 knop är med 2 personer. För 15 hk.

                  För yamaha 20 hk gör linder 27 knop med 2 personer.
                  Antar att den gör 29 knop ca med 1 person.

                  En 25 hp gör kanske lite mer ändå, så du har rätt, 27 knop låter lite lite. Men livsfarligt är det nog att hänga på en sådan
                  Fakta: yamaha-motor.se körfakta för linder.
                  _______________________________________
                  De morgenstond heeft goud in de mond

                  Kommentera


                  • #19
                    Tjena! dom flesta motor tillverkarna går ju upp i kubikstorlek när dom springer iväg över 20 hk, så jag tycker att ca 350cc är lagom. har en Mercury 20 hk på min 400`a tycker det är precis lagom;D drämmer iväg utan problem med tre pers i med fiske utrustning å fika

                    Kommentera


                    • #20
                      Den här tråden är typ 6,5 år gammal! :p

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 526 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X