Elmotor för trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor för trolling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotor för trolling

    Hej alla glada fiskare

    Jag har i dag en yamarin 46sc med en yamaha 50h fyrtakt!
    Vid tomgångsvarv så gör den 2,5knop vilket är lite för fort för gös/gädd trolling
    Jag har nu funderat på en elmotor till trolling!
    Ni som har en liknande båt och erfarenhet med elmotorer,vad ska man tänka på? storlek på motor? batteri? mm
    Båtens vikt med motor är 510kg+ 1-2 personer....

  • #2
    Då är det billigare med en IKEA kassa i fören.
    Den sänker farten med ca 1knop. Fungerar finfint .. =)
    ___________________________

    Team Gäddexpressen

    www.kingofmälaren.se

    Kommentera


    • #3
      Finns ju en trollingbroms som Du monterar på kaviationsplattan på snurran som fälls ner vid trolling och bromsar då, sen när det är dags att åka på så fäller Du upp den i horisontalläge så gör den inget motstånd tror den heter Happy troller om inte minnet sviker.

      Annars är ju drivankare/trollingbroms monterad på respektive sida bra ur flera synpunkter, och inte så dyrt heller.

      Ska Du köra länge med en elsnurra så måste Du ha ett rejält batteri för det duger inte med minsta Minn Kotan utan det bör vara den som heter 40 eller 46 eller något sådant på den båten och den drar i sig bra med ström under några timmars körning

      Har en Minn kota 30 som jag hänger på linder 355.an och matar med ett 75 Ah batteri och den går max 2 tim på det innan batteriet kroknar och då är Lindern extremt lättdriven, och jo batteriet var nyladdat så mitt tips är glöm det och satsa på någon form av broms istället

      Kommentera


      • #4
        http://www.fiskesnack.com/fotogaller...drivankare.jpg

        funkar hur bra som helst.....

        Kommentera


        • #5
          Tack för svaren

          Det där med driftiden på batteriet lät ju inget vidare
          Att ha flera batterier paralellkopplade fungerar ju men väger nog för mycket
          Jag kikade på den där happy troller men borra fyra hål i en ny motor? Nej det
          är inte ett altenativ för mig
          Det får nog bli drivankare/trolling broms

          Kommentera


          • #6
            Happy trollern är inte riktigt bra från början det behövs lite justeringar innan den funkar. När den är nedfälld så stannar båten av nässtan helt och man får gasa på ganska mycket.
            Då är det mera ekonomiskt att använda drivankare av någon typ.


            http://teamchar.blogspot.com/

            Kommentera


            • #7
              Bättre med drivankare

              Kör själv med upp till 4 st 10 l hinkar på årinfästningarna + fästena för spöhållarna. Då kan du justera ner farten stegvis upp till ca 1,5 knop (min båt 4,65 m).

              Eftersom du har en 50 hk motor är din båt säkerligen för stor att kunna styra med elmotorn, möjligt att det går med stora motorn som roder???

              Använder själv dock elmotor till min båt vid flötestrolling, sätter motorn i fast läge riktad rakt fram på ett speciellt fäste. Sitter sedan och styr med årorna som vid vanlig rodd vilket funkar perfekt (bara att vända på ev fastmonterade instrument)

              Kommentera


              • #8
                Elmotor för trolling

                Jag blev nästan övertygad att trolling bromsar är det bästa altenativet(det kanske är det också?)men efter mycket surfande på nätet så får jag uppfattningen att vill man ha ner batteri förbrukningen så är det en Minn Kota
                Maxximum med steglös hastighet som gäller dvs den förbrukar endast så mycket effekt/ampere som du vrider på! Enligt hemsidan så håller ett batteri upp till 5ggr längre med Maxximun tekniken

                Frågan är hur stor motor behöver jag?
                Duger en Minn kota Maxxum Transom Mount 55 Lbs i drag kraft!
                Går att köpa från Danmark för strax under 5000Kr(kurres ska ha 7330kr)
                Jag har ett Tudor fritidsbatteri på 100A(i värsta fall ytterligare ett batteri dvs 200A att tillgå)
                Fiskar i Mälaren båten är en Yamarin 4,6 meter vikt med motor ca 510kg+ 1-2
                personer!
                Jag ska även utnytja motorn vid vårfiske i grundvikar mm

                Kommentera


                • #9
                  Har en Minn kota 30 som jag hänger på linder 355.an och matar med ett 75 Ah batteri och den går max 2 tim på det innan batteriet kroknar och då är Lindern extremt lättdriven, och jo batteriet var nyladdat så mitt tips är glöm det och satsa på någon form av broms istället
                  ...Wow, är det 2h på full fart eller på typ 1-2'ans fartläge du menar?


                  Jag researchade en del innan jag köpte min elmotor och hoppas på bättre driftstider än så. Jag har en Minnkota 55'a och hoppades på i alla fall 1h maxfart på ett 75ah batteri...
                  (Ska inte användas till trolling i första hand utan mer för korta förflyttningar)

                  Kommentera


                  • #10
                    Har själv en båt i samma storlek med en 60hk fyrtakt samt en förmonterad minnkota 55 med steglös hastighet. Kör du med Ikeakasse eller hink bakom båten kan det lätt strula vid landning av fisk, men det svåra blir styrförmåga när du ska svänga upp i motvind. Bättre tycker jag det funkar med två "murarhinkar" som jag bundit ihop med 3 meter tamp. Sätter dessa i knaparna vid fören och låter de gå precis under ytan. Perfekt svängradie och lätt att justera hastighet. Elmotorn är grym till flötestrolling/sakta trolling och batteriet på 90amph räcker skapligt. En elmotor i aktern på din båt och lite vind funkar inget bra då du får svårt att styra. Sedan lyxade jag till det och köpte min elmotor med autopilot så när jag drillar fisk så kör jag båten framåt i c:a 0,5 knop med den och har friläge i på stora motorn = löjligt skönt och mer fisk landade.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 527 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X