Generator på mindre utombordare ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Generator på mindre utombordare ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Rospigg: Man hör tydligt efter några veckor att startmotorn inte går med samma fart, detta fastän jag vissa dagar haft igång motorn under hummerfisket i 2-3 timmar. Tar jag hem och laddar upp det blir det en enorm varvskillnad på startmotorn när man skall till och starta.

    Tack för tipsen, skall kolla upp det i god tid innan sjösättningen i april!

    *edit*

    Givetvis har jag huvudströmbrytare.
    Senast ändrad av Fartlek; 2007-01-14, 21:58.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Fartlek
      Rospigg: Man hör tydligt efter några veckor att startmotorn inte går med samma fart, detta fastän jag vissa dagar haft motorn under hummerfisket i 2-3 timmar. Tar jag hem och laddar upp det blir det en enorm varvskillnad på startmotorn när man skall till och starta.

      Tack för tipsen, skall kolla upp det i god tid innan sjösättningen i april!
      OK nu låter det ännu mera som fel på laddningen i båten, ett tips som Du kan testa nu under vintern är att ladda batteriet med laddare och mäta volttalet bör ligga på +13V när Du kopplar av laddaren och sen låter Du batteriet stå i några veckor som Du beskriver att Du gör på sommaren och så mäter Du volttalet igen då bör det ligga mellan 11,5- 12V för det är helt normalt med viss självurladdning på batterierr som inte används.
      Sjunker det mera än så bör Du kolla upp batteriet som jag nämde ovan!

      Det kan också vara så att Du har någon krypström i båten som drar ur batteriet, kan vara så löjligt som en instrumentbelysning på varvräknaren som lyser jämt eller att det går iväg ström via en dålig koppling.

      Har inte frågat men jag utgår ifrån att Du har en huvudströmbrytare i båten och att Du stänger av den varje gång Du lämnar båten, om inte så montera en sån!!

      Lycka till

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av Fartlek
        Rospigg: Man hör tydligt efter några veckor att startmotorn inte går med samma fart, detta fastän jag vissa dagar haft igång motorn under hummerfisket i 2-3 timmar. Tar jag hem och laddar upp det blir det en enorm varvskillnad på startmotorn när man skall till och starta.

        Tack för tipsen, skall kolla upp det i god tid innan sjösättningen i april!

        *edit*

        Givetvis har jag huvudströmbrytare.
        Du har inte något som ligger och drar tjyvström, typ varvräknare eller liknade.
        Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
        www.solskensmetarna.se

        Kommentera


        • #44
          Räkna på tot. förbrukning.

          Hei Fartlek

          Eftersom att du tydligen har haft det här problemet från start (med nytt batteri)
          Undrar jag: hur var det förr?

          Såg i en Yamahamanual (för 70Hk/98´s årsmodell) att generatorn bara lämnar max 6A!!?? Antar (altså, antar men vet ej säkert, se i manualen), att din motor inte lämnar mer än en senare, 98 ans årsmodell. Dessutom, är jag osäker på att den lämnar 6A på ekonomifart. Tror specen är max Amp. vid fullvarv då det är snack om en alternator.

          Då kan det vara följande (om det inte är fel på någon del i laddning/batterikapasitet)
          Du har installerat fler strömförbrukare typ ekolod, lamper (i varvräknare t.ex.)
          annan marinelektronik eller strömförbrukare?

          Du kommer ganska snart upp i 4-5A på elektroniken+ belysning och det blir jäkligt lite över från generatorn att kunna ladda batteriet SNABBT vid kortare turer då en startmotor drar jäkligt mycke ström när den körs (1-200A). Är du ute en stund og kör/fiskar kör/fiskar (start stopp, start stopp ett antal ggr) töms batteriet så småning om i tillägg till en viss självurladdng när båten ligger i hamn längre tid.
          Drar du ur 5-10Ah i starten (om den inte startar på en gång) skall du köra länge innan du får tillbaka kapaciteten starten drog ur batteriet. Laddar du med 1-2A till batteriet så tar det 3-6 tim att få tillbaka full kapacitet

          kanske en ledtråd. Mvh Flodström PS. Vad visar ekolodet för batterispänning? DS.
          Senast ändrad av Flodström; 2007-01-15, 19:20.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

          Kommentera


          • #45
            Koppla en voltmätare till batteriet och kolla om volten går upp när du kör.
            Är laddningen 100% frisk i snurran ska den ge ca 14,4 volt och under 13,5 volt är dåligt

            Kommentera


            • #46
              Helt riktigt som Viesker säger

              Viesker Koppla en voltmätare till batteriet och kolla om volten går upp när du kör.
              Det var det jagtänkte på när jag føreslog att kolla volten på ekolodet, men Vieskers förslag är bättre/noggrannare mätresultat

              Du bör göra mätningen på batteriet (om du har eller kan låna en bra digital voltmeter) under följande tillstånd:
              innan du startar motorn.
              efter att den startat
              under gång, vid max varv
              och sedan under ekonomikörning, med alla förbrukare påslagna (ekolod, belysning etc...
              också efter att du stoppat motorn.
              Mvh Flodström
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

              Kommentera


              • #47
                Tusen tack för alla de utförliga svaren! Trodde inte att en start tog så mycket energi, och heller inte att det tog så lång tid för batteriet att bli uppladdat. Kanske inte är något fel då?

                Det ekolodet jag har nu, har vad jag vet, inget som visar den aktuella volten. Det larmar bara via en signal då det går under den volt man tidigare ställt in på ekolodet.

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av Fartlek
                  Det ekolodet jag har nu, har vad jag vet, inget som visar den aktuella volten. Det larmar bara via en signal då det går under den volt man tidigare ställt in på ekolodet.
                  Vad har du för lod, fabrikat, model?
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

                  Kommentera


                  • #49
                    Använde under året ett Humminbird max 20, men en Garmin 178c dimper ner i brevlådan när som helst.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X