Power/Tilt-knappen på Honda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Power/Tilt-knappen på Honda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Power/Tilt-knappen på Honda

    Hej
    Har en Honda som har en krånglande power/tilt-knapp. I bland startar den av sig själv och flera gånger har den gått på natten och tiltat ner motorn så att vi trott det vatit tjuvar i farten. Just nu så fungerar den inte alls. Den på reglage handtaget fungerar fortfarande men det känns olustigt om det hela skulle paja helt (kul om den plötsligt skulle tilta upp motorn när man kör på full gas). Någon som har hört om det här problemet med Hondas power/tilt? Tacksam för tips.

    MVH, Flodström
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

  • #2
    Kolla att den grova kopplingen (handsken) är ordentligt hoptryckt. Alltså där all elektronisk överförning ges. Den brukar släppa och kan ge massa konstiga problem.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Flodström
      Hej
      Har en Honda som har en krånglande power/tilt-knapp. I bland startar den av sig själv och flera gånger har den gått på natten och tiltat ner motorn så att vi trott det vatit tjuvar i farten. Just nu så fungerar den inte alls. Den på reglage handtaget fungerar fortfarande men det känns olustigt om det hela skulle paja helt (kul om den plötsligt skulle tilta upp motorn när man kör på full gas). Någon som har hört om det här problemet med Hondas power/tilt? Tacksam för tips.

      MVH, Flodström
      Min Honda 90 jag hade för några år sedan gav ungefär sama symtom, var lite läskigt när den en gång tiltade ner max när det gick i nästan 30 knop, vet inte hur den nya ägaren löste det, om han nu märkte något - tvivlar på det
      http://teamjoj.blogspot.com/

      Kommentera


      • #4
        Det borde sitta 2 reläer som är inblandade i det där. Om det är 2 st likadana reläer ( eller relän) så byt plats på dom, och kolla hur tilten beter sig då. flyttar du felet då, köp nytt relä.
        Är felet kvar så borde det vara knappen på motorn eller sladdarna dit som har gjort sitt.
        Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Flodström
          Hej
          Har en Honda som har en krånglande power/tilt-knapp. I bland startar den av sig själv och flera gånger har den gått på natten och tiltat ner motorn så att vi trott det vatit tjuvar i farten. Just nu så fungerar den inte alls. Den på reglage handtaget fungerar fortfarande men det känns olustigt om det hela skulle paja helt (kul om den plötsligt skulle tilta upp motorn när man kör på full gas). Någon som har hört om det här problemet med Hondas power/tilt? Tacksam för tips.

          MVH, Flodström
          allt tyder på knappen i sej om den reglageboxmonterade funkar som den ska och den motormonterade har gett upp borde utesluta relän och andra kopplingar/kontakter dock alltid bra att dra isär ibland och spraya 5-56 eller WD-40 i elkopplingar suveräna medel fixar nästan allt!
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

          Kommentera


          • #6
            Jag var lite osäker om det var ett relä för varje knapp eller om det var ett relä för att hissa osv.
            Om det är ett relä upp och ett ner, så håller jag helt med dig Tamtam.
            Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

            Kommentera


            • #7
              Tack för svar

              joj:
              Min Honda 90 jag hade för några år sedan gav ungefär sama symtom, var lite läskigt när den en gång tiltade ner max när det gick i nästan 30 knop, vet inte hur den nya ägaren löste det, om han nu märkte något
              Det var precis så det utveklade sig med en två-tre insidenter, på full fart i Hardangerfjorden men lyckligtvis tiltade den här också ner så att den fortsatte att pumpa kylvatten.
              TAMTAM:
              allt tyder på knappen i sej om den reglageboxmonterade funkar som den ska och den motormonterade har gett upp borde utesluta relän och andra kopplingar/kontakter dock alltid bra att dra isär ibland och spraya 5-56 eller WD-40 i elkopplingar suveräna medel fixar nästan allt!
              Jorå, jag vet vad 556 är och det är kanonbra till elektriska kontaktproblem.

              Här verkar det som att power-tiltknappen (på sidan av motorn) numera har fastnat i ett och samma läge (går inte att switcha längre), og det blir väl snack om garranti eller nått sånt (knappen blir ju utsatt för 35‰ saltvatten och det borde den tåla eller hur (motorn är från 2004, BF115Hk)

              "Bra" att joj har haft det här problemet också, skall meddela importøren här i Norge om det.

              MVH Flodström
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

              Kommentera


              • #8
                Verkar som om detta är någon form av standard fel på Hondor.
                Har en Honda 75hk som knappen på motorn bara fungerar att tilta upp motorn ibland där emot fungerar den alltid att tilta ner med...
                Så det verkar som om det är knappen som är spöket i detta fall, har dock inte orkat fixa felet eftersom tilten på gasreglaget fungerar klockrent.
                Men det är väl bäst att kolla upp vad det kan vara och ta fram mirakelsprejen, det har inte slagit mej att motorn kan tilta av sig själv och det skulle ju inta vara så bra kanske..
                [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Lärlingen Visa inlägg
                  Verkar som om detta är någon form av standard fel på Hondor.
                  Har en Honda 75hk som knappen på motorn bara fungerar att tilta upp motorn ibland där emot fungerar den alltid att tilta ner med...
                  Så det verkar som om det är knappen som är spöket i detta fall, har dock inte orkat fixa felet eftersom tilten på gasreglaget fungerar klockrent.
                  Men det är väl bäst att kolla upp vad det kan vara och ta fram mirakelsprejen, det har inte slagit mej att motorn kan tilta av sig själv och det skulle ju inta vara så bra kanske..
                  Hej Lärlingen och tack för din information. Det är nyttigt det här att snacka via det här forummet. Man får tag på information man annars inte hadde kunnat få tag på.
                  Skall kika lite mer på det här felet när jag har fått båten på land (så fort det blir +grader). Sist tilten på min motot slog till var då båten låg i hamn. Då gick tilten så länge att batteriet tömdes på all ström (2V när jag checkade med voltmetern) D.v.s. ett batteri för 1250 kr blev förstört.
                  Numera kopplar jag bort ena batteripolen när jag parkerar i båthamnen.

                  Skall till botten med det här problemet. På Honda (här i Norge) känner man inte till problemet så där är det inget att hämta.

                  Hittar jag orsaken till det här onödiga felet i löpet av vintern eller våren kommer jag att posta ett inlägg om det.
                  Flodström
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                    Hej Lärlingen och tack för din information. Det är nyttigt det här att snacka via det här forummet. Man får tag på information man annars inte hadde kunnat få tag på.
                    Skall kika lite mer på det här felet när jag har fått båten på land (så fort det blir +grader). Sist tilten på min motot slog till var då båten låg i hamn. Då gick tilten så länge att batteriet tömdes på all ström (2V när jag checkade med voltmetern) D.v.s. ett batteri för 1250 kr blev förstört.
                    Numera kopplar jag bort ena batteripolen när jag parkerar i båthamnen.

                    Skall till botten med det här problemet. På Honda (här i Norge) känner man inte till problemet så där är det inget att hämta.

                    Hittar jag orsaken till det här onödiga felet i löpet av vintern eller våren kommer jag att posta ett inlägg om det.
                    Flodström
                    Ska kolla upp Hondan när det blir + grader ute, se om man får till det..

                    Tänkte dela tråden med dej eftersom vi pratar om Honda motorer (hoppas att du inte tar illa upp)
                    Hade ett litet problem men motorn till och från i sommras när vi skulle åka vattenskidor.
                    Lagom när man kom upp på skidorna så blev motorn orkeslös..?
                    Lika så har det hänt att motorn tappar kraft när man ska dra på full gas från stillastående, men det gav med sig om man slog av motorn en liten stund för att sedan starta den igen och då gick den som en klocka..
                    Har bytt stifft, olja och kolla gnistan på samtliga cylindrar, inget fel på det!
                    Försökt fått lite hjälp av verkstad men man säger att men måste ta in motorn och felsöka... inte så kul att lämna iväg motorn till någon som tar 500kr timmen exklusive moms, speciellt inte när det bara händer ibland och inte är ett kroniskt problem..
                    Har vart med om felsöknings historier som ballat ur totalt ekonomiskt sett...
                    Någon som vet nått om detta??
                    [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 963 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X