Skillnad på 50hk vs 60hk 4-takt??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på 50hk vs 60hk 4-takt???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skillnad på 50hk vs 60hk 4-takt???

    Har nu en Mercury 50hk fyrtakt som går perfekt men jag tycker känns lite klen och ångrar bittert att jag inte köpte en 60hk istället.
    Nu funderar jag på att eventuellt byta upp mig till en Mercury 60hk till våren.

    Frågan är om det blir någon nämnvärd skillnad som gör det värt att byta upp sig till en 60hk?? Gör 10hk någon skillnad i toppfart och accet?
    Mercurys 40-50-60hk är i samma vikt och storleks klass.
    Motorerna över 60hk är lite för tunga för min båt.

    Kom gärna med tips!
    Senast ändrad av Wengrud; 2007-01-12, 19:16.
    www.teamwengrud.se

  • #2
    Jag hade en Yamaha F60 (ska vara i stort sett samma motor som Mercuryn) och den var en riktig skitmotor, slö och trögstartad och tjuvstannade ofta medan dem Yama F50 jag hade innan gick som klockor.

    Jag har hört flera stycken som haft stora problem med just F60 modellen så jag skulle inte byta till en sån, vill Du ha mera kraft men inte gå upp på F80 så kolla på Honda 75 med nya tekniken fick ju kanonbetyg i ViB nyligen. annars har väl Suzuki en 75.a med och det är fina maskiner.

    Kommentera


    • #3
      Jag har för mej att det ska vara likadana motorer 50 och 60 hk..
      Det är väl bara så att 50hk är strypt!
      Troligtvis "styrboxen" som är olika på motorerna, så det kanske går att få tag på en styrbox till 60hk begagnad om det nu är det som är olika!
      Har lite funderingar på att kolla upp min 75:a och eventuellt fixa till den så att jag får 15hk till!

      Rätta mej gärna om jag har fel!
      [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Lärlingen
        Jag har för mej att det ska vara likadana motorer 50 och 60 hk..
        Det är väl bara så att 50hk är strypt!
        Troligtvis "styrboxen" som är olika på motorerna, så det kanske går att få tag på en styrbox till 60hk begagnad om det nu är det som är olika!
        Har lite funderingar på att kolla upp min 75:a och eventuellt fixa till den så att jag får 15hk till!

        Rätta mej gärna om jag har fel!
        Så trodde jag att det var med när jag tänkte chippa upp min Optimax 75.a till 90 men det var en massa saker som måste bytas utom CDI boxen och det lär vara likadant på 4T så det blir ofta mera ekonomiskt att sälja och köpa ny i rätt storlek.

        Till min motor kostade bara delarna löst ca 4000 USD på nät butik i USA och då ska frakt och Svensk moms och monteringsarbete läggas på så det kostar mer än det smakar

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Rospigg
          Så trodde jag att det var med när jag tänkte chippa upp min Optimax 75.a till 90 men det var en massa saker som måste bytas utom CDI boxen och det lär vara likadant på 4T så det blir ofta mera ekonomiskt att sälja och köpa ny i rätt storlek.

          Till min motor kostade bara delarna löst ca 4000 USD på nät butik i USA och då ska frakt och Svensk moms och monteringsarbete läggas på så det kostar mer än det smakar

          Okej!
          Vad var det mer för delar som behövdes bytasut??
          Bara undrar eftersom min Honda 75:a 4T och 90hk är identiska som motorer på pappret!?
          Vore kul att ha koll på det!
          [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

          Kommentera


          • #6
            Precis så som jag tänkt...
            40-50-60hk Mercury är även dom exakt lika på papperet och 40,50hk måste vara strypta på något sätt.
            Har frågat runt hos ÅF för Mercury men ingen har en aning?
            Är det en bransch hemlighet?
            www.teamwengrud.se

            Kommentera


            • #7
              suzuki 90 o 115 är identiska förutom datakortet
              kostnaden för att byta vet jag tyvärr inte
              det är säkert samma med andra fabrikat skulle bli för dyrt att tillveka olika motorer för varje steg i storlekarna
              Senast ändrad av snickarn; 2007-01-12, 20:03.

              Kommentera


              • #8
                50 resp 60

                Vet endast hur det är med yamman.
                Där är det så att 40 å 50 är samma 60 å 70 är samma block.
                Skulle tro att det är samma med din.
                Har svårt å tro att ett motorblock görs samma över 40-50 60.
                Hade en yamaha 40 som jag byggde om till en 50 hk.
                Gick utmärkt kan jag berätta.Däremot skulle jag inte köpa en 60 om jag köpte nytt........det är ju antagligen samma vikt å block som 70 hk.
                På yamaha tror jag det bara skiljer en tusing på nypriset mellan 60 å 70hk.
                Hellre en tappad fisk än en dag på land
                mvh wolfie

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Lärlingen
                  Okej!
                  Vad var det mer för delar som behövdes bytasut??
                  Bara undrar eftersom min Honda 75:a 4T och 90hk är identiska som motorer på pappret!?
                  Vore kul att ha koll på det!

                  Det är just det som är kruxet, dem är lika på pappret men inte i verkligheten

                  Det var delar av bränslesystemet med munstycken och även på insuget och i mitt fall skiljde det även lite på själva blocket, men när jag läste på hemsidan och jämförde motorerna (min finns som 75, 90 och 115) så såg allt identiskt ut men i verkligheten så hade 75.an ett annat block med lite annan utformning, däremot 90 och 115 hade samma men då skiljde ändå dem andra sakerna.

                  Största orsaken till att handlarna inte "vet" är att dem inte får bidra till att bygga om motorer då det ändrar utsläppsvärden och andra saker som är avgörande för en motors klassning i miljöhänseende och då blir det problem för dem.
                  Men jag pratade med folk i racingvärden som köper sina motorer mer eller mindre i lösvikt och bygger ihop själva och det var dem som löste gåtan med olikheterna då dem testat och sett vilka problem det blev, så från generalagenter och handlare fick jag inte ett enda vettigt svar

                  Kommentera


                  • #10
                    Vill inte råda i onödan men vill ni ha mer kraft köp motorer med passande hästkraftantal att pilla själv är nog inte att rekommendera då bör man veta vad man gör!
                    Yamaha 50-60 bygger på samma block så vitt jag vet, kollar man specen har de samma cylvolym 60an är väl mer uppdaterad övertygad om att det är en kanonmaskin min F50 är det i alla fall.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 963 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X