Skillnad på 50hk vs 60hk 4-takt??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på 50hk vs 60hk 4-takt???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Xtreame
    Många intressanta tips och ideer!

    Låter som att det inte är värt att byta upp sig 10hk.
    Mitt ekipage går egentligen inte dåligt alls... Felet är väl att mycket vill ha mer!
    Får väl köra som jag gjort nu med "bond trim" i form av en Pro Pulse propeller.
    Den har funkat bra för mig och gör att man kan ändra acc och toppfart lite efter aktivitet.
    Vill du ha bättre fart så ska du inte använda Pro Pulse eftersom det är flexibla kompositblad på den, då är det bättre med rostfritt (och dyrare).
    Sen kanske det inte gör så mycket på en 50 hästars.

    Kanske kan prova att hissa motorn ett steg, på min Arrow 510 med 60 hk Mariner 4t med en storlek större propp gjorde det drygt 4 knop, men mest betydde det att varvtalet sjönk med 500 varv i 25 knop så soppaförbrukningen gick ner massor

    Kommentera


    • #22
      Där var du inne på nått......

      Viesker:
      med en storlek större propp gjorde det drygt 4 knop, men mest betydde det att varvtalet sjönk med 500 varv i 25 knop så soppaförbrukningen gick ner massor
      Vist, klockrent, klart att soppaförbrukningen går ner med lägre varvatal och högre hastighet.

      Ser på min motor, Honda, ligger på 4-4,5 Tusen varv på marsh-fart (ca 22-25 knop), varför finns det inte en "överväxel man kunde lagt i för att spara soppa på båtmotorer.
      Bilmotorer går på mycket lägre varv i marsh-fart och alla vet att ju lägre varvtal på marsh-fart, desto lägre soppaförbrukning.
      Ok, problemet är vel att då orkar dom inte dra båten ordentligt (för att upprätthålla farten). Men är det någon som vet om det tillverkas någon motor med en sådan lösning?

      mvh Flodström
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Flodström
        Viesker: Vist, klockrent, klart att soppaförbrukningen går ner med lägre varvatal och högre hastighet.

        Ser på min motor, Honda, ligger på 4-4,5 Tusen varv på marsh-fart (ca 22-25 knop), varför finns det inte en "överväxel man kunde lagt i för att spara soppa på båtmotorer.
        Bilmotorer går på mycket lägre varv i marsh-fart och alla vet att ju lägre varvtal på marsh-fart, desto lägre soppaförbrukning.
        Ok, problemet är vel att då orkar dom inte dra båten ordentligt (för att upprätthålla farten). Men är det någon som vet om det tillverkas någon motor med en sådan lösning?

        mvh Flodström

        Lösningen är väl att köpa en större motor och köra på mindre varv?
        sigpic

        Kommentera


        • #24
          Flodebanan:
          Lösningen är väl att köpa en större motor och köra på mindre varv?
          Nja-ä det blir dyrt oavsett. Men det var inte riktigt det jag menade för en stor motor går också på högvarv (utan "högväxel/overdrive"). Att byta till en större motor kan kansje inte heller vara lagligt på en given båttyp.

          Vet inte om fabrikanterna verkligen har bemödat sig om att göra riktigt bränslesnåla motorer heller.

          mvh Flodström
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

          Kommentera


          • #25
            Det behövs ju mer kraft för att få upp båten i planing än att bibehålla farten, drför vore det ju bra med t.ex. två växlar men det blir nog inte billigt.
            Vet att det finns nåt drev för större inombordare med växelllåda

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Viesker
              Det behövs ju mer kraft för att få upp båten i planing än att bibehålla farten, drför vore det ju bra med t.ex. två växlar men det blir nog inte billigt.
              Vet att det finns nåt drev för större inombordare med växelllåda
              Jepp Yanmar har ett sånt till sin 315hk Diesel, vet inte riktigt hur det funkar rent tekniskt men det låter onekligen vettigt.

              Har länge grunnat på detta själv men saknar dem grundläggande tekniska kunskaperna för att gå vidare från tanke till handling, men det blir sannolikt dyrt med ett tvåväxlat växelhus på en UB men det vore ju kanon så vem vet med ökande krav på bränsleekonomi och lägre miljöpåverkan kanske någon firma tar fram något sånt.

              En gammal beprövad teknik som jag testat att köra med själv är steglöst justerbar proppeller stigning, det var helt underbart vid fiske att kunna justera farten med både motorvarv och proppeller stigning till exakt den fart jag ville ha under rådande förhållanden. Tyvärr har jag inte sett denna teknik på någon båt på väldigt länge.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Rospigg
                Jepp Yanmar har ett sånt till sin 315hk Diesel, vet inte riktigt hur det funkar rent tekniskt men det låter onekligen vettigt.

                Har länge grunnat på detta själv men saknar dem grundläggande tekniska kunskaperna för att gå vidare från tanke till handling, men det blir sannolikt dyrt med ett tvåväxlat växelhus på en UB men det vore ju kanon så vem vet med ökande krav på bränsleekonomi och lägre miljöpåverkan kanske någon firma tar fram något sånt.

                En gammal beprövad teknik som jag testat att köra med själv är steglöst justerbar proppeller stigning, det var helt underbart vid fiske att kunna justera farten med både motorvarv och proppeller stigning till exakt den fart jag ville ha under rådande förhållanden. Tyvärr har jag inte sett denna teknik på någon båt på väldigt länge.
                tror iochförsig att vikt och storleksförlusterna blir för stora för utombordare

                Kommentera


                • #28
                  Har samma tankar men byta fr. 60 till 80hk

                  Hejsan,

                  Går i tankarna att byta fr. 60 till 80hk då jag upplever samma som du (har än tyngre båt). Sålägg ett bud på min Mercury 60 hk 4-takt, 2005 ......


                  Ursprungligen postat av Xtreame Visa inlägg
                  Har nu en Mercury 50hk fyrtakt som går perfekt men jag tycker känns lite klen och ångrar bittert att jag inte köpte en 60hk istället.
                  Nu funderar jag på att eventuellt byta upp mig till en Mercury 60hk till våren.

                  Frågan är om det blir någon nämnvärd skillnad som gör det värt att byta upp sig till en 60hk?? Gör 10hk någon skillnad i toppfart och accet?
                  Mercurys 40-50-60hk är i samma vikt och storleks klass.
                  Motorerna över 60hk är lite för tunga för min båt.

                  Kom gärna med tips!

                  Kommentera


                  • #29
                    Hade en Honda 50 på min B16 och bytte till en Mercury 60 4-takt. Toppfarten ökade med c:a 3knop men största skillnaden blev med fyra pers i båten då den högre marchfarten gjorde mig nöjd. Skillnaden är dock inte så stor att det motiverar ett byte om du nu inte ska byta ändå. Måste säga att min Mercury har gått som en klocka och startar direkt oavsett väderlek. Likadant med kollegans som köptes samtidigt. Två polare som köpte Mercury 50 4-takt i våras är även de supernöjda. Har alltid varit skeptiskt till Mercury men blev så nöjd att jag köpt en på nya båten med.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X