Billigt Lithium batteri till elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billigt Lithium batteri till elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

    Hej Laxen 2;

    Du äger en MINN KOTA Endura C2 30...

    Här har du lite data om motorn:

    MINN KOTA Endura C2 30 elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är 75 cm (30″) och av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
    Fartområde: 0 - 4 knop*

    Med ett 12-volts marinbatteri på 50 Ah har du dragit ur all ström på 5 timmar vid hatighetsläge 2 och då blir det svårt att ladda upp batteriet till max 50 Ah igen...

    Mina erfarenheter säger att man helst inte ska dra ur mer än hälften av batteriets kapacitet. Därför föreslår jag dig att du köper två eller flera 12 volts marinbatterier så att du har 140 Ah eller mer tillgängligt för en hel dags trollingfiske....


    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Ps. Jag har inga personliga erfarenheter av Lithium batterier. Däremot har jag använt Tudors vanliga marinbatterier sedan år 1974. Innan dess åren 1963 - 1973 använde jag två parallellkopplade 12 volts Tudor startbatterier som energikälla till mina Minn Kota batteridrivna elmotorer.

    På bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm .. ser du två parallellkopplade Tudor Marin 70 Ah som jag driver min Minn Kota-motor med. Ds.
    Tudor har jag med, bra batterier som tål väldigt mycket misshandel.
    Och bra pris på dom med.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #12
      TopBand er helt korrekt kinesisk, men det er da også de aller fleste andre batterier, inkluderte de som selges under andre flagg. Topband er en av verdens største produsenter av batterier og batteri-deler, det er i praksis de som leverer BMSer til svært mange av av batteriene til privatmarkedet. Jeg har selv et Topband som er ca to år nå som jeg bruker til å drifte min løsning for portabelt ekkolodd, dette er varianten med Bluetooth. Batteriet fungerer utmerket og blåtannløsningen er praktisk i enkle oppsett hvor man ikke vil montere et mer avansert batteriovervåkingssystem.
      http://teamcolibri.blogspot.com/2017...ikkboksen.html

      Du bør ha et batteri med innebygget BMS. De som IKKE behøver et batteri med innebygget BMS trenger ikke å stille spørsmål om batterier på forumer.

      Jeg har også et 60Ah Litiumsbatteri av denne typen:
      https://www.fiskersiden.no/forum/upl...fe47b3320.jpeg
      Det drifter min Motorguide R3 i 1 time og 40 minutter på full gass. Jeg har dessverre ikke rukket å gjøre flere tester med dette batteriet enn den ene full-gass testen, jeg gikk over til å bruke batteriet som forbruksbatteri for elektronikken i båten min i steden og kommer til å kjøpe et større batteri til min R3 siden jeg må kjøre endel på full gass og derfor trenger et større batteri.

      Batteriene fra norske Mjøsservice det ble linket til tidligere i tråden har vi flere av i teamet og det fungerer også bra men til en høyere pris.

      PS - hvordan får jeg lagt inn bilder fra URL nå? Det gikk fint i det gamle forumet men nå blir det bare linker.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
        Jag vet inte om du har provat och mätt under tiden, annars är det vettigt att göra det.
        Mäta under lite olika förutsättningar och hastigheter.
        Mäta både medvind och motvind, i rätt hastighet.

        En tångamperemeter är guld här, brukar man kunna låna om man inte har en.
        Annars kan man sätta en wattmeter som man använder för att mäta en tur och då ser exakt hur många Ah som har gått åt.
        Har en billig sådan från Kina som jag uppskattar väldigt mycket, man får helt annan inblick i vad sakerna drar och vad man har att röra sig med.

        Nu kan ju en tung roddbåt vara rätt lättdriven med så det är kanske inte så relevant.
        Men jag har kört min 30lbs i många olika båtar. Och kan säga att det är väldigt sällan jag kör på en hastighet som är lägre än 3 på den. Och råkar jag vara i ån hemma så kör jag den på 1 för att styra nedströms och 5 uppströms+åror för att ta mig fram.
        Då med motvind också....

        Gissar på att du har motorn redan, annars hade jag köpt en 55lbs iställer. Haswing har fina för typ 2000kr.
        Det kommer inte gå åt mer energi att flytta sig samma sträcka i samma hastighet, men du har mer kräm när det behövs.
        Vilken wattmeter rekommenderar du? Så ditt förslag är att jag ska köpa ett wattmeter och köra några typiska trollingpass och notera effektförbrukningen för att sedan avgöra mina genomsnittliga energibehov i Ah. Det kan vara ett bra sätt att förstå sina verkliga energibehov.

        Men om jag nu klarar mig på läge 1-2 på min Minn kota så kan strömförbrukningen aldrig överstiga det ampetertal som minn kota anger oavsett hur stor och tung båten är, eller hur? Så om jag kommer fram till att ett typiskt trollingpass tar 2 timmar och avklaras på läge 2 så är wattmetermätning onödigt.
        Senast ändrad av Laxen2; 2018-12-07, 16:10.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg

          Vilken wattmeter rekommenderar du? Så ditt förslag är att jag ska köpa ett wattmeter och köra några typiska trollingpass och notera effektförbrukningen för att sedan avgöra mina genomsnittliga energibehov i Ah. Det kan vara ett bra sätt att förstå sina verkliga energibehov.

          Men om jag nu klarar mig på läge 1-2 på min Minn kota så kan strömförbrukningen aldrig överstiga det ampetertal som minn kota anger oavsett hur stor och tung båten är, eller hur? Så om jag kommer fram till att ett typiskt trollingpass tar 2 timmar och avklaras på läge 2 så är wattmetermätning onödigt.
          Hej Laxen 2;

          Strömförbrukningen överstiger inte det amperetal jag angivet vid respektive dragkraftsläge tidigare i tråden för din MINN KOTA Endura C2 30. Däremot går båten långsammare vid större belastning, vilket i sin tur medför att du troligtvis måste växla upp till läge 3 eller 4 för att kunna erhålla önskad trollingfart....

          Old Firehand
          Leif Engström


          http://www.trumman.com/fisketips.htm



          Kommentera


          • #15
            Hallihallå! Någon som har tips på prisvärd laddare till lithiumbatterier? Ska fungera till ett topband 100ah.
            tacksam för svar! (Enligt bruksanvisning ska det vara laddare avsed för lifepo4 batterier

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Andreasbd Visa inlägg
              Hallihallå! Någon som har tips på prisvärd laddare till lithiumbatterier? Ska fungera till ett topband 100ah.
              tacksam för svar! (Enligt bruksanvisning ska det vara laddare avsed för lifepo4 batterier
              Sådär, varsågod.

              https://lime-power.se/sv/produkter/t...e-12v-30a.html

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                Ja, funderat på en av deras.fungerar dom bra för dig?

                Kommentera


                • #18
                  Jag har inte testat. Men verkar bra.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                  51 svar
                  6 957 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                  24 svar
                  10 375 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sirre9
                  av Sirre9
                   
                  Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                  10 svar
                  3 439 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Maxxim
                  av Maxxim
                   
                  Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                  9 svar
                  1 901 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DavidFelmeri  
                  Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                  414 svar
                  63 349 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DIFAnders  
                  Arbetar...
                  X