Köpa begagnad utombordare - tips eller varningar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa begagnad utombordare - tips eller varningar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpa begagnad utombordare - tips eller varningar?

    Hej,

    Jag har så smått börjat fundera på att köpa en nyare utombordsmotor till min 5,70m långa båt. Har idag en Yamaha 70HK från sent 80-tal som förvisso går fint men som avger en del avgaser, låter mycket, drar mycket bensin och inte har eltilt. Jag hade gärna haft en mer modern 80-100hk, 4-taktsmotor på båten men vet samtidigt att de är otroligt dyra.

    Vad är era tankar om att köpa begagnat? Kan ni rekommendera någon återförsäljare av begagnade motorer så att man vet att de är kontrollerade/servade?

    Det får bli en plan för framtiden när pengar väl kan tänkas finnas men jag vill gärna skaffa mig lite grund att stå på.

  • #2
    Det är svårt att hitta bra begagnade motorer till ett rimligt pris är min första tanke. Sen kan man ju ha tur. Du lever bara en gång, och du är ung nog att njuta av båtliv bara under en kort period. Lätta på lädret och unna dig den bästa motorn du har råd med. Så tänker jag och har nu skaffat flera motorer i olika styrkor som jag använder till mina båtar i lika storlekar.

    Den här ser lovande ut.

    https://www.blocket.se/goteborg/Yama....htm?ca=11&w=3
    Senast ändrad av Laxen2; 2018-12-19, 17:38.

    Kommentera


    • #3
      Hmm, drygt 1600 gångtimmar, ja då är den ju inkörd..

      Min ytterst okvalificerade gissning är att leta äldre båt med nyare motor, sedan skifta motor och sälja den inköpta båten med din gamla motor på. Den ovan i annonsen känns spontant dyr med tanke på hur länge den gått. Visst, om den är välskött och servad mm så är det kanske lugnt, men jag skulle nog leta efter en annan än den.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
      51 svar
      6 901 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Flex
      av Flex
       
      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
      6 svar
      5 527 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg karlers
      av karlers
       
      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
      24 svar
      10 312 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sirre9
      av Sirre9
       
      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
      10 svar
      3 406 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Maxxim
      av Maxxim
       
      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
      9 svar
      1 887 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DavidFelmeri  
      Arbetar...
      X