Yamaha F25 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha F25

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Yamaha F25

    Finns det någon som skaffat sig denna motor och har erfarenheter av den? Är motorn bäst i klassen 20-30 HK? Den levererar ungefär samma kraft som en 30 hästare men är väsentligen lättare och mer kompakt samt även billigare. Motorn kostar lika mycket som en 20 hästare och blir tom billigare än en 20 hästare med trim och elstart.


    Finns det några egentliga nackdelar i jämförelse med en "riktig" 3 cylindring 30 hästare?
    Senast ändrad av Laxen2; 2018-12-19, 19:02.

  • #2
    Tja det beror på... båt, last och plånbok. Jag funderade länge på Evinrude 30hk som föreföll rappast/kraftfullast i klassen till min förra båt, max godkänd för just 30hk (hade en 25hk som inte räckte till effektmässigt)

    Nu var det ett par år sedan jag var som bäst påläst men Yamahas 30hk är nog den tyngsta av alla 30hk men det beror på att den till skillnad mot andra 30hk bygger på en storebror, dvs Yamaha 40hk och därmed 747cc, därför bör Y 30 rimligen ha ovanligt gott vrid i klassen, bäst månne men tung.

    Det gör Y 30 till den största och sannolikt tyngsta av 30hk motorer men samtidigt innebär det att Y 30 kan modifieras till en Y 40 för en slant.

    Om jag minns rätt är Yamahas 20 och 25hk samma motor, iaf den senare är omkring 500 cc volym. (Såg dock nu att nya 25:an är en ny fisk och ännu klenare?...)

    Om en 25hk ger dig tillräckliga marginaler givet båt, välj den. Om du däremot behöver mycket vrid och eventuellt mer effekt, välj en 30hk... eller en Evinrude 30hk...

    Tänk dig för noga. Min förra 25: a satt på båten vid köp och gjorde 18-22 knop m två ombord med utrustning och 3 batterier... Med 3 ombord planade den inte...

    Med facit på hand borde den haft minst 30, gärna 40hk från början
    Senast ändrad av anteman; 2018-12-19, 22:32.

    Kommentera


    • #3
      Yamaha F25 är inte samma motor som Yamaha F30. F30 väger cirka 100 kg give and take, medan F25 väger 57 kg, en stor skillnad.

      Priset för en F25 är cirka 41 000. Då hamnar man på samma prisklass som de flesta 20 hästare med trim och elstart. Med F25 får man en modern motor med reglerbar tomgångsfart. Motorn är dessutom kompakt och mindre än en 30 hästare. Den enda nackdelen skulle kunna vara att den vibrerar mycket på tomgång.
      Senast ändrad av Laxen2; 2018-12-21, 14:34.

      Kommentera


      • #4
        Yttermåtten på motorn är nog skit samma. Kan väl knappast göra så vansinnigt stor skillnad i livet. Personligen hade jag inte velat avstå trim på en motor. Gör många knops skillnad på min båt.
        När det gäller kraft (och cylindervolym) finns ju begreppet: "Nothing beats cubic inch".

        Kommentera


        • #5
          Detta blir enklare förstå om man illustrerar det med ett exempel. Säg att jag köpt en mindre båt som max kan ta 30 HK. En nextline 430. Kan det då inte vara väldigt smart att välja en Yamaha 25 HK som är förhållandevis liten och kompakt än en Honda BF 30 som är betydligt tyngre och otymplig och något stor för en båt i den storleksklassen? Jag tror att svaret är givet. Eller menar du att en "riktig" 30 hästare ändå vore bättre för att den är 70 kubik större?
          Senast ändrad av Laxen2; 2018-12-21, 17:04.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
            Yamaha F25 är inte samma motor som Yamaha F30. F30 väger cirka 100 kg give and take, medan F25 väger 57 kg, en stor skillnad.
            Ingen har sagt annat...

            Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
            Priset för en F25 är cirka 41 000. Då hamnar man på samma prisklass som de flesta 20 hästare med trim och elstart. Med F25 får man en modern motor med reglerbar tomgångsfart. Motorn är dessutom kompakt och mindre än en 30 hästare. Den enda nackdelen skulle kunna vara att den vibrerar mycket på tomgång.
            Låter som du bestämt dig redan... Hävdar fortfarande att F30 kan vara det bästa valet givet båt, vrid, plånbok... F30 har en riktig powertrim medan F25 kan ha en enklare powertilt, fast sånt är ju lätt att kolla innan köp.

            Min förra båt, en AC Fisheman145 hade en 25hk 4-t (500cc, 2-cyl) och blev för långsam, både seg i acceleration och låg toppfart, vem vill marscha i 16 knop? Då funderade jag på att byta till maxmotor, tyvärr enbart 30hk... blir dyrt att byta motor så där och enbart 5hk i vinst...

            Därför ville jag ha den rappaste 30hk vilket jag misstänkte vara Evinrude E-tec 30. Tyvärr bortom 80kg men bara 5hk extra... Då tänkte jag Yamahas F30, tyvärr ännu lite tyngre men det var jag beredd att ta eftersom den kunde trimmas till en F40 (fast med F30 på motorkåpan). Var en stund mkt nära att slå till på en nybegagnad F30 när en Escape 165 med 50hk, "dök upp"...

            Vet inte hur lättdriven en N 430 är eller hur tungt den kommer gå men med 3 batterier, 2 pers med utrustning så får den nog jobba bra för att komma i plan...?

            Jag har sagt efter mina erfarenheter att ytterst få har ångrat en maxmotor i denna båtklass. Det svider en stund efter köpet men en (alltför) liten motor svider varenda gång den körs... Dessutom torde andrahandsvärdet vara lägre, klenare motor mindre eftertraktad...
            Senast ändrad av anteman; 2018-12-21, 17:36.

            Kommentera


            • #7
              Jag har inte bestämt mig för att köpa den men tycker att den verkar vara en jävligt skön motor. Konstigt att ingen sportfiskare på forumet har slagit till än. Okej så du tycker att 70-90 extra kubik och eltrim är så viktiga att det berättigar 20 kilos övervikt.

              Det är inte helt lätt med motorer. Många tycker att ju större desto bättre och att man absolut ska köpa den största motorn som båten kan bära, vet inte om jag håller med. Min erfarenhet är att en för stor motor är lika negativ som en för liten.
              Senast ändrad av Laxen2; 2018-12-22, 12:37.

              Kommentera


              • #8
                Hög effekt är ytterst sällan en nackdel på en båt, så länge inte effekten gör den lömsk/farlig. Det ger marginaler när man lastar tungt och ger lägre varvtal i marschfart vilket ofta är gynnsamt för förbrukningen per distans och det sliter också mindre på motorn.

                Enda nackdelarna jag kan se är pris, ev servicekostnad och övervikt, dvs en alltför tung motor för båten, mervikt är ngt delvis annat och en tyngre motor på liten båt bör, i förekommande fall, kompenseras med en gubbe (eller gumma!) midskepps eller varför inte två batterier i fören till elmotorn (så har jag gjort)

                N 430 om du har en sådan, vill jag minnas är ovanligt bred, bärig i aktern och torde klara den mervikt som 30hk innebär. Vore jag dig skulle jag nog invänta respons på hur en Y25 lirar med en N430 och vilken last de kör innan köp för tänkom den blir alltför klen?

                En annan aspekt för just powertrim. Min klena 25:a hade behövt en sån eftersom en klen motor behöver rätt trimläge för att 1 accelerera bättre, 2 för att gå bra under planande fart, den saknar power att trycka på med en suboptimal riggvinkel. Min riggvinkel på 25:an blev en kompromiss mellan de två, tog lång tid att accelerera till planing. Ju klenare motor på planande båt, ju viktigare med en riktig powertim faktiskt, fastän det är lite tvärtom på 20-30hk motorer...
                Senast ändrad av anteman; 2018-12-21, 20:21.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                  Detta blir enklare förstå om man illustrerar det med ett exempel. Säg att jag köpt en mindre båt som max kan ta 30 HK. En nextline 430. Kan det då inte vara väldigt smart att välja en Yamaha 25 HK som är förhållandevis liten och kompakt än en Honda BF 30 som är betydligt tyngre och otymplig och något stor för en båt i den storleksklassen? Jag tror att svaret är givet. Eller menar du att en "riktig" 30 hästare ändå vore bättre för att den är 70 kubik större?
                  Givet att Yamaha mäter effekt lika på 25 och 30hk är det ofrånkomligen så att 30hk är 20% mer än 25hk. Viktskillnaden skall naturligtvis tas i beaktande men är inget problem om båten är godkänd för 30hk. Då tar den med god marginal 100kg på aktern. Sparar man 40-50kg på en lättare motor gör det inte supermycket skillnad på ett ekipage som kanske väger 400kg förutom motorn (typ 200kg båt och två man med utrustning).

                  Kommentera


                  • #10
                    Okej. Ni anser alltså inte att Yamahas F25 är bäst i klassen 20-30 HK och att en traditionell 30 hästare är bättre. Ekonomiskt är det sak samma för mig om jag betalar 40 eller 50 tusen. Jag vill bara ha den bästa motorn. Men jag bryr mig om estetiken. Motorn ska vara snygg och matcha båten till storlek och gärna färg.
                    Senast ändrad av Laxen2; 2018-12-22, 13:17.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 963 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X