Vilken motor ska jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken motor ska jag välja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    vi skriver faktiskt 2019 i år.... gamla tvåtakts båtmotorer borde vara ett minne blott som rekommendation till köpare av småmotorer...
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      vi skriver faktiskt 2019 i år.... gamla tvåtakts båtmotorer borde vara ett minne blott som rekommendation till köpare av småmotorer...
      Hej Bossen;

      Tömmer man sina gamla tvåtakts båtmotorer på olja och bensin kan man använda dem som bojstenar...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-01-06, 09:55.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Tyvärr snor tjuvarna även gamla 2t 4hk motorer uppenbarligen, oavsett hur låsta dom är. Egen erfarenhet
        Tror du det gäller även om man tar med sig motorkåpan?

        För övrigt vet jag att det är 2019 men nyansering tack - är det verkligen en så stor skillnad på förbrukningen och miljön mellan en 2- t och 4-t om man tar det begränsade konsumtionen i beaktning på 4-6 hk, vi pratar inte 70-80 hk och 30-40 liter i timmen... Högst veksamt. Finns säkert de som tror att de är nästan miljövänliga när de far fram med en modern 20-100hk motor då de 4-taktare... fastän de saknar både katalysator och partikelfilter (vilket alltfler moderna bensinmotorer i bilar har numera...)

        På samma sätt som en ny miljövänlig bil knappast är det om det innebär att man säljer den gamla dieseln, t ex för att köpa en ny med de miljö/tillverkningsostnader som följer av det.

        En båtmotor är inte en bilmotor men en ny elbil har smutsat ned motsvarande 2-4 varv runt jorden redan innan start än en begagnad, befintlig diesel når dit om den får lov att rulla vidare...
        Senast ändrad av anteman; 2019-01-05, 20:47.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

          Tror du det gäller även om man tar med sig motorkåpan?

          För övrigt vet jag att det är 2019 men nyansering tack - är det verkligen en så stor skillnad på förbrukningen och miljön mellan en 2- t och 4-t om man tar det begränsade konsumtionen i beaktning på 4-6 hk, vi pratar inte 70-80 hk och 30-40 liter i timmen... Högst veksamt. Finns säkert de som tror att de är nästan miljövänliga när de far fram med en modern 20-100hk motor då de 4-taktare...

          På samma sätt som en ny miljövänlig bil knappast är det om det innebär att man säljer den gamla dieseln, t ex för att köpa en ny med de miljö/tillverkningsostnader som följer av det.

          En båtmotor är inte en bilmotor men en ny elbil har smutsat ned motsvarande 2-4 varv runt jorden redan innan start än en begagnad, befintlig diesel når dit om den får lov att rulla vidare...

          Äntligen någon som pratar sunt förnuft Anteman!!

          Elmotorer i sig är inte direkt miljöfarliga. Dock vet jag inte vad som finns i färgen man målar dom med.

          Batterierna är miljöbovar deluxe. Även LiJon-batterierna. (Dessa är även dyra som myrra eftersom att Litium är väldigt svårt att bryta och det inte finns lika mycket som bly...)

          Så tänker du på alla faktorer el, 2t eller 4t så skulle jag säga miljödelen är nästan försumbar.

          Hitta en motor som din plånbok gillar och sen kör med den. Kan du mecka själv är det ju ett plus.

          Kommentera


          • #15
            [QUOTE=Old Firehand;n2489008]...

            Evinrude 2-taktsmotorerna fungerade alltid, men de var inte miljövänliga och dessutom 2 - 4 gånger törstigare än dagens motsvarande 4-takts Yamaha utombordare....
            Med vänlig fiskehälsning,

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            [QUOTE]


            2-4gånger ?!? Stämmer inte alls med mina erfarenheter! Svårt att tro på det alls och är inte ens i närheten av de värden Yamaha Körfakta visat under åren de redovisat om sina 2-t och 4-t... Evinrude kanske var extra, extra törstiga... Här ett annat axplock, förvisso 70 kontra 90 hk men ändå...

            ​​

            Kommentera


            • #16

              Eller denna, långt bättre än 2-4 gånger tötstigare..
              Click image for larger version

Name:	Screenshot_20190105-215942_Drive.jpg
Views:	148
Size:	777,9 KB
ID:	2489059
              Senast ändrad av anteman; 2019-01-05, 22:10.

              Kommentera


              • #17
                [QUOTE=anteman;n2489055][QUOTE=Old Firehand;n2489008]...

                Evinrude 2-taktsmotorerna fungerade alltid, men de var inte miljövänliga och dessutom 2 - 4 gånger törstigare än dagens motsvarande 4-takts Yamaha utombordare....
                Med vänlig fiskehälsning,

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm



                2-4gånger ?!? Stämmer inte alls med mina erfarenheter! Svårt att tro på det alls och är inte ens i närheten av de värden Yamaha Körfakta visat under åren de redovisat om sina 2-t och 4-t... Evinrude kanske var extra, extra törstiga... Här ett annat axplock, förvisso 70 kontra 90 hk men ändå...

                ​​

                Hej Anteman;

                Du läser i tabeller och jämför olika motorer som fan läser Bibeln...
                Jag trollingfiskar och vet hur många timmar jag kört och hur många liter bensin jag fyller i trollingmotorns tank efter varje trollingtur....

                När jag trollingfiskar idag med min 15 hkr Yamaha 4-taktsmotor köpt 1998 drar den 0,8 - 1,5 liter/timme. Min gamla 20 hkr 2-takts Evinrude-motor köpt 1975-76 drog 1,5 - 5,5 liter/timme plus 2-takts motorolja. Dessutom tjuvstannade 2-taktarn ibland vid trolling och det var ett gråsvart avgasmoln bakom akterspegeln....

                15 hkr Yamaha 4-taktsmotorn hänger idag på akterspegeln som trollingmotor på min Buster Magnum...
                Vid göstrolling kör jag 1,2 - 1,3 knop. Vid Lax- och Öringtrolling kör jag 2,3 - 2,8 knop med min 15 hkr Yamaha 4-taktsmotor...

                Transportsträckor kan jag köra 42 - 44 knop i plattvatten med min 150 hkr Yamaha utombordsmotor och i betydligt lägre farter vid gropigt vatten ...

                Old Firehand
                Leif Engström
                Senast ändrad av Old Firehand; 2019-01-09, 17:55.

                Kommentera


                • #18
                  Tabell bifogade jag med du kanske också läste att jag haft 2-t själv dock ingen körjournal men 2-4 ggr mer? Aldrig mina. Varken din eller min erfarenhet är heller allmängiltig.

                  Ok, 15 kontra 20 hk är inte riktigt rättvist men man kan konstatera att din Evinrude bitvis var väldigt törstig. I min bild ovan drar 60hk 2-t 25% mer på toppvarv än 50hk 4-t och det är onekligen bättre värden än +100-300% för en 2-taktare.

                  Vore lite synd om någon skulle byta en 2-t till en dyr 4-t med utgångspunkten att hens förbrukning blir halverad eller t o m en fjärdedel så törstig på totalen... sedan har det ju oavsett procent dessutom betydelse om vi pratar om en deciliter eller en liter mer per distans, dvs vilka motoreffekter det rör sig om...
                  Senast ändrad av anteman; 2019-01-05, 23:47.

                  Kommentera


                  • #19
                    Tack för alla svar!
                    Det där med miljön är viktig för mig. Skulle må dåligt av att köpa en 2takt och se olja/bensin läcka ut i vattnet, se massor med rök bakom båten, osv och tänka att jag skulle köpt en 4taktare.
                    Prisskillnaden mellan de 2 jag länkade är 1000kr, det är inte mycket skillnad. Det spellar ingen stor roll.
                    Sammanfattar lite nedan.
                    +Fördelen med 2takt: väger bara 19kg, behöver inte oroa mig hur jag håller, lägger den vid transport. Möjligen mindre stöldrisk om jag lämnar över ngn natt
                    -Nackdelen med 2takt: miljö, äldre motor
                    +Fördelen med 4takt: miljö, nyare motor
                    -Nackdel 4 takt: vikt och transport( kan vara jobbigt att gå i båten med den och tänka på att hålla den ”rätt” samtidigt). Högre stöldrisk om jag lämnar över på båten över natten.
                    (Har jag missat ngt?)
                    Det hjälper inte att ha 2 batterier för det är motorn som inte orkar (trots 54lbs som jag fick råd att köpa hör, glad att jag inte köpte 32lbs!). Jag klimatkompenserar redan (kör bilen typ 1gg/vecka, cyklar, källsorterar, osv) men tanken att jag gör det hjälper inte :-)
                    OM ingen stor (!) skillnad miljömässigt då skaffar jag 2taktaren, en Mariner 4hk från tidigt 00talet. Jag kommer inte använda elmotorn i samband med nya motorn. Det blir bara massa med extra vikt i båten,fiskestället är inte långt bort att behöva en tansportmotor (kan bli inframtiden dock). Jag tänker köra oftast med elmotorn, den andra när det är blåsigt (eller ngn följer med).

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                      Tror du det gäller även om man tar med sig motorkåpan?

                      För övrigt vet jag att det är 2019 men nyansering tack - är det verkligen en så stor skillnad på förbrukningen och miljön mellan en 2- t och 4-t om man tar det begränsade konsumtionen i beaktning på 4-6 hk, vi pratar inte 70-80 hk och 30-40 liter i timmen... Högst veksamt. Finns säkert de som tror att de är nästan miljövänliga när de far fram med en modern 20-100hk motor då de 4-taktare...

                      På samma sätt som en ny miljövänlig bil knappast är det om det innebär att man säljer den gamla dieseln, t ex för att köpa en ny med de miljö/tillverkningsostnader som följer av det.

                      En båtmotor är inte en bilmotor men en ny elbil har smutsat ned motsvarande 2-4 varv runt jorden redan innan start än en begagnad, befintlig diesel når dit om den får lov att rulla vidare...

                      Äntligen någon som pratar sunt förnuft Anteman!!

                      Elmotorer i sig är inte direkt miljöfarliga. Dock vet jag inte vad som finns i färgen man målar dom med.

                      Batterierna är miljöbovar deluxe. Även LiJon-batterierna. (Dessa är även dyra som myrra eftersom att Litium är väldigt svårt att bryta och det inte finns lika mycket som bly...)

                      Så tänker du på alla faktorer el, 2t eller 4t så skulle jag säga miljödelen är nästan försumbar.

                      Hitta en motor som din plånbok gillar och sen kör med den. Kan du mecka själv är det ju ett plus.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 978 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 393 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 442 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 905 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 397 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X