Vilken motor ska jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken motor ska jag välja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Om vi ska börja titta på miljöbiten så har användningen av en liten båt med 2 eller 4-taktsmotor en försumbar del av det en människa (i genomsnitt) miljöförstör.
    Självklart behöver man inte skynda på processen men tittar man på hur det ser ut idag så oavsett vilket alternativ man väljer, 2t, 4t eller batteri samma miljöbov, bara i olika stadier av tillverkning/användning.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
      Om vi ska börja titta på miljöbiten så har användningen av en liten båt med 2 eller 4-taktsmotor en försumbar del av det en människa (i genomsnitt) miljöförstör.
      Självklart behöver man inte skynda på processen men tittar man på hur det ser ut idag så oavsett vilket alternativ man väljer, 2t, 4t eller batteri samma miljöbov, bara i olika stadier av tillverkning/användning.
      Jag tänker inte så mycket på miljön utan snarare miljön för den som sitter i motorns närhet. Man luktar motorsåg/moppe efter man varit ute.
      Nu är det kanske fel på min sambo, men hon blir inte sugen på att snuska till det efter att jag har varit ute och åkt båt....
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #33
        Får jag ge ett exempel som klargör skillnaden mellan 2 takt och 4 takt? Vi använder samma motor för att tydliggöra skillnaden. En Tohatsu 3,5 hk.

        2 takt. utsläpp av HC + NO = 305.3 g/kw/hr
        4 takt. utsläpp av HC + NO = 24.1 g/kw/hr

        Skillnaden blir alltså ett utsläpp som är cirka 13 gånger större.
        Senast ändrad av Laxen2; 2019-01-09, 19:06.

        Kommentera


        • #34
          Men om man kör en 2T på alkylatbensin så minskas HC-utsläppen med ca 80-90%. Samt att avgaslukten inte fastnar i kläderna om man kör på alkylatbensin. Och hur är det, ni anväder väl inte 2T motorborrar heller, och laddar batterierna med ej vatten- och fossilproducerad el ?

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

            /...Nu är det kanske fel på min sambo, men hon blir inte sugen på att snuska till det efter att jag har varit ute och åkt båt....
            Lustigt, de är ju när man är i gasen som det ofta pockar på...

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av DavidFelmeri Visa inlägg
              Tack för all hjälp! Jag ska leta efter en 4 taktare, helst 6hk då de väger lika mycket dom en 4hk och har lite extra power.
              Det hadde jeg også gjort. Siden du ser etter brukt motor hadde jeg primært sett på Mercury og Tohatsu (samme motor i 4-6HK). Yamaha og Suzuki har først fått ned vekten på den siste modellen, så blandt litt eldre er Merc/ Tohatsu lettest av 4T 4-6HK. Jeg har hatt en slik selv (2011-modell) og brukte den i ca 2000 timer før jeg solgte den i 2018. Skulle jeg hatt tilsvarende motor igjen i dag hadde jeg kjøpt den samme motoren en gang til.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #37
                kolla runt lite om du kan hitta nåt exemplar de har kvar av 6hk Tohatsu som de hade kampanj på i höstas....9999:- men det var en jäkla åtgång på dom så inte säkert nån finns kvar...
                hade själv tur och fick tag på en
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #38
                  Han behöver en liten Tohatsu på 3,5 hk om han ska släpa den fram och tillbaka varje gång. En utombordare på 25 kg väger bly och har få fördelar om man ändå bara vill åka korta sträckor och röra sig i deplacementhastighet. Han vill ju egentligen bara ersätta sin elmotor..

                  Hur mycket vinner man i minskade utsläpp om man kör 4 takt med alkylat? Om det är 90% är det ju strålande.
                  Senast ändrad av Laxen2; 2019-01-10, 14:17.

                  Kommentera


                  • #39
                    Hej!
                    Jag kollade och Mercury 3,5hk har propeller av plast och den väger ca 18kg (som är kanon). Sen finns ngt som heter Selva Sea Bass (4-6hk 4 takt) som väger ca 23kg och är inte känslig på transport (ngt speciellt tillverkningsätt gör det möjligt att liggas/hållas på alla håll). Hittat även Tohatsu 6hk för 9900kr, den väger 26kg.
                    Jag vill helst köpa en begagnad att inte lägga ut massor med pengar för en backup motor men kanske jag tänker fel. En ny motor på kampanj (som Tohatsun är nu) tappar 50% i värde på några år...

                    Kommentera


                    • #40
                      Har man inte tänkt att behålla motorn över längre tid kanske en beggad är att föredra...håll koll på blocket så dyker nån upp skall du se....
                      Never let your memories be greater then your dreams...

                      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 526 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X