Vilken motor ska jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken motor ska jag välja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Att den tappar tiotals procent i värde på några år må vara sant, men mätt i pengar är det inte hela världen.
    Tex om den är värd 5000SEK efter fem år så har du bara förlorat 1000SEK per år, vilket är ca en dagslön. Och fisket som motorn har möjliggjort är väl ändå viktigare än någon fjuttig krona ? Om jag vore dig så skulle jag utan vidare välja Tohatsun.

    Kommentera


    • #42
      Ja, det låter vettigt. 1000kr/år är ingenting. Vet ni om det går att försäkra den mtp stöldrisken (Om hag tänker slippa bära den och lämna på båten istället)?

      Kommentera


      • #43
        Det er sjelden lønnsomt å forsikre objekt du ikke må lånefinansiere for å erstatte.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av DavidFelmeri Visa inlägg
          Ja, det låter vettigt. 1000kr/år är ingenting. Vet ni om det går att försäkra den mtp stöldrisken (Om hag tänker slippa bära den och lämna på båten istället)?
          en liten motor och båt ingår ofta i hemförsäkringen eller går att göra ett tillägg till den för ett ynka litet belopp...hör med ditt försäkringsbolag...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #45
            Jag skrev tidigare att man borde kunna låsa fast motorn ordentligt så man förhoppningsvis slipper men det räcker inte "av egen erfarenhet" sades... nån som prövat ett storleksmässigt anpassat bygellås eller ev härdad kätting runt riggen/propellern?

            Blir kanske alltför bökigt för buset (och ägaren?) då om de dessutom måste köpa en bortplockad motorkåpa? Det senare låter ju besvärligt att ersätta men jag vet inte hur tjuvar tänker där?

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Jag skrev tidigare att man borde kunna låsa fast motorn ordentligt så man förhoppningsvis slipper men det räcker inte "av egen erfarenhet" sades... nån som prövat ett storleksmässigt anpassat bygellås eller ev härdad kätting runt riggen/propellern?

              Blir kanske alltför bökigt för buset (och ägaren?) då om de dessutom måste köpa en bortplockad motorkåpa? Det senare låter ju besvärligt att ersätta men jag vet inte hur tjuvar tänker där?
              undrar om de tänker alls...
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #47
                Innan du bestämmer dig för att köpa en motor så ska du göra det här. Gå in till en Marina där man har visningsmotorer och fråga om du får testa att bära motorn. Ta loss motorn och testa att bära den cirka 30 meter, 15 meter fram och tillbaka. Testa gärna både motorn som väger 25 kg och motorn som väger 18 så du förstår skillnaden.

                Känns det som att du skulle kunna göra det varje gång du använder motorn? Eller än bättre låna / hyr en motor av samma viktordning och testa att sätta på den en gång

                Vad är det för fel med att en liten motor har en propeller av plast? Den fungerar lika bra för det, kraften sitter inte i propellern. Och slår du i botten och skadar propellern så är den billigare att ersätta.
                Senast ändrad av Laxen2; 2019-01-15, 18:25.

                Kommentera


                • #48
                  Forslaget om å "prøvebære" støttes, 25-30 kilo er tyngre enn man tror.

                  De gangene jeg har båt liggende ute med liten motor, har jeg brukt jeg både gjennomgående boltlås og herdet kjetting med tilsvarende hengelås. Med en U-bolt i båtskskroget som kjettingen er festet i. Jeg har aldri (bank i bordet, kaste salt over skulderen etc etc) blitt frastjålet en motor. Derimot har folk stjålet deler på motorene mine......
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    Det er sjelden lønnsomt å forsikre objekt du ikke må lånefinansiere for å erstatte.
                    Huvudet på spiken!

                    Kommentera


                    • #50
                      Man måste inte bära motorn, kör den på en pirra istället

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 902 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 530 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X