Vilken motor ska jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken motor ska jag välja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av DavidFelmeri Visa inlägg
    Hej,
    jag har en 3,7m lång gammal dubbelbottnad Askeladden roddbåt som är rekommenderad ha en max 5hk motor. Har en Watersnake 54lbs elmotor med en 75batteri men när det är blåsigt (4-5m/s) är ett hinder för att gå ut och fiska. Funderar på att skaffa en bensinare men jag måste transportera den varje gg, så vikt är viktig men det ska vara miljövänligt också.Jag bruka fiska ensam, trollingfiske oftast, båten ligger ganska nära till stället jag brukar fiska.
    Så till min fundering. Ska jag nöja mig med en 4hk eller ska jag lägga några tusen till och skaffa en 6hk motor. Jag behöver inte kanske nu men ifall jag byter båt...De 4-5-6hk verkar väga ungefär lika mycket.
    Har hittat två som är intressanta nu, båda 4hk dock.
    Första är en Mariner 4hk 2 takt från tidig 00talet, lång rigg, inbyggd tank, ca 19kg väger den https://www.tradera.com/item/344438/...-batmotor-4-hp
    Andra än Mercury 4hk 4takt från 08, lång rigg, inbyggd tank, ca 25kg. https://www.blocket.se/dalarna/Mercu...4.htm?ca=5&w=2
    Jag vill helst ha Mercuryn för den är 4takt och nyare men är rädd att det blir svårt att transportera (som kan lösas) och montera varje gg medan den som är 2takt behöver man inte oroa sig hur man håller/lägger vid transport.
    Har aldrig haft motor på bensin så jag vet inte vad praktiskt skillnaden är än vad jag läste på nätet.
    Vad tror ni? Köpa större motor? Slå på ngn av de 4hk ovan?
    Hej David; En av mina första fiskebåtar var en enkelskrovad, 17-fots Askeladden som jag köpte av Askvik & Söner i Trondheim 1965...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm ... Från början placerade vi en 9,5 hkr 2-takts Evinrude-motor på båten som efter cirka 10 år blev utbytt till en 20 hkr 2-taktare....

    Med den båten fiskade vi Lax, Öring, Gädda, Gös, Sej och Torsk från Hanöbutkten i söder till Kvalöia i norr...

    Evinrude 2-taktsmotorerna fungerade alltid, men de var inte miljövänliga och dessutom 2 - 4 gånger törstigare än dagens motsvarande 4-takts Yamaha utombordare....

    Som svar på dina frågor är mitt förslag att du köper en 4 - 6 hkr 4-takts Yamaha utombordsmotor till din 3,7 m Askeladden och du har sedan en pålitlig fiskekompis de närmaste 20 åren...

    Med vänlig fiskehälsning,

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm







    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-01-05, 18:00.

    Lämna en kommentar:


  • Laxen2
    replied
    Huvudpoängen är: Välj en lätt motor, sen om det blir ny eller gammal, 2-takt eller 4-takt avgör du själv.

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Tyvärr snor tjuvarna även gamla 2t 4hk motorer uppenbarligen, oavsett hur låsta dom är. Egen erfarenhet

    Lämna en kommentar:


  • Edguy
    replied
    Beroende på hur stor sjön är kanske det räcker med ett par fräsha åror? Miljövänligt, billigt, lätt och du kan spara in gymkortet

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Jo visst är miljön viktig men hur stor kan den faktiska skillnaden vara på de 2- respektive 4-taktare vi här pratar om och de få timmar de går under ett fiskeår? Är ju inte så att den senare har katalysator direkt... och vad drar dessa per timme, ca 2 liter? Då är det säkert avgasmässigt farligare att bo på Vallhallavägen...

    Du kan lätt miljökompensera med att köra alkylatbensin, köra aningen mindre bil och lätta på gasen... eller köpa två rediga marinbatterier till elmotorn....

    Ska du trolla så kan Jester burks tips om 2cyl vara bra, min Honda 2hk 4-t är både ljudlig och vibrerar. Trolla med elmotorn... och transportera med bensinaren...

    Lämna en kommentar:


  • Laxen2
    replied
    Köp inte en 2-taktare! Den är en miljöbov som kommer att utsätta dig för farliga avgaser. Du behöver en lätt 4-takare som inte väger mer än 18 kg för att ersätta din elmotor. Det bästa är nog en liten Suzuki 2,5 som väger drygt 13 kg. I andra hand en Mercury 3,5 på 18 kg. 25 kg är tok för tungt för att släpas varje gång.

    Lämna en kommentar:


  • DavidFelmeri
    replied
    Tack för svar! Vad tycker ni om 2taktaren jag länkade in? Är den en bra motor? Är priset rimligt? Miljömässigt är den en stor skillnad mellan de 2 jag funderar köpa?

    Lämna en kommentar:


  • Jester Burk II
    replied
    Försök hitta en Evinrude/Johnson 4/5 hk 2T, de är tvåcylindriga vilket kan vara en fördel vid trolling då de går lugnare än enstånkorna. Eller köp en 4/5HK encylindrig 4T om en sådan är lättare att hitta.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Jag skulle sikta in mig på en 2-t 4-6hk, den första vettiga som dyker upp och bulta/låsa fast den på båten, fartskillnaden bör bli försumbar. En 2-t betingar Inga stora pengar och bör därmed vara mindre stöldbegärlig, så pass att den kan få sitta kvar? Även om en 4-t kan gå lite tystare/snålare så är det ingen jätteskillnad om 1-cyl. Du kan ju ta med kåpan och sätta dubbla plastpåsar över så blir den än mindre begärlig/besvärlig...
    Senast ändrad av anteman; 2019-01-05, 00:27.

    Lämna en kommentar:


  • DavidFelmeri
    started a topic Vilken motor ska jag välja?

    Vilken motor ska jag välja?

    Hej,
    jag har en 3,7m lång gammal dubbelbottnad Askeladden roddbåt som är rekommenderad ha en max 5hk motor. Har en Watersnake 54lbs elmotor med en 75batteri men när det är blåsigt (4-5m/s) är ett hinder för att gå ut och fiska. Funderar på att skaffa en bensinare men jag måste transportera den varje gg, så vikt är viktig men det ska vara miljövänligt också.Jag bruka fiska ensam, trollingfiske oftast, båten ligger ganska nära till stället jag brukar fiska.
    Så till min fundering. Ska jag nöja mig med en 4hk eller ska jag lägga några tusen till och skaffa en 6hk motor. Jag behöver inte kanske nu men ifall jag byter båt...De 4-5-6hk verkar väga ungefär lika mycket.
    Har hittat två som är intressanta nu, båda 4hk dock.
    Första är en Mariner 4hk 2 takt från tidig 00talet, lång rigg, inbyggd tank, ca 19kg väger den https://www.tradera.com/item/344438/...-batmotor-4-hp
    Andra än Mercury 4hk 4takt från 08, lång rigg, inbyggd tank, ca 25kg. https://www.blocket.se/dalarna/Mercu...4.htm?ca=5&w=2
    Jag vill helst ha Mercuryn för den är 4takt och nyare men är rädd att det blir svårt att transportera (som kan lösas) och montera varje gg medan den som är 2takt behöver man inte oroa sig hur man håller/lägger vid transport.
    Har aldrig haft motor på bensin så jag vet inte vad praktiskt skillnaden är än vad jag läste på nätet.
    Vad tror ni? Köpa större motor? Slå på ngn av de 4hk ovan?

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
51 svar
6 901 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
6 svar
5 527 visningar
1 gilla
Senaste inlägg karlers
av karlers
 
Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
24 svar
10 312 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sirre9
av Sirre9
 
Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
10 svar
3 406 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Maxxim
av Maxxim
 
Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
9 svar
1 887 visningar
0 gillar
Senaste inlägg DavidFelmeri  
Arbetar...
X