Byta ut rorkult - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta ut rorkult

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Byta ut rorkult

    Kan man byta rorkult på motorer av samma fabrikant? Exempelvis så sätter jag en rorkult tillhörande Suzuki 40 på en Suzuki 30. Eller en rorkult tillhörande
    Honda 30 på en Honda 20. Jag tror inte att det är möjligt men kanske har jag fel?

  • #2
    Okej. Då utgår jag från att ingen har kunskaper inom detta område. Varför jag frågade var för att Suzuki 40 har en fin och lång rorkult medan 30 som jag är intresserad saknar multifunktionsrorkult. Det kanske inte är så farligt att placera en 40 på en båt har 30 som max. Jag har placerat 20 hk på en båt som har 10 som max utan att upptäcka några nackdelar.

    Kommentera


    • #3
      Svårt eller omöjligt i de flesta fall skulle jag gissa. De flesta 30hk bygger på en helt annan motor än 40hk (Yamaha undantagen). E-tec 30hk har dock en stor fin rorkult.
      En 40hk kan funka på en max 30 hk båt men tänk på att de väger ca 10-25kg mer (avser nya motorer, ej gamla 2-t). Har båten smal akter kan den hamna ovanligt lågt i vattnet. Kanske bör man flytta fram batteri/bränsle om det går...

      Kommentera


      • #4
        Det verkar som att det inte finns några vettiga motorer i storleksklass 30 förutom Tohatsu 30. Honda är föråldrad, Suzuki saknar multifunktionsrorkult, Yamaha är för tung. Evinrude är 2-takt och USA tillverkad med missnöjda kunder. Tillverkarna missar en viktigt segment av marknaden. Man utgår från att ingen egentligen vill köra en 30 med rorkult.

        Kommentera


        • #5
          Jag kollade med min lokale meck när jag servade min Tohatsu 30 (2007) för ett år sedan. Byta från reglage till rorkult skulle kosta, håll i hatten, 9000kr. Då var naturligtvis arbetskostnad inkluderat. Gällde ju inte byte från en storlek till en annan men ger kanske en fingervisning om hur intresserade tillverkare och verkstäder är.

          Kommentera


          • #6
            En Tohatsu 30 med rorkult är cirka 7000 dyrare än motsvarande modell med reglage så jag förstår att rorkultanvändare inte är prioriterade.

            Jag har hunnit använda ett antal småmotorer och här är en lista på mina favoriter / bäst i test i respektive storlekskategori.

            Suzuki 2,5 - Bra och extremt lätt modell, ersätter en elmotor och du slipper tänka på batterier
            Tohatsu 3,5 - Erbjuder bra kraft till låg vikt
            Honda 6 hk - Nästan vibrationsfri gång. Men växeln borde ha suttit på framsidan och ej sidan.
            Tohatsu 9,8 hk - Kvalité till ett lågt pris
            Mercury 20 hk EFI - Utmärkt motor och funktionell rorkult
            Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-04, 17:59.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
              Det verkar som att det inte finns några vettiga motorer i storleksklass 30 förutom Tohatsu 30. Honda är föråldrad, Suzuki saknar multifunktionsrorkult, Yamaha är för tung. Evinrude är 2-takt och USA tillverkad med missnöjda kunder. Tillverkarna missar en viktigt segment av marknaden. Man utgår från att ingen egentligen vill köra en 30 med rorkult.
              Här är en nöjd Evinrude kund! Hade nog fortfarande valt den före någon annan motor på 30hk.

              Kommentera


              • #8
                Att likställa e-tec miljömässigt med 80-tals 2-taktare är galet, det är som att jämföra Calcutta conquest med en pimpelrulle...

                Kommentera


                • #9
                  Det finns inget rätt och fel här. Allt handlar om personlig preferens och vad man är ute efter. Men jag har svårt att se några fördelar med 2 takt när det kommer till så pass små motorer. Utan erfarenhet så tror jag att 4 takt är mer robust, går jämnare samt håller längre, Någon stor skillnad i vred/toppfart/vikt/ ser jag inte heller. Stora skillnader uppkommer först när man jämföra stora 2-takt och 4-takt motorer med varandra. Tänkt 150 hk.
                  Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-05, 14:48.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                  51 svar
                  6 901 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                  6 svar
                  5 526 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg karlers
                  av karlers
                   
                  Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                  24 svar
                  10 312 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sirre9
                  av Sirre9
                   
                  Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                  10 svar
                  3 406 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Maxxim
                  av Maxxim
                   
                  Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                  9 svar
                  1 887 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DavidFelmeri  
                  Arbetar...
                  X