Vad tror ni om denna motorannons - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad tror ni om denna motorannons

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    Har man tidigare köpt (som jag) eller funderar man på en begagnad motor (eller bil...) så är man nog i grunden positivist och/eller har en något begränsad ekonomi...

    Säg att denna motor inte kördes ren med sötvatten efter den senast arbetade - hur länge ligger saltet kvar och verkar? Vattnet dunstar ju bort med tiden... torra saltrester kanske inte är så aggressivt? Eller bildas kondens som gör att saltet verkar varje år efter den senast användes? I vart fall borde EN saltlämning sedan 2013 vara långt bättre än nytt saltvatten utan sköljning varje år sedan ny...

    En okulär "motorbesiktning" är ju bra, motorn ser ju fin ut på den lilla bilden. Hur den mår inuti är lite svårare att bedöma (för mig iaf), men så jäkla illa kan det knappast vara? Jag skulle kräva att få köra motorn ordentligt så att det blir varm innan köp. Om jag vore motorägaren så skulle jag i så fall dra igång den innan för att se om den funkar som den ska och åtgärda om det behövs

    Lämna en kommentar:


  • Laxen2
    replied
    Det är väl bara att komma överens med säljaren om att boka en motorbesiktning så blir det uppenbart i vilket skick motorn befinner sig?

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg

    Men 10h och 8 år är väl inte samma sak?
    Har jeg sagt det da?
    Motoren du (kanskje) kjøper er fra 2011, det er så vidt jeg vet 8 år siden. Annonsen sier ingenting om motoren er gjennomkjørt med ferskvann etter bruk, ergo er det naturlig å anta at den har stått med saltvann i seg i 8 år. Så kan man kanskje si at det er en pessimistisk tilnærming all den tid den kan ha vært gjennomspylt etter bruk, men når det kommer til å kjøpe 8 år gamle motorer velger jeg å la min pessimistiske side dominere.

    Lämna en kommentar:


  • Cyaneus
    replied
    Risken för rost är alltid större på en motor som gått i saltvatten.
    10k hade jag uppfattat som ett direkt skambud.

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Jag gissar att han satt ett reservationspris som är högre än 10000.
    Men har han drt inte så lycka till!! Då får han skylla sig själv

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Du säger att den förefaller ovanligt prisvärd men vill pruta 9000kr?? Om den funkar som den ska så låter priset vettigt och jag skulle uppfatta 10 000kr som en förolämpning.

    Lämna en kommentar:


  • Laxen2
    replied
    Jag skulle inte välja en E-tec om det kommer till att köpa nytt. Men om man kan få så många hästkrafter för så lite pengar och motorn fungerar felfritt så kan det vara värt att göra ett undantag. Vad spelar det för roll om han kört den i saltvatten om han nu har spolat ren den efteråt? Jag kanske kan lägga ett bud på 10000.

    Lämna en kommentar:


  • joens
    replied
    Är det en sådan du vill ha och det är billigt så är det ju bara att slå till.
    Är det som så att det inte är som säljaren säger och den är skit så är det bara att dra sig ur. Det har man rätt till om objektet inte stämmer överens med informationen säljaren lämnat.

    Men 10h och den varit på land mellan gångerna låter bra.
    Samt att den ser ut att vara i bra skick.

    Att den inte har varit använd sedan 2013 betyder ju att den behöver ses över. men det i sig är ju inget svårt.

    Tycker det låter rätt så vettigt ändå.

    Men sen är ju inte jag någon mästare på båtmotorer heller...

    Lämna en kommentar:


  • Julle68
    replied
    Eftersom du sågade evinrude i ett annat inlägg, borde du titta på ett annan motor

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    En motor kjørt i (skikkelig) saltvann i 8 år skal være billig. En motor kjør 8 i ferskvann er (som regel) like god som da den var ny.
    Men 10h och 8 år är väl inte samma sak?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
51 svar
6 901 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
6 svar
5 526 visningar
1 gilla
Senaste inlägg karlers
av karlers
 
Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
24 svar
10 312 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sirre9
av Sirre9
 
Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
10 svar
3 406 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Maxxim
av Maxxim
 
Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
9 svar
1 887 visningar
0 gillar
Senaste inlägg DavidFelmeri  
Arbetar...
X