Frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jaha ni... man ska vara medveten om svårigheten att bedöma ett fabrikat, säg att du har haft en Honda, en Yamaha och en Suzuki, fem år i var.. en var klockren och de andra var lite småstruliga... vad säger det? Inget alls egentligen... vi pratar om tre motorer och 15 år... att jämföra en Honda från 2000 med en Suzuki 2010 eller tvärtom är väl knappast rättvist? Kallas anekdotisk bevisföring... helt orelevant egentligen. MEN det finns en poäng med att tala om detta... om flera, så småningom många redovisar samma erfarenheter... så börjar det ge en antydan om kvalitén...

    Tar ett exempel. Jag trodde att Honda, Yamaha var mkt bättre än min gamla bild av Mercury men den obundna båtmek jag pratade med sa tvärtom när det gäller felfrihet....

    Kommentera


    • #12
      Det handlar inte bara om att jag inte har råd. Det känns som att man gör en dålig affär. Jag vill inte fatta dåliga ekonomiska beslut.

      Jag vill ha en modern 30 med lång rigg, lång multifunktionsrorkult och vill att det ska kosta mellan 20-30 tusen. Motorn får ha några år på nacken och kan få ha gått cirka 100 timmar. Säg en Tohatsu från 2015 som gått 100 timmar.

      Bör inte vara omöjligt att hitta en sådan om jag har tålamod och håller koll på blocket. Fördelen för mig är att inte så många behöver en sådan motor när en säljare väl kommer fram.
      Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-24, 14:02.

      Kommentera


      • #13
        Ja då gör du rätt som väntar och "gamblar" lite, alla begköp av en privatperson har en dimension av det som kan minimeras med välfylld servicebok och en rejäl provtur.

        Kommentera


        • #14
          Det finns motorer som köps av människor som sedan av olika skäl inte kan använda dem. Motorer som gått cirka 10-20 timmar och säljs till ett kraftigt underpris.

          https://www.blocket.se/orebro/Tohats....htm?ca=11&w=3

          https://www.blocket.se/skaraborg/25_....htm?ca=11&w=3

          Hittar man en sån motor som passar ens behov så kan man spara lite slantar. Därför känn det dumt att slå till på en ny motor direkt. Sen finns det inga garantier på att rätt motor kommer att dyka upp heller.
          Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-24, 15:40.

          Kommentera


          • #15
            Jag har hittat Tohatsu 30, Trim och Tilt, lång rorkult. 2017, cirka 100 timmar. Pris 35000. Ska jag slå till och få det undanstökat?

            Kommentera


            • #16
              Har en Tohatsu 30hk 2018. En riktigt bra motor! Låter ganska rimligt pris för 100 gångtimmar.

              Kommentera


              • #17
                Privat säljare eller företag med garanti?

                Kommentera


                • #18
                  Motorn säljs av en handlare. Tror att jag har garanti kvar, det var förresten 40 gångtimmar och ej 100. Men nu har jag fått kontakt med en privatperson som säljer ett helt ekipage. Båt, trailer, motor så jag ligger nog lågt med motorköp och lägger planerarna på att importera från Polen på is tills jag bedömt den nya båten. Ska begära provkörning när isläget blir bättre.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                  51 svar
                  6 902 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                  6 svar
                  5 528 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg karlers
                  av karlers
                   
                  Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                  24 svar
                  10 312 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sirre9
                  av Sirre9
                   
                  Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                  10 svar
                  3 406 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Maxxim
                  av Maxxim
                   
                  Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                  9 svar
                  1 887 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DavidFelmeri  
                  Arbetar...
                  X