2-takt eller billigare 4-takt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2-takt eller billigare 4-takt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 2-takt eller billigare 4-takt

    Hej!

    Är i båtköpartagen (har annons under "köpes"-tråden) för mitt spinnfiske och behöver lite input ang motorval.

    Jag spinnfiskar i insjöar och tar mig således bara mellan a och b på vattnet några gånger under en dag, annars är motor avstängd.

    Har en budget på 30.000 och de ekipage jag hittat eller blivit tipsad om inom min gräns är antingen med en 2-taktare på runt 20-40 hk med ett känt, beprövat märke typ Yamaha, Johnson osv, eller 4-taktare runt 8-20 hk kinamotor, såsom parsun, sail osv.

    Min fråga är: vad hade ni gjort? Vad passar mitt fiske bäst? Kan jag ha en 2-takt utan att "skämmas"? För-och nackdelar med 2-takt för mitt fiske? Hur gammal 2-takt kan man isåfall ha, och lita på? Vill att det går hyfsat fort (15-20 knop) med 2 pers i båten helst.

    Jag är ju gammal laxtrollare så har en förkärlek till 4-takt såklart, dock skeptisk mot ej tidsbeprövade kina-prylar.

    Andra inputs? Otroligt tacksam för hjälp, behöver båt typ igår

    Mvh Mikael

  • #2
    Ursprungligen postat av Flink_Fishing Visa inlägg
    Hej!

    Är i båtköpartagen (har annons under "köpes"-tråden) för mitt spinnfiske och behöver lite input ang motorval.

    Jag spinnfiskar i insjöar och tar mig således bara mellan a och b på vattnet några gånger under en dag, annars är motor avstängd.

    Har en budget på 30.000 och de ekipage jag hittat eller blivit tipsad om inom min gräns är antingen med en 2-taktare på runt 20-40 hk med ett känt, beprövat märke typ Yamaha, Johnson osv, eller 4-taktare runt 8-20 hk kinamotor, såsom parsun, sail osv.

    Min fråga är: vad hade ni gjort? Vad passar mitt fiske bäst? Kan jag ha en 2-takt utan att "skämmas"? För-och nackdelar med 2-takt för mitt fiske? Hur gammal 2-takt kan man isåfall ha, och lita på? Vill att det går hyfsat fort (15-20 knop) med 2 pers i båten helst.

    Jag är ju gammal laxtrollare...( http://www.trumman.com/nk/nk_laxresultat.htm) ... så har en förkärlek till 4-takt såklart, dock skeptisk mot ej tidsbeprövade kina-prylar.

    Andra inputs? Otroligt tacksam för hjälp, behöver båt typ igår

    Mvh Mikael
    Hej Mikael;

    Hittar du en välskött 2-takts Yamaha utombordare är det ett bra alternativ. 2-taktarn drar mer bensin än 4-taktarn, men den är lättservad och kan fungera i 20 år till...

    Old Firehand
    Leif Engström

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

      Hej Mikael;

      Hittar du en välskött 2-takts Yamaha utombordare är det ett bra alternativ. 2-taktarn drar mer bensin än 4-taktarn, men den är lättservad och kan fungera i 20 år till...

      Old Firehand
      Leif Engström
      Hej!

      Är detta i regel alltid att föredra, framför t ex parsun 15 Hk 4-takt?

      Har nästan bara ägnat 4-takts annonserna uppmärksamhet men utbudet ökar ju markant med 2-takt också

      Kommentera


      • #4
        Det blir en svår ekvation att få ihop "vill att det går hyfsat fort" med 2 pers i båten och en liten 4-taktare (eller liten motor ö.h.t.). Om vi generaliserar lite så behöver du en planande båt runt 4 meter och en motor på ca: 20 hk. Om din budget är 30 papp och man tittar snabbt på Blocket så blir det nog en bättre begagnad 2-taktare du får sikta in dig på. Det behöver inte vara något problem, men det blir av naturliga skäl en äldre motor.

        Här har du ett typexempel på vad du kan få för dom pengarna:
        https://www.blocket.se/goteborg/Moto....htm?ca=16&w=2

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
          Det blir en svår ekvation att få ihop "vill att det går hyfsat fort" med 2 pers i båten och en liten 4-taktare (eller liten motor ö.h.t.). Om vi generaliserar lite så behöver du en planande båt runt 4 meter och en motor på ca: 20 hk. Om din budget är 30 papp och man tittar snabbt på Blocket så blir det nog en bättre begagnad 2-taktare du får sikta in dig på. Det behöver inte vara något problem, men det blir av naturliga skäl en äldre motor.

          Här har du ett typexempel på vad du kan få för dom pengarna:
          https://www.blocket.se/goteborg/Moto....htm?ca=16&w=2
          Hej!

          Ja det verkar som det lutar åt 2-takt trots allt. Vet en som säljer en crescent 430 med en Parsun 15 Hk 4-takt och är lite halvsugen men som sagt, Kina... det är det enda jag hakar upp mig på där. Och den motorn gör väl iaf 15 knop i runda slängar med 2 pers, och att jag vill ha någorlunda speed är att vissa sjöar här är relativt stora avstånd och tar tid att åka från norr till söder om man skulle vilja det. Och jag tänker att OM jag har en 4-takt så finns möjligheten till trolling t ex, det är väl inte att föredra med 2-taktare?

          Kommentera


          • #6
            Evinrude 4-takt från mitten 2000-tal brukar vara ganska billiga ibegagnade är ju direkta kopior av Suzuki.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
              Evinrude 4-takt från mitten 2000-tal brukar vara ganska billiga ibegagnade är ju direkta kopior av Suzuki.
              Okej! Får leta, jag vill helst ha en färdigt komplett paket med 80-kärra och förstår att min budget gör det inte lätt med mina krav heller.

              Och jag var nog kanske lite väl optimistisk med 15 knop på 15-hästarn, ligger väl snarare kanske runt 10-12 på sin höjd.

              Kommentera


              • #8
                Av åldersskäl (min ålder...) vågar jag inte svara exat hur gammalt mitt ekipage är i min ägo. Men jag vet att båten, en Linder 400 Sportsman, liksom Yamaha 15 hk tvåtaktssnurran, stammar från millennieskiftet. Ensam kör jag knappa 20 knop, 18 utan ansträngning. Med en person i båten, rätt placerad, sjunker farten någon knop...
                Det råder ingen tvekan om att jag gärna skulle ha maxmotor - 20 hästar - på båten om jag hade möjlighet - det gör en hel del, inte bara på farten, utan även orken med fler i båten.
                Så mitt råd är: Satsa på så stor motor som båten tål, var inte rädd för Yamaha tvåtaktare, min förra var en niohästare från slutet av 70-talet som än i dag lever ett rikt liv hos en kompis. Och - utan egen erfarenhet, men efter att ha läst åtskilliga trådar här - passa dig för Parsun och andra billiga och svaga fyrtaktare!
                Och du - jag skäms inte ett dugg för att köra en gammal tvåtaktare! Det finns ju miljöbensin...
                Skit fiske!
                Gösta

                Edit: Och du, jag glömde säga att jag köpte ekipaget - MED en ny trailer - för 40 lapp. 30 för båt och motor...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Flink_Fishing Visa inlägg

                  Hej!

                  Är detta i regel alltid att föredra, framför t ex parsun 15 Hk 4-takt?

                  Har nästan bara ägnat 4-takts annonserna uppmärksamhet men utbudet ökar ju markant med 2-takt också
                  Hej Mikael;

                  Mina båtar har varit försedda med Evinrude 2-takts utombordsmotorer sedan början av 1960-talet. Först våren 1990 när jag köpte min Buster Magnum från Fiskars i Finland köpte jag mina två Yamaha utombordare varav en 150 hkr 2-takts transportmotor och en 15 hkr 4-takts trollingmotor...

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  .
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2019-03-14, 14:48.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag kör en Buster R från 80-tal med tillhörande motor från samma tidsera.
                    Dvs 2T. För transport är det inga problem. Den ligger fint på tomgång, man kan kanske inte trolla så sakta med den men det är ju därför Jesusbarnet uppfann elmotor.
                    Jag ser inga problem med att ha en sådan.

                    Min är 30hk och båten 4,15m. Gör väl sådär en 20-22knop beroende på packning ensam.
                    En person till i båten så landar jag på ca 18knop.

                    Detta då med 2-3 batterier, 3 väskor med skit och lite sånt.

                    Har funderingar på att sälja med.....
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 512 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 293 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 396 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X