2-takt eller billigare 4-takt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2-takt eller billigare 4-takt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Jag kör en Buster R från 80-tal med tillhörande motor från samma tidsera.
    Dvs 2T. För transport är det inga problem. Den ligger fint på tomgång, man kan kanske inte trolla så sakta med den men det är ju därför Jesusbarnet uppfann elmotor.
    Jag ser inga problem med att ha en sådan.

    Min är 30hk och båten 4,15m. Gör väl sådär en 20-22knop beroende på packning ensam.
    En person till i båten så landar jag på ca 18knop.

    Detta då med 2-3 batterier, 3 väskor med skit och lite sånt.

    Har funderingar på att sälja med.....
    Jo, jag brukar också ha med ett par batterier och tre väskor men jag brukar ha fiskedrag och liknande i mina....

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
      Jag kör en Buster R från 80-tal med tillhörande motor från samma tidsera.
      Dvs 2T. För transport är det inga problem. Den ligger fint på tomgång, man kan kanske inte trolla så sakta med den men det är ju därför Jesusbarnet uppfann elmotor.
      Jag ser inga problem med att ha en sådan.

      Min är 30hk och båten 4,15m. Gör väl sådär en 20-22knop beroende på packning ensam.
      En person till i båten så landar jag på ca 18knop.

      Detta då med 2-3 batterier, 3 väskor med skit och lite sånt.

      Har funderingar på att sälja med.....
      Okej där ser man, ja jag tittar lite på 2-taktare nu och finns ju riktigt fina ekipage, känns tryggare med en logga på kåpan som man känner igen också, så det kommer nog bli en sån. Det svänger fort!

      Jaså sälja säger du, är det inom min budget tro?

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg

        Jo, jag brukar också ha med ett par batterier och tre väskor men jag brukar ha fiskedrag och liknande i mina....
        Ja, jo. Jag förstår vad du menar.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Flink_Fishing Visa inlägg

          Okej där ser man, ja jag tittar lite på 2-taktare nu och finns ju riktigt fina ekipage, känns tryggare med en logga på kåpan som man känner igen också, så det kommer nog bli en sån. Det svänger fort!

          Jaså sälja säger du, är det inom min budget tro?
          Mja, nästan.
          Jag tänkte mig 30k med trailer, motor, något ekolod, hållare för vertikalgivare och lite sånt.
          Motorn har nytt impellerkitt, ny olja i drevet(den gamla såg som ny ut), digital varvräknare, massa RAM-krimskrams och sånt.

          Finns lite filmer på min Youtube där båten är med.
          Trailern är en Easyline 500 med en ramp och extra rulle. Elen är ny och jag har gjort det själv. Du kan ju skicka ett pm om du är intresserad.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #15
            Hej igen alla! Tänkte rådfråga lite här, istället för att starta en ny tråd.

            Kanske svårt att svara på, men har blivit erbjuden en båt för 25.000. Skulle gärna få lite hjälp om det är värt det, med informationen nedan (kanske svårt att avgöra i text men, ja, jag är tacksam för försök)

            * Crescent 415 styrpulpet med hemmabyggd kastdäck med förvaring under både fram och bak, ser gediget ut på bild (ej sett båten på plats än).
            * Johnson 25 hk 2-takt från -89, mycket bytt såsom impeller, termostat, oljor, propeller sommaren 2017. Ej elstart.
            * 80-trailer Fogelsta (tror jag det var) 2009, nybesiktad.

            Ej någon läns, dom har öst ur ev vatten.

            Spontant, låter det värt det? Jag ska enbart spinnfiska, så motorn är endast för transport mellan fiskeställena.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Flink_Fishing Visa inlägg
              Hej igen alla! Tänkte rådfråga lite här, istället för att starta en ny tråd.

              Kanske svårt att svara på, men har blivit erbjuden en båt för 25.000. Skulle gärna få lite hjälp om det är värt det, med informationen nedan (kanske svårt att avgöra i text men, ja, jag är tacksam för försök)

              * Crescent 415 styrpulpet med hemmabyggd kastdäck med förvaring under både fram och bak, ser gediget ut på bild (ej sett båten på plats än).
              * Johnson 25 hk 2-takt från -89, mycket bytt såsom impeller, termostat, oljor, propeller sommaren 2017. Ej elstart.
              * 80-trailer Fogelsta (tror jag det var) 2009, nybesiktad.

              Ej någon läns, dom har öst ur ev vatten.

              Spontant, låter det värt det? Jag ska enbart spinnfiska, så motorn är endast för transport mellan fiskeställena.
              Elstart är ju för jävla najs. Speciellt på lite större motorer. Men är den lätt att starta är det ju lugnt. Men det är guld.
              Lätt att smaska in en automatisk länspump så är det ur världen med länsen. Har en sådan på min båt.

              Kastdäcket är ju svårt så, men ofta byggs det så helvetes gediget och tungt så det påverkar mycket.

              Men skicket överlag avgör ju en hel del. Vad kostar likvärdiga på Blocket?
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Flink_Fishing Visa inlägg
                Hej igen alla! Tänkte rådfråga lite här, istället för att starta en ny tråd.

                Kanske svårt att svara på, men har blivit erbjuden en båt för 25.000. Skulle gärna få lite hjälp om det är värt det, med informationen nedan (kanske svårt att avgöra i text men, ja, jag är tacksam för försök)

                * Crescent 415 styrpulpet med hemmabyggd kastdäck med förvaring under både fram och bak, ser gediget ut på bild (ej sett båten på plats än).
                * Johnson 25 hk 2-takt från -89, mycket bytt såsom impeller, termostat, oljor, propeller sommaren 2017. Ej elstart.
                * 80-trailer Fogelsta (tror jag det var) 2009, nybesiktad.

                Ej någon läns, dom har öst ur ev vatten.

                Spontant, låter det värt det? Jag ska enbart spinnfiska, så motorn är endast för transport mellan fiskeställena.
                Spontant....crescent 415 gjordes sista året 1978....fanns i två modeller med vanliga tofter eller u-soffa är det u-soffa har du inget ruttet trä att tänka på mer än i akterspegeln, hemmabyggt kastdäck,en del sådana ger en rysningar....40+ gammal båt,är nåt gjort åt aktern?....30 år gammal motor, spelar egentligen ingen roll om allt det du nämner är bytt,det skall bytas helt enkelt...varför är proppen bytt? påkörning? hur hårt? ingen elstart...den motorn är inte värd några större summor...trots att trailern troligen är helt ok tycker jag du kan pruta på det priset...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #18
                  Jag vet inte om det tillför något men
                  Jag har en 30hp evinrude 2017 som går skitfint,, jag funderade på att byta till styrpulpet och det pris jag fick för min motor var 22-24k.

                  så jag avstår byte.

                  men om detta pris var rätt så får du en skitfin 2 taktare för billig peng.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                    Elstart är ju för jävla najs. Speciellt på lite större motorer. Men är den lätt att starta är det ju lugnt. Men det är guld.
                    Lätt att smaska in en automatisk länspump så är det ur världen med länsen. Har en sådan på min båt.

                    Kastdäcket är ju svårt så, men ofta byggs det så helvetes gediget och tungt så det påverkar mycket.

                    Men skicket överlag avgör ju en hel del. Vad kostar likvärdiga på Blocket?
                    Startar jättelätt och på första rycket varje gång.

                    På blocket ligger likvärdiga båtar och motorer på ungefär samma pris. Dock med 30-trailer eller helt utan. Så så sett är det ett vettigt pris. Ska som sagt titta idag eller imorgon men skicket är riktigt bra enligt honom, dumt att ljuga när han vet att jag ska komma. Och på bilderna ser det riktigt välvårdat ut.

                    Får se hur däcket är byggt, om det är 100 kg material så... ja det påverkar ju som du säger.

                    Byggarn: Okej får kolla vilken modell det är. Är den utan u-soffa värre alltså? Vet inget om akterspegeln men tack för tipset, ska kolla in.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                      Jag vet inte om det tillför något men
                      Jag har en 30hp evinrude 2017 som går skitfint,, jag funderade på att byta till styrpulpet och det pris jag fick för min motor var 22-24k.

                      så jag avstår byte.

                      men om detta pris var rätt så får du en skitfin 2 taktare för billig peng.
                      Oj, det lät inte mycket för den motorn. Men ska kolla runt lite, funderar på att sätta ihop ett eget paket och köpa båt, motor, och trailer för sig om det kan spara tillräckligt många slantar för arbetet det ger.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 439 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X