Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2-takt eller billigare 4-takt

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flink_Fishing
    started a topic 2-takt eller billigare 4-takt

2-takt eller billigare 4-takt

Hej!

Är i båtköpartagen (har annons under "köpes"-tråden) för mitt spinnfiske och behöver lite input ang motorval.

Jag spinnfiskar i insjöar och tar mig således bara mellan a och b på vattnet några gånger under en dag, annars är motor avstängd.

Har en budget på 30.000 och de ekipage jag hittat eller blivit tipsad om inom min gräns är antingen med en 2-taktare på runt 20-40 hk med ett känt, beprövat märke typ Yamaha, Johnson osv, eller 4-taktare runt 8-20 hk kinamotor, såsom parsun, sail osv.

Min fråga är: vad hade ni gjort? Vad passar mitt fiske bäst? Kan jag ha en 2-takt utan att "skämmas"? För-och nackdelar med 2-takt för mitt fiske? Hur gammal 2-takt kan man isåfall ha, och lita på? Vill att det går hyfsat fort (15-20 knop) med 2 pers i båten helst.

Jag är ju gammal laxtrollare så har en förkärlek till 4-takt såklart, dock skeptisk mot ej tidsbeprövade kina-prylar.

Andra inputs? Otroligt tacksam för hjälp, behöver båt typ igår

Mvh Mikael

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av Flink_Fishing Visa inlägg

Oj, det lät inte mycket för den motorn. Men ska kolla runt lite, funderar på att sätta ihop ett eget paket och köpa båt, motor, och trailer för sig om det kan spara tillräckligt många slantar för arbetet det ger.
    Brukar bli dyrare enligt min erfarenhet, möjligen köpa en beg trailer löst men dom är svåra att hitta för lämpliga pengar. Ofta vill folk ha 1000-2000kr mindre än vad de kostar nya.

Men låter bra att du ska kolla på den. Ett bea paket on allt är som det ska.

Lämna en kommentar:

• Flink_Fishing
    replied
    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
    Jag vet inte om det tillför något men
    Jag har en 30hp evinrude 2017 som går skitfint,, jag funderade på att byta till styrpulpet och det pris jag fick för min motor var 22-24k.

så jag avstår byte.

men om detta pris var rätt så får du en skitfin 2 taktare för billig peng.
    Oj, det lät inte mycket för den motorn. Men ska kolla runt lite, funderar på att sätta ihop ett eget paket och köpa båt, motor, och trailer för sig om det kan spara tillräckligt många slantar för arbetet det ger.

Lämna en kommentar:

• Flink_Fishing
    replied
    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

Elstart är ju för jävla najs. Speciellt på lite större motorer. Men är den lätt att starta är det ju lugnt. Men det är guld.
    Lätt att smaska in en automatisk länspump så är det ur världen med länsen. Har en sådan på min båt.

Kastdäcket är ju svårt så, men ofta byggs det så helvetes gediget och tungt så det påverkar mycket.

Men skicket överlag avgör ju en hel del. Vad kostar likvärdiga på Blocket?
    Startar jättelätt och på första rycket varje gång.

På blocket ligger likvärdiga båtar och motorer på ungefär samma pris. Dock med 30-trailer eller helt utan. Så så sett är det ett vettigt pris. Ska som sagt titta idag eller imorgon men skicket är riktigt bra enligt honom, dumt att ljuga när han vet att jag ska komma. Och på bilderna ser det riktigt välvårdat ut.

Får se hur däcket är byggt, om det är 100 kg material så... ja det påverkar ju som du säger.

Byggarn: Okej får kolla vilken modell det är. Är den utan u-soffa värre alltså? Vet inget om akterspegeln men tack för tipset, ska kolla in.

Lämna en kommentar:

• abe
    replied
    Jag vet inte om det tillför något men
    Jag har en 30hp evinrude 2017 som går skitfint,, jag funderade på att byta till styrpulpet och det pris jag fick för min motor var 22-24k.

så jag avstår byte.

men om detta pris var rätt så får du en skitfin 2 taktare för billig peng.

Lämna en kommentar:

• byggarn
    replied
    Hej igen alla! Tänkte rådfråga lite här, istället för att starta en ny tråd.

Kanske svårt att svara på, men har blivit erbjuden en båt för 25.000. Skulle gärna få lite hjälp om det är värt det, med informationen nedan (kanske svårt att avgöra i text men, ja, jag är tacksam för försök)

* Crescent 415 styrpulpet med hemmabyggd kastdäck med förvaring under både fram och bak, ser gediget ut på bild (ej sett båten på plats än).
    * Johnson 25 hk 2-takt från -89, mycket bytt såsom impeller, termostat, oljor, propeller sommaren 2017. Ej elstart.
    * 80-trailer Fogelsta (tror jag det var) 2009, nybesiktad.

Ej någon läns, dom har öst ur ev vatten.

Spontant, låter det värt det? Jag ska enbart spinnfiska, så motorn är endast för transport mellan fiskeställena.
    Spontant....crescent 415 gjordes sista året 1978....fanns i två modeller med vanliga tofter eller u-soffa är det u-soffa har du inget ruttet trä att tänka på mer än i akterspegeln, hemmabyggt kastdäck,en del sådana ger en rysningar....40+ gammal båt,är nåt gjort åt aktern?....30 år gammal motor, spelar egentligen ingen roll om allt det du nämner är bytt,det skall bytas helt enkelt...varför är proppen bytt? påkörning? hur hårt? ingen elstart...den motorn är inte värd några större summor...trots att trailern troligen är helt ok tycker jag du kan pruta på det priset...

Lämna en kommentar:

• joens
    replied

Kanske svårt att svara på, men har blivit erbjuden en båt för 25.000. Skulle gärna få lite hjälp om det är värt det, med informationen nedan (kanske svårt att avgöra i text men, ja, jag är tacksam för försök)

* Crescent 415 styrpulpet med hemmabyggd kastdäck med förvaring under både fram och bak, ser gediget ut på bild (ej sett båten på plats än).
    * Johnson 25 hk 2-takt från -89, mycket bytt såsom impeller, termostat, oljor, propeller sommaren 2017. Ej elstart.

Spontant, låter det värt det? Jag ska enbart spinnfiska, så motorn är endast för transport mellan fiskeställena.
    Elstart är ju för jävla najs. Speciellt på lite större motorer. Men är den lätt att starta är det ju lugnt. Men det är guld.
    Lätt att smaska in en automatisk länspump så är det ur världen med länsen. Har en sådan på min båt.

Kastdäcket är ju svårt så, men ofta byggs det så helvetes gediget och tungt så det påverkar mycket.

Men skicket överlag avgör ju en hel del. Vad kostar likvärdiga på Blocket?

Lämna en kommentar:

• Flink_Fishing
    replied

Lämna en kommentar:

• joens
    replied

Okej där ser man, ja jag tittar lite på 2-taktare nu och finns ju riktigt fina ekipage, känns tryggare med en logga på kåpan som man känner igen också, så det kommer nog bli en sån. Det svänger fort!

Jaså sälja säger du, är det inom min budget tro?
    Mja, nästan.
    Jag tänkte mig 30k med trailer, motor, något ekolod, hållare för vertikalgivare och lite sånt.
    Motorn har nytt impellerkitt, ny olja i drevet(den gamla såg som ny ut), digital varvräknare, massa RAM-krimskrams och sånt.

Finns lite filmer på min Youtube där båten är med.
    Trailern är en Easyline 500 med en ramp och extra rulle. Elen är ny och jag har gjort det själv. Du kan ju skicka ett pm om du är intresserad.

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg

Jo, jag brukar också ha med ett par batterier och tre väskor men jag brukar ha fiskedrag och liknande i mina....
    Ja, jo. Jag förstår vad du menar.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Roddan, 2012-05-09, 18:33
41 svar
11 246 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Garibaldi