Aspenbränsle till 2t utombordare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aspenbränsle till 2t utombordare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Aspenbränsle till 2t utombordare

    Jag kompletterade med en mindre båt på 4 m i somras som hade en 2t Suzuki 6 hk från 90-talet. Jag blir rätt så irriterad på lukten från avgaserna eftersom man både sitter nära och håller i motorn samt att hastigheten aldrig är speciellt hög så att man kommer ifrån röken.
    I slutet av 80 och början 90-talet höll jag på och jobbade yrkesmässigt med motorsåg. Jag minns vilken skillnad det innebar när Aspenbränslet dök upp på marknaden och man slapp den dagliga huvudvärken. Riktigt så illa är det inte med lillbåten men det skulle vara intressant att testa Aspen. Blandningen till Suzukin skall vara 1% medan Aspen 2t har 2%. Men om man blandar Aspen 2t och 4t 50/50 så hamnar man på 1%.
    Är det någon som har testat Aspen i sin båtmotor och kan rekommendera den, eller på goda grunder vill avråda från att testa.

    Mvh
    Johnny

  • #2
    Jag kör min 2t motor enbart på alkylatbensin med biologiskt nedbrytbar tvåtaktsolja. De färdigblandade dunkarna är till för luftkylda motorer, dessutom blir de onödigt dyra. Köp alkylatbensinen direkt från pump(om det finns inom ett vettigt avstånd) och blanda i marin 2t olja själv istället.

    Kommentera


    • #3
      Som ovan säger köp den rena Aspen för 4Takt och blanda själv klart billigare och bättre och jag har kört Aspen till mina båtmotorer både 2T och 4Takt i ca 10 år och har endast goda erfarenheter av det och har inte gjort några moddningar av motorerna som vissa påstår att man måste men det är ren lögn, bara tanka och köra.
      Bli inte förvånad om Du upplever en märkbar prestanda höjning från motorn efter en tids körning med Aspen när Du bränt ur allt gammalt pjuck från vanliga soppan det har jag märkt på alla mina motorer ;-)

      Kommentera


      • #4
        Tackar så mycket för svaren. Jo, jag har tillgång till pumpar med både 2t och 4t bränsle där jag bor.

        Mvh
        Johnny

        Kommentera


        • #5
          Jag tror att jag ska testa Aspen 4t till stora båten också när jag kört slut i tanken. Visserligen är den soppan betydligt dyrare men man kör ju inga längre transportsträckor. Mycket tomgångskörning och det är ju då man märker avgaserna.

          Mvh
          Johnny

          Kommentera


          • #6
            Jag har nu kört upp ca 20 l Aspen bränsle i lilla båten. Den går nu otroligt rent och är så himla lättstartad. Jag provade senast att trollingfiska i en timme strax över ren tomgång utan några som helst problem. På full gas ensam i båten går den i 8 kn nu mot ca 7 kn förut. Så bytet av bränsle har bara varit positivt.
            Mvh
            Johnny

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 901 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
            6 svar
            5 527 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg karlers
            av karlers
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 312 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 406 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 887 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Arbetar...
            X