Dödsdömd motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dödsdömd motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Visst, men om och när det börjar krångla så är det billigare och enklare med förgasare. Sedan om "rappheten" märks i det verkliga livet(vid jämförelse mellan lika stora och effektiva motorer) är en annan sak. Ljudnivån har nog också mer att göra med vad det är för fabrikat och modell än bränslesystemet. Och visst funkar de flesta insprutade motorerna utan större problem, men det gör också de med förgasare. Bara för att en konstruktion är äldre så behöver den inte vara dålig.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
      Okej. Jag läser om motorer och pratar med branschfolk. Alla säger att EFI = Enklare start, renare förbränning, rappare svar på gaspådrag, säkrare drift, jämnare kraftkurva, tystare motor.
      Konstigt vore det om dessa säljare istället säger "välj en klassisk flrgasarmotor, inte en efi"
      Likväl som de som säljer Honda inte säger "efi är mycket bättre än våra förgasarmotorer"

      Kommentera


      • #13
        Ja mycket stämmer nog även om skillnaderna på en 30hk sannolikt är små, är det nån som tror att en handlare med endast EFI pratar sig varm om förgasare...? Ok jag har själv EFI men om det är bättre på sikt (för mig) vet jag inget om... Har dock ingen erfarenhet av Honda, nån som haft förknasarhonda och avråder?

        tvåa-trea på pucken....

        Kommentera


        • #14
          Orkar knappt skriva i trådar av den här typen, men...Jag hade en Honda 50 hk med förgasare i många år, bästa motorn jag haft hittills. Har en Suzuki 50 hk insprutare nu och den är nästan lika bra, men den har högre motorljud och framförallt genererar den djävulskt med elektriska störningar på all elektronik. Känt problem som är kopplat just till insprutningen. Sjukt irriterande, men det är väl inget alla dina fina branschkontakter talat om...

          Kommentera


          • #15
            Fan, nu tände det till på alla 4 (tja 3 då..) och slog lite gnistor i denna tråd !

            Kommentera


            • #16
              Okej, Jag ska vara ärlig. Sanningen är att jag funderat på att köpa just denna motor på grund av att jag tycker att den är estetisk tilltalande. Jag tycker om färgen, formen och rorkulten. Det som avskräckt mig är att jag läst negativa inlägg om motorn på andra forum såsom:

              https://www.maringuiden.se/forum/top...edt%C3%A4nder/

              "Hondas förgasarmotorer som uppfyller EPA 2006 är superkänsliga för de hartsrester som bildas då gammal bensin ligger kvar i förgasarna då motorn inte används under längre tider (vinter mm).

              På grund av avgaskraven finns en massa hårstråtunna kanaler i varje förgasare som alltså sätts igen lätt. De är dessutom mycket svåra att få rena, seriös demontering och ultraljudstvätt KANSKE hjälper, annars gäller total demontering och mekanisk rensning av allt via tunna metalltrådar av precis rätt dimension. Ett dj-a pillejobb....
              Det hela förvärras av att dessa motorer har en förgasare per cylinder, som slutligen skall balanseras också.
              JO, jag hade en sån best, fast 30 hk, men tre djävlandes cylindrar var det.

              Sensmoral: köp ALDRIG en sentida EPA2006- motor från Honda! Sen hjälper det inte att resten av motorn är jättebra. Lägg en peng på nyare insprutningsversioner i stället."

              http://pakryss.se/tekniska-namnden-b...i-utombordare/

              "En firma som skulle fixa detta sade (Rond1) efter ultraljudstvätt och byte till ny bensin att det kunde vara bensinen som var för gammal. När ja gsen provkörde motorn gick den lika visset som innan. Bensinen gjorde ingen skillnad. Efter ytterligare två reklamationer då firman slutligen demonterade förgasarna ordentligt och manuellt rensade de nästan hårfina kanalerna blev det hela OK.

              Jag kan tänka mig att en ökad inblandning av biosubstanser i bensinen kan orsaka kraftigare polymerisation då den avdunstar, och att detta i kombination med invecklade och känsliga små förgasar- eller insputningskanaler som de skärpta utsläppsreglerna medför, kan göra det hela mycket känsligare än tidigare,"

              Allt detta i kombination med att Hondas talesperson inte försvarade motorn på båtmässan gjorde att jag kom till slutsatsen att den var föråldrad, undermåttlig och dödsdömd. Vilket fick mig att undra hur och varför motorn ens finns på marknaden. Så nu har jag sagt det.
              Senast ändrad av Laxen2; 2019-03-16, 20:45.

              Kommentera


              • #17
                Jag tror utan att veta att den saken kan hanteras med att en sista tank eller två för säsongen fylls med alkylatbensin för 4-taktare...?

                Förr med en 2-t jag baxade mellan bil/båt varje gång hade jag för vana att koppla loss bränsleslangen när jag kom i hamn, sen puttrade den nån minut på tomgång tills den var tom...
                Senast ändrad av anteman; 2019-03-16, 20:49.

                Kommentera


                • #18
                  Rent teknisk er det Suzuki som har den mest avanserte 30HK på markedet nå. (Noe de har hatt de to-tre siste årene.) Det er en svært bra motor på alle områder utenom ett og det problemet er allerede nevnt tidligere i tråden. (Forstyrrelser på det elektriske anlegget.)

                  Jeg har tidligere hatt tre Honda (en BF30 og to BF50). BF50 hadde jeg først som forgasser men byttet til EFI da den ble lansert ca 2007. Det var merkbar forskjell på de to motorene og i dag hadde jeg ikke kjøpt en (ny) motor uten EFI.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #19
                    För mig som är helt utan erfarenhet av förbränningsmotorer till båt men som är intresserad av bilar och innovationer på deras motorfront så känns det spontant som att de flesta båtmotortillverkare är årtionden efter t.ex bilmotorer. Men jag kan ju ha fel.
                    Hur kommer det sig att utformningen inte ändrat sig nämnvärt sedan båtmotorns påkomst?
                    Finns det någon elhybridmotor på marknaden?

                    Kommentera


                    • #20
                      Ja förgasare är väl inte direkt cutting edge 2019 men jag tror nog att Honda säljer rätt många ändå. Väletablerat märke med gott rykte. Dessutom säljs rätt många nya motorer ihop med nya båtar och då köper nog många den motor som sas hänger med till båten.

                      Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med inlägget. Vill du inte ha en motor med förgasare, köp en med efi istället. Vill du att Honda skall sänka priset för att de inte längre leder utvecklingen? Det är nog inte så troligt. Det vore ju att placera sig själv i budgetsegmentet och det vill de knappast.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 527 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X