Dödsdömd motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dödsdömd motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
    För mig som är helt utan erfarenhet av förbränningsmotorer till båt men som är intresserad av bilar och innovationer på deras motorfront så känns det spontant som att de flesta båtmotortillverkare är årtionden efter t.ex bilmotorer. Men jag kan ju ha fel.
    Hur kommer det sig att utformningen inte ändrat sig nämnvärt sedan båtmotorns påkomst?
    Finns det någon elhybridmotor på marknaden?
    De fleste båtmotorer av litt størrelse ER bilmotorer.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
      Finns det någon vits med att köpa en helt ny Honda bf 30? Motorn är väl dödsdömd vid det här laget med dess omoderna teknik byggd kring 3 förgasare. Köper man motorn så ber man
      om problem som kommer att komma förr eller senare på grund av dålig bränsle kvalité och omoderna förgasare. Eller finns det kvaliter som väger upp denna enorma nackdel?

      Motorn borde inte kunna sälja speciellt bra om man tar hänsyn marknadsekonomiska principer om inte priset sänks rejält eller att motorn uppdateras med den senaste tekniken.

      Jag har pratar med Honda Marine Sverige och även talespersonen medgav att motorn behöver uppdateras och har brister. Så nästa fråga blir hur pass innovativ är Honda egentligen och var har man sitt fokus? Inte är det på marina motorer. En gång i tiden så kanske Honda ledde utvecklingen men nu har man hamnat efter och lever på sitt rykte.
      Hej Laxen 2;

      Köp en ny Honda BF 30 och du har en fungerande utombordsmotor de närmaste 30 åren...

      Jag minns på 1970-talet när Volvo Penta köpte 7 och 9 hkr motorer från Honda och försåg dem med Volvo-kåpor och Volvo-dekaler samt började sälja dem som 4-takts utombordare under märket Volvo Penta här i Sverige...

      Man lär så länge man lever!

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      https://www.ssbilbehor.se/honda-utom...k-kort-elstart
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-03-17, 12:42.

      Kommentera


      • #23
        Min avsikt men den här tråden var att bli bekräftad i mina tankebanor, och i andra hand att skapa lite debatt. Men jag sammanfattar det hela såhär. Den är inte dödsdömd, men en motor som bygger på äldre teknologi.

        Tar man bara hänsyn till motorns begränsningar så bör den fungera tillfredställande under många år. Men eftersom priset är mycket högt satt och att jag använder mina motorer väldigt sporadiskt så väljer jag ett annat märke den här gången. Min motor behöver att vara skottsäker. Jag ska kunna köra i 20 minuter, stänga av motorn och kunna starta mjukt och säkert om ett halvår.
        Senast ändrad av Laxen2; 2019-03-17, 18:30.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
        51 svar
        6 954 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Flex
        av Flex
         
        Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
        6 svar
        5 561 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg karlers
        av karlers
         
        Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
        24 svar
        10 373 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sirre9
        av Sirre9
         
        Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
        10 svar
        3 438 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Maxxim
        av Maxxim
         
        Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
        9 svar
        1 901 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DavidFelmeri  
        Arbetar...
        X