Dödsdömd motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dödsdömd motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dödsdömd motor

    Finns det någon vits med att köpa en helt ny Honda bf 30? Motorn är väl dödsdömd vid det här laget med dess omoderna teknik byggd kring 3 förgasare. Köper man motorn så ber man
    om problem som kommer att komma förr eller senare på grund av dålig bränsle kvalité och omoderna förgasare. Eller finns det kvaliter som väger upp denna enorma nackdel?

    Motorn borde inte kunna sälja speciellt bra om man tar hänsyn marknadsekonomiska principer om inte priset sänks rejält eller att motorn uppdateras med den senaste tekniken.

    Jag har pratar med Honda Marine Sverige och även talespersonen medgav att motorn behöver uppdateras och har brister. Så nästa fråga blir hur pass innovativ är Honda egentligen och var har man sitt fokus? Inte är det på marina motorer. En gång i tiden så kanske Honda ledde utvecklingen men nu har man hamnat efter och lever på sitt rykte.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-03-16, 15:07.

  • #2
    finns för och nackdelar med allt...
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      Okej! Kan du nämna en fördel med att köpa denna motor framför en med EFI för en konsument i Sverige?

      Kommentera


      • #4
        förgasare kan man pula med själv och göra rent om motorn börjar gå dåligt....EFI är en helt annan sak att meka med....
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #5
          Minskas inte risken för bränsle relaterade problem om man tar bort föregasaren då? Och så enkelt är det väl inte att rengöra hårtunna kanaler i förgasare, kräver ofta ultraljudstvätt och manuell rengöring.

          Sen om EFI motorn skulle få problem så har man ju garanti och servicesstället sköter det utan kostnad.

          Kommentera


          • #6
            Laxen hur går det med ditt eventuella motor köp? Du har vid det här laget startat en sisådär 7 olika trådar gällande motor.
            Mitt råd är att köpa en motor, hoppas på det bästa och lämna in den för service kontinuerligt samt budgetera för ev reparationer.
            Trevlig helg

            Kommentera


            • #7
              Det är komplicerad och ni orkar inte höra det. Men nu ställde jag en generell fråga i och med att jag varit på båtmässan och konstaterade att alla stora tillverkare har bränsleinsprutning på sina motorer från 20 HK och uppåt, förutom Honda som envisas med att leva i det förgångna. Det är lite fascinerande att Honda Marine inte drabbas av ekonomisk förlust. En majoritet av nya motorköp måste vara 30 HK och nedåt.

              Kommentera


              • #8
                Service utan kostnad har jag aldrig hört talas om... och gäller det reparation under garantin så gäller väl detsamma för EFI som förgasare?

                För övrigt är det just så att en förgasare kan man skruva med själv (gjort det själv utan tidigare erfarenhet) å andra sidan kanske det inte behövs (lika snart) med en EFI...?

                Att många har EFI idag kan bero på att den är liiite mer bränsleeffektiv (vilket knappast märks på en 30:a) och ger renare avgaser... dessutom säkerställer det en återkommande kund...
                Senast ändrad av anteman; 2019-03-16, 18:09. Anledning: Delade upp texten i fler stycken för bättre läsbarhet...

                Kommentera


                • #9
                  Skulle nog vilja säga att man hellre får större problem pga dålig bränslekvalitet med insprutning än med förgasare. Att renovera en enkelportsförgasare är en barnlek jämfört med att vara tvungen att sända in spridare för rengöring, eller att vara tvungen att anlita verkstaden för att felsöka en icke fungerande tändning. Och varför skulle en ny förgasarmotor inte fungera felfritt ? Det är ju nya grejer ? Och att märkesrepresentanten säger att motorn behöver uppdateras är väl uppenbart, han vill prångla på dig en ny.
                  Slutligen så kan vi ta min Selva som ett exempel, den är nu 8 år gammal och som modell har den varit likadan sedan -80 talet, och jag har inte haft ett enda förgasarrelaterat fel under den tiden. Det enda felet som inte har med grundkörda propellrar att göra är en dödarknapp som gick sönder och gjorde att motorn inte startade längre och en ny kostade typ 40€ om jag minns rätt. Förgasare må vara "omoderna", men är ta mig f-n inte opålitligare än komplicerade och dyra insprutninssystem. Jag kan tänka mig att köpa en gammal förgasarmotor(till rätt pris), men aldrig i livet en bränsleinsprutad med några år på nacken.

                  Kommentera


                  • #10
                    Okej. Jag läser om motorer och pratar med branschfolk. Alla säger att EFI = Enklare start, renare förbränning, rappare svar på gaspådrag, säkrare drift, jämnare kraftkurva, tystare motor.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 526 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X