Evinrude Etec 40 hk. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude Etec 40 hk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Evinrude Etec 40 hk.

    Hej!
    jag har fått min Yamaha 40 hk stulen och är nu i färd med att nyinskaffa. Sneglar på Evinrude E-tec. Det som lockar är servicetakten på 3 år samt att de verkar vara mindre stöldbegärliga.
    Vad jag förstår är ljudvolymen något högre på låga varv och de vibrer mer. Jag kör mycket vertikalfiske, dvs puttar runt i låg fart och letar ekon. Någon som har erfarenhet av Evinrude och kan beskriva ljud och vibrationsupplevelsen på låga varv jämfört med 4-taktare i samma storlek.

    // Rikard

  • #2
    Bytte från 4Takt till E-tech samma styrka och jag kör också ofta lågfart men har under de 2 säsonger jag kört hittills inte störts av varken ljud eller vibrationer, däremot så imponeras jag fortfarande av de klart bättre prestandan hos E-tech på allt från låg fart till acc, marschfart och toppfart och den drar inte ett dugg mera bränsle än vad 4Taktaren gjorde då jag med E-tech kan köra på lägre varv men få samma eller högre fart så bara fördelar som jag ser det.

    Kommentera


    • #3
      Tack för ditt svar. Det lutar helt klart åt en E-tec. Har främst varit orolig för ljudvolymen men låter som att
      Den är hanterbar.

      Kommentera


      • #4
        Håller med rospigg, och ang vibrationer vid trolling t ex. så tycker jag inte att exempelvis Yamaha 4t vibrerar mindre (25hk) än min e-tec gör (30hk)

        Byter du från yamma 4t 40 till e-tec 40 så kommer du tro att du råkat fått en 60 hästars då den går så pass mkt bättre i alla lägen ..

        Och dessutom mindre stöldbegärlig som det verkar. Jobbar som låssmed och stöter ofta på kunder som fått motorn stulen. Brukar då fråga om de hade Yamaha. I princip ALLA Har haft det. Skojar inte.
        Flera "rajder" i båthamnar där man endast varit på yammorna.

        Det kan ju va värt att tänka på vid köp.

        Kommentera


        • #5
          En kort fråga, varför gå ner till 2-takt när man har 4-takt? Föråldrad teknik, tittar man på youtube är tester superbra medan man hittar mekaniker som kliar sig i huvudet och är osäkra på hur bra grejer det egentligen är.

          (Ja nu är den stulen jag vet men har du försäkring borde du ju få ut en likvärdig kan man tycka)

          Kommentera


          • #6
            Enligt brottsstatistiken är Yama motorer övrrepresenterade. Vad jag förstår har det med tillgången på reservdelar i östländerna, dit många moter hamnar att göra.
            Även om man har en bra försäkring är det kostsamt att bl av med grejerna. I mitt fall en motor från 2016. 20% i åldersavdrag, 2500 kr i självrisk samt tilläggssjälvrisk på 5000kr då motorn stals under vinterförvaring.
            det som lockar mig med evinrude är att serviceintervallen är var tredje år/ efter 300h. Dessutom större chans att få ha den kvar...

            Kommentera


            • #7
              Minji; "Gå ner till 2takt?" när man köper e-tec istället för 4taktare?

              Man får en lättare, starkare, piggare motor som är lika ren, med i princip samma förbrukning som en 4taktare. Dessutom billigare i service. Hur är det ett nedbyte?

              Klart din mekaniker vill att du köper 4t, de vill ju göra alla servicar, kamremsbyten mm åt dig..

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 963 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 375 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 439 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 901 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 366 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Arbetar...
              X