Montering elmotor Rocad 606 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montering elmotor Rocad 606

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Montering elmotor Rocad 606

    Hej!

    Ska montera en Minnkota elmotor på min Rocad 606SP har lite funderingar på hur jag ska kunna dra fram elen.
    Min tanke är att ha batterierna i pulpeten och försöka dra igenom en slang i skrovet fram till fören för att dra kablarna i. Är det någon som gjort något liknande på en Rocad och har några tips eller vet om det ens är möjligt med tanke på båtens konstruktion?


    Hälsningar Larsa
    Senast ändrad av Larsa366; 2019-03-21, 17:51.

  • #2
    Har kikat på det på min Rocad 560 och det ser lika ut som på den 606.a jag hade innan, under för soffan kan Du sätta in en inspektionslucka och sedan under pulpeten sätter Du en annan och välj såna rektangulära så får Du mera plats. Sedan kan Du mata ner ett kabelrör från fören till pulpeten och sedan dra in kablar i det, lite puligt men görbart och smidigt när det är klart.

    Det stora problemet jag stött på är att få till en vettig montering av motorn när den ska fällas upp i transportläge så löser Du det så är jag nyfiken på att få veta hur!

    Hoppas det hjälpte lite?

    Kommentera


    • #3
      tja sry för offtopic men kan du inte lägga upp lite bilder på båten? 606 SD är min drömbåt och det finns alldeles för lite bilder av den skönheten uppe på nätet. Lycka till med monteringen.

      Kommentera


      • #4
        Såg precis att jag skrivit fel modell på båten...606SP är det som jag har inte SD!

        Tack Rospigg! Det hjälper verkligen, var lite inne på den lösningen också men vill gärna kolla först innan jag gör någon tabbe! Återkommer med lite bilder på monteringen av både motor och kabeldragning när jag gjort några framsteg!

        Kommentera


        • #5
          Har samma nöt att knäcka som dig fast på en 560sd jag hämta idag. Räckena på båten e kanon när ungarna ska med ut men gör ju elmotormontage jäkla jobbigt..

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
            Har samma nöt att knäcka som dig fast på en 560sd jag hämta idag. Räckena på båten e kanon när ungarna ska med ut men gör ju elmotormontage jäkla jobbigt..
            Jepp har 560SP och som Du säger räckena är guld för att hindra ovana att ramla i sjön men krånglar till det rejält i detta läget, önskar att Lars Sköld kunde göra en enkom lösning då jag misstänker att vi inte är de enda som har detta delikata problem.

            Följer med spänning då jag har fått slut på ideer själv så nya hjärnor kan nog vara bra så får vi se var det slutar.

            Kommentera


            • #7
              Fick med ett fäste till min förmo montera elmotor. Dock kommer det inte användas, då de är tänkt för montering i längs båtens mittlinje... vilket gör att motorn kommer fällas upp och in mellan räckena.. mitt över hela fördäcket

              Kommentera


              • #8
                Nu kommer det lite uppdateringar och bilder!
                Sågade till en bit durkaluminium som jag skruvade fast och sedan fäste snabbfästet i. Inte så stora marginaler att spela på för att den skulle ligga perfekt mellan hajfenorna men det gick efter mycket mätande och trixande. För att komma åt att skruva så fick det bli en inspektionslucka. Borrade även upp hålen i snabbfästet och använde M8:or istället samt satte en extra skruv i mitten. Har också monterat ett Tough-claw fäste för att minska påfrestningarna när det är grov sjö. Återkommer med inlägg om kabeldragningen. Det vart ett lite krångligare projekt än monteringen av motorn...

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                51 svar
                6 902 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                6 svar
                5 530 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg karlers
                av karlers
                 
                Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                24 svar
                10 312 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sirre9
                av Sirre9
                 
                Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                10 svar
                3 406 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Maxxim
                av Maxxim
                 
                Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                9 svar
                1 887 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DavidFelmeri  
                Arbetar...
                X