Vad är bättre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är bättre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad är bättre?

    Vilket val anser vi vara bättre?

    A) Att välja den största motorn som båten kan bära men som gör att man får mycket svårt att montera av motorn och blir tvungen att förvara den utomhus tillsammans med båten under vinterhalvåret.

    B) Välja en motor som är en storlek mindre, men tillräckligt stor för att plana båten. Motorn ger en prestanda förlust men fördelen att den kan monteras av under vinterhalvåret och förvaras inomhus i värmen.

    Jag anser att val B är det bättre.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-04-05, 15:50.

  • #2
    Frågan är så svår att ingen av er har något vettigt att säga och ni är lika rådvilla som jag är. Ni är bara glada att ni slipper stå inför samma kval. Därför visslar ni, låtsas som ingenting och går in i andra trådar istället.

    Kommentera


    • #3
      Kan du inte ha en talja i garaget, backa in båten , lyfta motorn och ställa ut båten i kylan?

      Jo väljer du mellan
      1 4hp motor som får båten att plana eller en 60hp som får båten att gå som ett skott?
      eller är valen en
      2 50hp som får båten att plana eller en 60hp som är max?

      alternativ 1 så tar jag 60hp
      alternativ 2 så tar jag 50hp

      Kommentera


      • #4
        Valet är mellan 20 eller 30 HK. 30 hästars måste bultas fast och kräver motorlyft. Jag har endast ett litet förråd som jag hyr. 1 X1,5 meter. Ingen tomt, inget garage. Tomten som båten ska stå på hyrs också av privatperson. #Stockholmproblem.

        Kommentera


        • #5
          Nä, men premisserna är vaga. Det beror ju på båtmotorns vikt, hur stark man är, terräng och hur långt den ska förflyttas. Du kan ju göra som jag och välja C och hyra ett garage/plats i lada. Jag gjorde så eftersom varken A eller B dög... kör annars A och fundera på om en kraftig båtmotorkärra och ett lyftblock kan funka eller ring in ett par vänner när motorn ska av och på...?

          ok, nödvändiga premisser kom i efterhand medan jag åt och skrev detta...
          En 30hk måste väl inte bultas fast? Används skruvfäste så får man säkra mot vibrationsurgängning...och 30 hk kan två lyfta och hänga på en motorkärra.

          Hellre en rapp 30 som är jobbig 2 ggr per år än en slapp 20 som är jobbigt trött varje gång...
          Senast ändrad av anteman; 2019-04-05, 19:54.

          Kommentera


          • #6
            Absolut A allt anat vore dåligt och som andra sagt så är det inga problem att lyfta av en 30 hk manuellt på 2 man har under många år lyft på och av motorer upp till 70 hk 2Takt på 2-3 man så en 30.a hivar Du av och på med en polare utan problem.

            My 2 cent

            Kommentera


            • #7
              håller med rospigg och anteman fullt ut.....men tycker du själv att alternativ B är det bättre valet skall du kanske välja det ändå...
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                Frågan är så svår att ingen av er har något vettigt att säga och ni är lika rådvilla som jag är. Ni är bara glada att ni slipper stå inför samma kval. Därför visslar ni, låtsas som ingenting och går in i andra trådar istället.
                2h27min tog det innan du fick nog, och var tvungen att skriva några rader för att ingen svarat
                ​Medlemmarna här har högst troligt lite andra intressen än att bara hänga här. Så som jobb, familj, fiske etc.

                Kommentera


                • #9
                  Men som svar på din fråga. B

                  Kommentera


                  • #10
                    Haha, ja om ingen svarar på tre timmar en fredagkväll måste det bero på att frågan är för svår!

                    Även om båtar alltid är kompromisser tror jag på att försöka optimera sitt ekipage.
                    Vill du ha en planande båt, skaffa den största motorn den kan ta.
                    Vill du ha möjligheten att lyfta av motorn enkelt, skaffa en lätt motor och en båt som passar till denna. Dvs inte ett planande skrov.
                    Man blir inte glad av en planande båt som går trögt och man blir inte glad av att släpa en onödigt tung motor.

                    För att ytterligare röra till det, om jag uteslutande hade fiskat ensam i dagsläget så hade jag sålt min båt och köpt en bättre fiskekajak, typ en Stealth.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 527 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X