Vad är bättre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är bättre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Som sagt, motorn ska flyttas 2 ggr/år. Jag hade en 30hk Johnson och den brukade jag lossa, lyfta av, stoppa in i skuffen på min dåvarande corolla 3-dörrars (!) för att sedan hänga upp den på en pall på jobbet. Ensam. Många ggr. Och jag är rätt klen.
    Visst man fick kämpa lite, men det gick

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
      Frågan är så svår att ingen av er har något vettigt att säga och ni är lika rådvilla som jag är. Ni är bara glada att ni slipper stå inför samma kval. Därför visslar ni, låtsas som ingenting och går in i andra trådar istället.
      Svar: B
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

      Kommentera


      • #13
        Ekonomiskt sett så är en värre båtmotor att föredra. Ska båten ha en 30hk, så köp en 60hk.

        Kommentera


        • #14




          Vad ni anser vara bättre har jag ingen aning om. Men av egen erfarenhet är jag tveklöst säker på att alternativ A alltid är att föredra. På min egen båt, som kan ta 20 hk motor, har jag en 15-hästare. Om jag hade råd vore det första jag skulle göra att byta till en 20- eller 25-hästare. Min båt planar med mig i och ligger strax under 20 knop och marschar. Men med en till i båten blir viktfördelningen ytterligt kritisk, med två medpassagerare är den fortfarande planande, men placeringen av passagerarna än viktigare.
          För övrigt är jag lätt road av dina frågor (eller inte...). Du väljer ett ämne där du har en klar uppfattning som du sedan bara vill ha bekräftad och hänger fast vid med näbbar och klor oavsett vad andra säger... Så tycker du dig redan veta - skippa frågorna!
          Skit fiske!
          Gösta

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
            Som sagt, motorn ska flyttas 2 ggr/år. Jag hade en 30hk Johnson och den brukade jag lossa, lyfta av, stoppa in i skuffen på min dåvarande corolla 3-dörrars (!) för att sedan hänga upp den på en pall på jobbet. Ensam. Många ggr. Och jag är rätt klen.
            Visst man fick kämpa lite, men det gick
            troligen 25-30 kg till på en 4-takt 30hk mot en tvåtaktad Johnson...
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

              troligen 25-30 kg till på en 4-takt 30hk mot en tvåtaktad Johnson...
              jag är supernöjd med min evinrude 2takt 30hp, grymt bottendrag, men jag kanske hade varit nöjd med en 4takt med....

              Kommentera


              • #17
                Jag har tänkt lite. Är det skadligt för en motor att vara utomhus året runt om den förbereds för vintern? Det kan väl inte vara superskadligt. Lösningen kanske är att permanentfästa den större motorn men investera några timmar varje säsong i att vinterförbereda den.
                Senast ändrad av Laxen2; 2019-04-07, 11:07.

                Kommentera


                • #18
                  Min 15-hästare hänger på akterspegeln året om... Det är en tvåtaktare och vad jag gör för vintern är att byta oljan i drevet, ta bort propellern, lätta på tändstiften och ge en dusch olja i varje cylinder...

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                  51 svar
                  6 963 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                  24 svar
                  10 375 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sirre9
                  av Sirre9
                   
                  Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                  10 svar
                  3 439 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Maxxim
                  av Maxxim
                   
                  Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                  9 svar
                  1 901 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DavidFelmeri  
                  Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                  414 svar
                  63 366 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DIFAnders  
                  Arbetar...
                  X