Montera Minn Kota Terrova 55 på en Lohi, hjälp önskas! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera Minn Kota Terrova 55 på en Lohi, hjälp önskas!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Montera Minn Kota Terrova 55 på en Lohi, hjälp önskas!

    Hej på er!

    Köpte för ett tag sedan en ny fiskebåt som jag har rustat upp med kastdäck, ekolod och nu även tillskott av en elmotor i modellen Minn Kota Terrova 55lb!
    Har dock väldiga bekymmer med att hitta en bra lösning för monteringen av motorn och snabbfästet som är köpt därtill, då fören ej är plan (se bilder).
    De flesta trådar här på FS gällande montering av elmotor har jag redan läst, men hittar ändå inte riktigt någon lösning jag är helt nöjd med.
    Jag har funderat på att bygga en plattform av formplyfa som blev över från kastdäcksbygget och sedan palla upp med plyfa under och bulta fast via inspektionsluckan, men det känns både krångligt i utförandet och inte riktigt så stabilt och säkert som jag önskar.

    Har ni någon heta tips, eller funderingar kring hur jag skulle kunna lösa mitt problem så skulle jag vara evigt tacksam och kunna sova bättre om nätterna!
    Tack på förhand,
    Notorious.

  • #2
    Kan du inte fästa plyfa där hålen sitter och framåt, sen skruva snabbfästet i den?
    brickor eller liknande på undersidan.

    Kommentera


    • #3
      Skulle behövas rätt många brickor isf för att få det i ett plant läge, tänker att det inte blir så stabilt att enbart förlita sig på brickor för att höja plattformen?

      Kommentera


      • #4
        Vill du skruva i plasten? jag tänker att det ser ut att vara tillräckligt med utrymme för elmotorn bredvid upphöjningen och ganska plant? men kanske ögonmåttet sviker. Ett annat alternativ som någon sa tidigare formplyfa (triangel eller V-formad) och sedan skruvar du fast "pucken" i plyfan. Du får det lätt plant genom att bygga undertill och det borde väldigt hålla bra om du använder hålen till knaparna att bulta fast plyfan i. Jag hade kört på V-form och sågat så nära inspektionsluckan som möjligt för att få bra med yta att fästa i och byggt på med material undertill så att ytan blir plan. På så sätt slipper du borra i plasten även om det är en lätt sak att täta till hålen i framtiden. Jag hade kanske använt mig av trä om det nu diffar mycket i höjdled. Eller så sågar du till en plyfaform med utstick (tänk PEKE) med något eventuellt mothåll neråt mot kantlisten. En 55:a väger kanske 20kg? så extremt stora krafter är det inte och jag har sett flera köra med formplyfa som varit nöjda (och en hyfsat billig lösning). Lycka till.
        Senast ändrad av gabbu; 2019-04-28, 20:47.

        Kommentera


        • #5
          Har inga problem med att skruva i plasten, det är väl ett måste för att kunna fästa plattformen i båten? Tyvärr är utrymmet bredvid inspektionsluckan både för litet och inte tillräckligt plant. Hamnar den bak vid hålen där fästena till tamp ska sitta hämnad den ju för långt bak.

          Byggde ihop den här plattformen lite hastigt under kvällen, men de diffar och glappar fortfarande en del på sidorna. Tänker mig att det kan lösas med någon form av distans i gummi eller plast.

          Kommentera


          • #6
            jag tänkte nog som gabbu, en skiva som kanske är 10 cm bred och ligger längs med kanten, inte uppe på inspektionsluckan,
            men det kanske inte är 10 cm mellan inspektionsluckans höjning och kanten?

            om den lutar något fram o bak, fören till hålen till knapen har mindre betydelse, men den får ju inte vara instabil.

            Kommentera


            • #7
              annars kanske detta funkar?

              Kommentera


              • #8
                Förslaget med durkplåten gillade jag, abe. Tror att jag kommer använda mig av den lösningen!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                51 svar
                6 957 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                24 svar
                10 375 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sirre9
                av Sirre9
                 
                Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                10 svar
                3 439 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Maxxim
                av Maxxim
                 
                Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                9 svar
                1 901 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DavidFelmeri  
                Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                414 svar
                63 352 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DIFAnders  
                Arbetar...
                X