Motorhaveri - vad kan det vara - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorhaveri - vad kan det vara

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • EvenSteven
    replied
    Att byta tändstift och rengöra tändhattarna hjälpte inte. Tog en provtur direkt när jag bytt dem med samma resultat.

    Båten planade upp fint på ett par sekunder och jag lade mig i marchfart (23 knop), efter ett par hundra meter hörde jag det första lilla "hacket" i varvtalen som att den byter ton för en millisekund, när jag sedan provade att ge den mer gas sjunker varvtalen drastiskt.

    Provade även, för skojs skull, att knäppa på choken i 23 knop och det hade ungefär samma effekt som att ge den mer gas i det läget.

    Jag är en lågt stående varelse när det kommer till motorer men tycker ni att det låter som en dum gissning att den får för mycket soppa? Är det någon, med mer mekaniska kunskaper än jag, som skulle kunna tycka till om detta?

    Ber om ursäkt till trådskaparen för att jag inkräktar på tråden, det var bara ett sånt sammanträffande att du hade ett så pass likt problem vid samma tillfälle.

    Tacksam för all eventuell hjälp.

    Lämna en kommentar:


  • EvenSteven
    replied
    Jag har något liknande med min Yamaha 70hk från 80-talet just nu. Den går fint på låga varv och planar ut, när man sedan marschar går den lite ojämnt och trycker man på lite till tappar den varvtal och det låter nästan som att en cylinder lägger ned.

    Ska prova att byta tändstift och göra rent tändhattarna som första åtgärd.

    Lämna en kommentar:


  • Edguy
    replied
    Lika illa, hade de sagt byt bensin så visst..
    Men oljan?

    Lämna en kommentar:


  • tpettersson
    replied
    Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

    Hoppas inte du lämnar den till samma firma som rekommenderade dig att byta olja och impeller för att åtgärda att motorn inte går rent!!!

    Sedan kan jag bara tipsa om att ta felkoderna från motorn med en nypa salt. Min Suzuki satte felkod för vevaxelposition, när det i själva verket var ett av de nya tändstiften, jag precis bytt till, som var felaktigt.
    För att förtydliga.
    Verkstaden sa inte åt mig att byta impeller för att åtgärda problemet.
    Det var ett eget initiativ när jag ändå hade båten uppe.
    Verkstadens rekommendation var att först prova att byta motoroljan för att se om det skulle åtgärda problemet.
    De hade ju inte mer att gå på än min video av hur motorn betedde sig. Dessutom så blinkade inte "CHK ENG" lampan när jag var där första gången.
    Hur gärna jag än skulle vilja skylla det här på någon annan så är det i grund och botten mitt eget fel att den här situationen uppkommit.

    Lämna en kommentar:


  • Edguy
    replied
    Herregud, och jag som trodde att båtverkstäderna i sthlm jag haft att göra med var de absolut sämsta, men de verkar ju nästan duktiga när man läser sådant här..

    Lämna en kommentar:


  • byggarn
    replied
    Håller med Lejestrand.... Lämna för tusan inte in motorn där....

    Lämna en kommentar:


  • Lejestrand
    replied
    Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
    Nä, där går gränsen för vad en man med ena tummen mitt i näven och den andra i r... klarar av och vill hålla på med.
    Det får bli att lämna in den till proffsen.
    Tack för alla tips!
    Hoppas inte du lämnar den till samma firma som rekommenderade dig att byta olja och impeller för att åtgärda att motorn inte går rent!!!

    Sedan kan jag bara tipsa om att ta felkoderna från motorn med en nypa salt. Min Suzuki satte felkod för vevaxelposition, när det i själva verket var ett av de nya tändstiften, jag precis bytt till, som var felaktigt.

    Lämna en kommentar:


  • tpettersson
    replied
    Nä, där går gränsen för vad en man med ena tummen mitt i näven och den andra i r... klarar av och vill hålla på med.
    Det får bli att lämna in den till proffsen.
    Tack för alla tips!

    Lämna en kommentar:


  • Hudiknicke
    replied
    Nope,map sensorerna mäter atmosfärstryck dom verkar sitta på spjällhuset typ före/efter spjället skulle gissa att map sensor 2 sitter efter spjället,men ta loss båda och rengör i hålet när du tagit bort dom,har du tur räcker det,kan även vara nått skit i sensorn men pilla inte med något vasst då den innehåller ett membran,annars får du leta upp service manualen och kolla resistansen vad den skall vara,alternativt mäta båda sensorerna o kolla om det skiljer mellan dessa.

    // Nicke

    Lämna en kommentar:


  • OjaOnej
    replied
    Verkar alltså vara en sensor på grenröret. Säkert någon form av tryckkänslig sak. Kan ju vara värt att kolla hur lätt den är att byta.

    Googla, på amerikanska siter/forum brukar det ofta gå att hitta någon som haft liknande problem.

    Eller lämna in...

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
51 svar
6 902 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
6 svar
5 528 visningar
1 gilla
Senaste inlägg karlers
av karlers
 
Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
24 svar
10 312 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sirre9
av Sirre9
 
Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
10 svar
3 406 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Maxxim
av Maxxim
 
Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
9 svar
1 887 visningar
0 gillar
Senaste inlägg DavidFelmeri  
Arbetar...
X