Motorhaveri - vad kan det vara - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorhaveri - vad kan det vara

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

    Hoppas inte du lämnar den till samma firma som rekommenderade dig att byta olja och impeller för att åtgärda att motorn inte går rent!!!

    Sedan kan jag bara tipsa om att ta felkoderna från motorn med en nypa salt. Min Suzuki satte felkod för vevaxelposition, när det i själva verket var ett av de nya tändstiften, jag precis bytt till, som var felaktigt.
    För att förtydliga.
    Verkstaden sa inte åt mig att byta impeller för att åtgärda problemet.
    Det var ett eget initiativ när jag ändå hade båten uppe.
    Verkstadens rekommendation var att först prova att byta motoroljan för att se om det skulle åtgärda problemet.
    De hade ju inte mer att gå på än min video av hur motorn betedde sig. Dessutom så blinkade inte "CHK ENG" lampan när jag var där första gången.
    Hur gärna jag än skulle vilja skylla det här på någon annan så är det i grund och botten mitt eget fel att den här situationen uppkommit.

    Kommentera


    • #22
      Lika illa, hade de sagt byt bensin så visst..
      Men oljan?

      Kommentera


      • #23
        Jag har något liknande med min Yamaha 70hk från 80-talet just nu. Den går fint på låga varv och planar ut, när man sedan marschar går den lite ojämnt och trycker man på lite till tappar den varvtal och det låter nästan som att en cylinder lägger ned.

        Ska prova att byta tändstift och göra rent tändhattarna som första åtgärd.

        Kommentera


        • #24
          Att byta tändstift och rengöra tändhattarna hjälpte inte. Tog en provtur direkt när jag bytt dem med samma resultat.

          Båten planade upp fint på ett par sekunder och jag lade mig i marchfart (23 knop), efter ett par hundra meter hörde jag det första lilla "hacket" i varvtalen som att den byter ton för en millisekund, när jag sedan provade att ge den mer gas sjunker varvtalen drastiskt.

          Provade även, för skojs skull, att knäppa på choken i 23 knop och det hade ungefär samma effekt som att ge den mer gas i det läget.

          Jag är en lågt stående varelse när det kommer till motorer men tycker ni att det låter som en dum gissning att den får för mycket soppa? Är det någon, med mer mekaniska kunskaper än jag, som skulle kunna tycka till om detta?

          Ber om ursäkt till trådskaparen för att jag inkräktar på tråden, det var bara ett sånt sammanträffande att du hade ett så pass likt problem vid samma tillfälle.

          Tacksam för all eventuell hjälp.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
            Att byta tändstift och rengöra tändhattarna hjälpte inte. Tog en provtur direkt när jag bytt dem med samma resultat.

            Båten planade upp fint på ett par sekunder och jag lade mig i marchfart (23 knop), efter ett par hundra meter hörde jag det första lilla "hacket" i varvtalen som att den byter ton för en millisekund, när jag sedan provade att ge den mer gas sjunker varvtalen drastiskt.

            Provade även, för skojs skull, att knäppa på choken i 23 knop och det hade ungefär samma effekt som att ge den mer gas i det läget.

            Jag är en lågt stående varelse när det kommer till motorer men tycker ni att det låter som en dum gissning att den får för mycket soppa? Är det någon, med mer mekaniska kunskaper än jag, som skulle kunna tycka till om detta?

            Ber om ursäkt till trådskaparen för att jag inkräktar på tråden, det var bara ett sånt sammanträffande att du hade ett så pass likt problem vid samma tillfälle.

            Tacksam för all eventuell hjälp.
            Om den nu får soppa upp till motorn, d.v.s. tanken är kollad, slangen och blåsan är hela, inget vatten i bensinen eller i botten på tanken,så är det ju något med bränslet i själva motorn.
            Då börjar man förslagsvis med det som kommer först: Bränslefilter, är det OK, ser det bra ut o.s.v. annars byt.
            Nästa grej är bränslepumpen. Byt membranet i den. Det är billigt och kan vara en källa till precis det felet du beskriver.
            Nästa steg är att riva förgasarna och här gäller det att veta vad man håller på med. Många små prylar som måste tillbaka på rätt sätt och en del justeringar som man helst inte ska skruva bort sig på...

            Att den får får mycket soppa tror inte jag. Då borde den inte öka i varv när du chokar, utan snarare gå ner i varv och nästan stanna till slut. Mitt tips är att byta membranet i bränslepumpen.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

              Om den nu får soppa upp till motorn, d.v.s. tanken är kollad, slangen och blåsan är hela, inget vatten i bensinen eller i botten på tanken,så är det ju något med bränslet i själva motorn.
              Då börjar man förslagsvis med det som kommer först: Bränslefilter, är det OK, ser det bra ut o.s.v. annars byt.
              Nästa grej är bränslepumpen. Byt membranet i den. Det är billigt och kan vara en källa till precis det felet du beskriver.
              Nästa steg är att riva förgasarna och här gäller det att veta vad man håller på med. Många små prylar som måste tillbaka på rätt sätt och en del justeringar som man helst inte ska skruva bort sig på...

              Att den får får mycket soppa tror inte jag. Då borde den inte öka i varv när du chokar, utan snarare gå ner i varv och nästan stanna till slut. Mitt tips är att byta membranet i bränslepumpen.
              Tack för svaret!

              Gå ner i varv är precis det den gjorde när jag klickade till choken för ett snabbt ögonblick, precis samma som när jag gasar på över marschfart. Det låter, för mina otränade öron, som att det "dränker" motorn och varvtalen sjunker drastiskt omedelbart vid gaspådrag eller choke.

              Jag har inte kontrollerat bensinen/tanken då jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga med min fasta tank.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg

                Tack för svaret!

                Gå ner i varv är precis det den gjorde när jag klickade till choken för ett snabbt ögonblick, precis samma som när jag gasar på över marschfart. Det låter, för mina otränade öron, som att det "dränker" motorn och varvtalen sjunker drastiskt omedelbart vid gaspådrag eller choke.

                Jag har inte kontrollerat bensinen/tanken då jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga med min fasta tank.
                Okej, då kanske det är så att någon/några förgasare flödar över och det breor antingen på att flottören är sprucken/full med benisn och/eller att nålventilen hängt sig eller inte stänger ordentligt. Mest troligt av detta är strul med nålventilen och det kommer leda till flödande förgasare d.v.s. för mycket soppa.

                Tömma tanken får du väl göra med en pump om det inte går att dränera den på något annat sätt. Har man fast tank där det är svårt att inspektera bränslet är det viktigt att ha ett bra primärfilter med vattenavskiljning INNAN motorn. Då ser man direkt om man har vatten i soppan, vilket är lätt att få i en stor, fast tank som kanske ofta är lite halvfull. Det bildas mycket kondens då, som hamnar i bensinen.

                Kommentera


                • #28
                  Det låter ju som förhållandevis enkla och billiga saker att åtgärda? Det skulle göra mig så glad om så var fallet.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
                    Det låter ju som förhållandevis enkla och billiga saker att åtgärda? Det skulle göra mig så glad om så var fallet.
                    "Skillnaden mellan teori och praktik är alltid mycket större i praktiken än i teorin..."
                    Det är inga svåra saker att kolla om man är van att skruva och reparera. Det är inga dyra delar om dom fortfarande går att få tag i. Har man tummen mitt i handen och inte vet vad man ska titta efter, skulle jag tänka mig för två gånger.
                    Att lämna på firma blir aldrig billigt när det gäller båtar...

                    Kommentera


                    • #30
                      Då antar jag att jag behöver hitta någon kunnig människa som är villig att hjälpa mig "off the books".

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 526 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X