Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorhaveri - vad kan det vara

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • tpettersson
    started a topic Motorhaveri - vad kan det vara

    Motorhaveri - vad kan det vara

    Igår, på väg tillbaka till bryggan, började min motor bete sig jättekonstigt.
    Jag låg på full gas, och hade så gjort kanske 2 minuter, när motorn plötsligt "hostar" och skakar till.
    Sen svarade den inte riktigt på mina gaspådrag. Den ville inte gå upp i varvtal och den gick väldigt orent.
    För att ta mig tillbaka till bryggan fick jag köra på ca 20% gas, men även då gick den ryckigt och tyckte jag upplevde att själva motorn skakade.
    Spontant kände jag att det var växellådan som gått åt helvete eftersom jag inte fick ut någon kraft.
    Men det kanske lika gärna kan ha med tillgång på bensin att göra.

    Motor är Suzuki DF20 (4-takt)
    Ska i ärlighetens namn säga att jag inte servat den på några år, men den har inte gått värst många timmar heller.
    Bensinen bytte jag ut för 2 veckor sen.
    Det är inget fel på skvallerstrålen.

    Förstår att det är jättesvårt att säga vad det kan vara, men vågar ni er på en gissning?

  • EvenSteven
    replied
    Det har utvecklats något mer nu. Nu kommer jag inte upp i plan heller, den stagnerar vid cirka nio knop, under den farten går motorn jättefint och jämnt. Jag har provat att koppla förbi bränslefiltret för att utesluta att det är tilltäppt. Provade även med en kompis som satt och pumpade på blåsan medan jag gav den full gas men det gjorde ingen skillnad, han sa att det tydligt känns att bränslepumpen suger ordentligt.

    Väntar på att få hjälp med att plocka isär och göra rent förgasarna, det känns ju rätt troligt att det finns något skräp där eller att någon packning har blivit dålig.

    Ska även prova att pumpa ut lite bensin i en hink eller något.

    Lämna en kommentar:


  • Muts
    replied
    Prova att pumpa ut bensin i en hink eller liknande och kolla efter vatten. Säger det av samma anledning som Byggarn i börjar av tråden dvs det är minst jobb och kostar inget. Har du möjlighet att låna en lös tank och koppla in är även det ett bra test. Misstänker du att förgasarna flödar över lyft på kåpan och kolla så de inte läcker bensin.

    Lämna en kommentar:


  • EvenSteven
    replied
    https://s.amsu.ng/MeC2zXnA9dbN

    Lämna en kommentar:


  • EvenSteven
    replied
    Provade idag igen. Den här gången kom jag bara upp i cirka 18 knop och motorn gick väldigt ojämnt. Det verkar som att jag kan köra cirka 8 knop innan den ojämna gången börjar.

    En vän som är bilmek sa att det verkar som att en förgasarrenovering krävs. Jag har kontrollerat blåsan både innan och under gång och den känns som ett fast kvinnobröst, som folk brukar säga. Det gjorde inte heller någon skillnad om jag klämde på den.

    Kam det vara bränslefilter som är täppt av skit? Eller är det mer troligt med nålventil, flottör eller förgasare?

    Lämna en kommentar:


  • EvenSteven
    replied
    Då antar jag att jag behöver hitta någon kunnig människa som är villig att hjälpa mig "off the books".

    Lämna en kommentar:


  • Lejestrand
    replied
    Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
    Det låter ju som förhållandevis enkla och billiga saker att åtgärda? Det skulle göra mig så glad om så var fallet.
    "Skillnaden mellan teori och praktik är alltid mycket större i praktiken än i teorin..."
    Det är inga svåra saker att kolla om man är van att skruva och reparera. Det är inga dyra delar om dom fortfarande går att få tag i. Har man tummen mitt i handen och inte vet vad man ska titta efter, skulle jag tänka mig för två gånger.
    Att lämna på firma blir aldrig billigt när det gäller båtar...

    Lämna en kommentar:


  • EvenSteven
    replied
    Det låter ju som förhållandevis enkla och billiga saker att åtgärda? Det skulle göra mig så glad om så var fallet.

    Lämna en kommentar:


  • Lejestrand
    replied
    Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg

    Tack för svaret!

    Gå ner i varv är precis det den gjorde när jag klickade till choken för ett snabbt ögonblick, precis samma som när jag gasar på över marschfart. Det låter, för mina otränade öron, som att det "dränker" motorn och varvtalen sjunker drastiskt omedelbart vid gaspådrag eller choke.

    Jag har inte kontrollerat bensinen/tanken då jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga med min fasta tank.
    Okej, då kanske det är så att någon/några förgasare flödar över och det breor antingen på att flottören är sprucken/full med benisn och/eller att nålventilen hängt sig eller inte stänger ordentligt. Mest troligt av detta är strul med nålventilen och det kommer leda till flödande förgasare d.v.s. för mycket soppa.

    Tömma tanken får du väl göra med en pump om det inte går att dränera den på något annat sätt. Har man fast tank där det är svårt att inspektera bränslet är det viktigt att ha ett bra primärfilter med vattenavskiljning INNAN motorn. Då ser man direkt om man har vatten i soppan, vilket är lätt att få i en stor, fast tank som kanske ofta är lite halvfull. Det bildas mycket kondens då, som hamnar i bensinen.

    Lämna en kommentar:


  • EvenSteven
    replied
    Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

    Om den nu får soppa upp till motorn, d.v.s. tanken är kollad, slangen och blåsan är hela, inget vatten i bensinen eller i botten på tanken,så är det ju något med bränslet i själva motorn.
    Då börjar man förslagsvis med det som kommer först: Bränslefilter, är det OK, ser det bra ut o.s.v. annars byt.
    Nästa grej är bränslepumpen. Byt membranet i den. Det är billigt och kan vara en källa till precis det felet du beskriver.
    Nästa steg är att riva förgasarna och här gäller det att veta vad man håller på med. Många små prylar som måste tillbaka på rätt sätt och en del justeringar som man helst inte ska skruva bort sig på...

    Att den får får mycket soppa tror inte jag. Då borde den inte öka i varv när du chokar, utan snarare gå ner i varv och nästan stanna till slut. Mitt tips är att byta membranet i bränslepumpen.
    Tack för svaret!

    Gå ner i varv är precis det den gjorde när jag klickade till choken för ett snabbt ögonblick, precis samma som när jag gasar på över marschfart. Det låter, för mina otränade öron, som att det "dränker" motorn och varvtalen sjunker drastiskt omedelbart vid gaspådrag eller choke.

    Jag har inte kontrollerat bensinen/tanken då jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga med min fasta tank.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Daphi, 2009-07-14, 21:39
7 svar
4 538 visningar
0 gillar
Senaste inlägg joens
av joens
 
Startad av Roddan, 2012-05-09, 18:33
41 svar
11 098 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Garibaldi  
Startad av Erikkw, 2014-03-11, 15:44
18 svar
10 353 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av JohanB, 2014-04-18, 08:15
16 svar
1 673 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Pixelon, 2017-05-03, 13:24
6 svar
723 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Olliverroth  
Arbetar...
X