Motorhaveri - vad kan det vara - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorhaveri - vad kan det vara

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • EvenSteven
    replied
    Det har utvecklats något mer nu. Nu kommer jag inte upp i plan heller, den stagnerar vid cirka nio knop, under den farten går motorn jättefint och jämnt. Jag har provat att koppla förbi bränslefiltret för att utesluta att det är tilltäppt. Provade även med en kompis som satt och pumpade på blåsan medan jag gav den full gas men det gjorde ingen skillnad, han sa att det tydligt känns att bränslepumpen suger ordentligt.

    Väntar på att få hjälp med att plocka isär och göra rent förgasarna, det känns ju rätt troligt att det finns något skräp där eller att någon packning har blivit dålig.

    Ska även prova att pumpa ut lite bensin i en hink eller något.

    Lämna en kommentar:


  • Muts
    replied
    Prova att pumpa ut bensin i en hink eller liknande och kolla efter vatten. Säger det av samma anledning som Byggarn i börjar av tråden dvs det är minst jobb och kostar inget. Har du möjlighet att låna en lös tank och koppla in är även det ett bra test. Misstänker du att förgasarna flödar över lyft på kåpan och kolla så de inte läcker bensin.

    Lämna en kommentar:


  • EvenSteven
    replied
    https://s.amsu.ng/MeC2zXnA9dbN

    Lämna en kommentar:


  • EvenSteven
    replied
    Provade idag igen. Den här gången kom jag bara upp i cirka 18 knop och motorn gick väldigt ojämnt. Det verkar som att jag kan köra cirka 8 knop innan den ojämna gången börjar.

    En vän som är bilmek sa att det verkar som att en förgasarrenovering krävs. Jag har kontrollerat blåsan både innan och under gång och den känns som ett fast kvinnobröst, som folk brukar säga. Det gjorde inte heller någon skillnad om jag klämde på den.

    Kam det vara bränslefilter som är täppt av skit? Eller är det mer troligt med nålventil, flottör eller förgasare?

    Lämna en kommentar:


  • EvenSteven
    replied
    Då antar jag att jag behöver hitta någon kunnig människa som är villig att hjälpa mig "off the books".

    Lämna en kommentar:


  • Lejestrand
    replied
    Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
    Det låter ju som förhållandevis enkla och billiga saker att åtgärda? Det skulle göra mig så glad om så var fallet.
    "Skillnaden mellan teori och praktik är alltid mycket större i praktiken än i teorin..."
    Det är inga svåra saker att kolla om man är van att skruva och reparera. Det är inga dyra delar om dom fortfarande går att få tag i. Har man tummen mitt i handen och inte vet vad man ska titta efter, skulle jag tänka mig för två gånger.
    Att lämna på firma blir aldrig billigt när det gäller båtar...

    Lämna en kommentar:


  • EvenSteven
    replied
    Det låter ju som förhållandevis enkla och billiga saker att åtgärda? Det skulle göra mig så glad om så var fallet.

    Lämna en kommentar:


  • Lejestrand
    replied
    Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg

    Tack för svaret!

    Gå ner i varv är precis det den gjorde när jag klickade till choken för ett snabbt ögonblick, precis samma som när jag gasar på över marschfart. Det låter, för mina otränade öron, som att det "dränker" motorn och varvtalen sjunker drastiskt omedelbart vid gaspådrag eller choke.

    Jag har inte kontrollerat bensinen/tanken då jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga med min fasta tank.
    Okej, då kanske det är så att någon/några förgasare flödar över och det breor antingen på att flottören är sprucken/full med benisn och/eller att nålventilen hängt sig eller inte stänger ordentligt. Mest troligt av detta är strul med nålventilen och det kommer leda till flödande förgasare d.v.s. för mycket soppa.

    Tömma tanken får du väl göra med en pump om det inte går att dränera den på något annat sätt. Har man fast tank där det är svårt att inspektera bränslet är det viktigt att ha ett bra primärfilter med vattenavskiljning INNAN motorn. Då ser man direkt om man har vatten i soppan, vilket är lätt att få i en stor, fast tank som kanske ofta är lite halvfull. Det bildas mycket kondens då, som hamnar i bensinen.

    Lämna en kommentar:


  • EvenSteven
    replied
    Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

    Om den nu får soppa upp till motorn, d.v.s. tanken är kollad, slangen och blåsan är hela, inget vatten i bensinen eller i botten på tanken,så är det ju något med bränslet i själva motorn.
    Då börjar man förslagsvis med det som kommer först: Bränslefilter, är det OK, ser det bra ut o.s.v. annars byt.
    Nästa grej är bränslepumpen. Byt membranet i den. Det är billigt och kan vara en källa till precis det felet du beskriver.
    Nästa steg är att riva förgasarna och här gäller det att veta vad man håller på med. Många små prylar som måste tillbaka på rätt sätt och en del justeringar som man helst inte ska skruva bort sig på...

    Att den får får mycket soppa tror inte jag. Då borde den inte öka i varv när du chokar, utan snarare gå ner i varv och nästan stanna till slut. Mitt tips är att byta membranet i bränslepumpen.
    Tack för svaret!

    Gå ner i varv är precis det den gjorde när jag klickade till choken för ett snabbt ögonblick, precis samma som när jag gasar på över marschfart. Det låter, för mina otränade öron, som att det "dränker" motorn och varvtalen sjunker drastiskt omedelbart vid gaspådrag eller choke.

    Jag har inte kontrollerat bensinen/tanken då jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga med min fasta tank.

    Lämna en kommentar:


  • Lejestrand
    replied
    Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
    Att byta tändstift och rengöra tändhattarna hjälpte inte. Tog en provtur direkt när jag bytt dem med samma resultat.

    Båten planade upp fint på ett par sekunder och jag lade mig i marchfart (23 knop), efter ett par hundra meter hörde jag det första lilla "hacket" i varvtalen som att den byter ton för en millisekund, när jag sedan provade att ge den mer gas sjunker varvtalen drastiskt.

    Provade även, för skojs skull, att knäppa på choken i 23 knop och det hade ungefär samma effekt som att ge den mer gas i det läget.

    Jag är en lågt stående varelse när det kommer till motorer men tycker ni att det låter som en dum gissning att den får för mycket soppa? Är det någon, med mer mekaniska kunskaper än jag, som skulle kunna tycka till om detta?

    Ber om ursäkt till trådskaparen för att jag inkräktar på tråden, det var bara ett sånt sammanträffande att du hade ett så pass likt problem vid samma tillfälle.

    Tacksam för all eventuell hjälp.
    Om den nu får soppa upp till motorn, d.v.s. tanken är kollad, slangen och blåsan är hela, inget vatten i bensinen eller i botten på tanken,så är det ju något med bränslet i själva motorn.
    Då börjar man förslagsvis med det som kommer först: Bränslefilter, är det OK, ser det bra ut o.s.v. annars byt.
    Nästa grej är bränslepumpen. Byt membranet i den. Det är billigt och kan vara en källa till precis det felet du beskriver.
    Nästa steg är att riva förgasarna och här gäller det att veta vad man håller på med. Många små prylar som måste tillbaka på rätt sätt och en del justeringar som man helst inte ska skruva bort sig på...

    Att den får får mycket soppa tror inte jag. Då borde den inte öka i varv när du chokar, utan snarare gå ner i varv och nästan stanna till slut. Mitt tips är att byta membranet i bränslepumpen.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
51 svar
6 901 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
6 svar
5 526 visningar
1 gilla
Senaste inlägg karlers
av karlers
 
Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
24 svar
10 312 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sirre9
av Sirre9
 
Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
10 svar
3 406 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Maxxim
av Maxxim
 
Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
9 svar
1 887 visningar
0 gillar
Senaste inlägg DavidFelmeri  
Arbetar...
X