Motorhaveri - vad kan det vara - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorhaveri - vad kan det vara

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motorhaveri - vad kan det vara

    Igår, på väg tillbaka till bryggan, började min motor bete sig jättekonstigt.
    Jag låg på full gas, och hade så gjort kanske 2 minuter, när motorn plötsligt "hostar" och skakar till.
    Sen svarade den inte riktigt på mina gaspådrag. Den ville inte gå upp i varvtal och den gick väldigt orent.
    För att ta mig tillbaka till bryggan fick jag köra på ca 20% gas, men även då gick den ryckigt och tyckte jag upplevde att själva motorn skakade.
    Spontant kände jag att det var växellådan som gått åt helvete eftersom jag inte fick ut någon kraft.
    Men det kanske lika gärna kan ha med tillgång på bensin att göra.

    Motor är Suzuki DF20 (4-takt)
    Ska i ärlighetens namn säga att jag inte servat den på några år, men den har inte gått värst många timmar heller.
    Bensinen bytte jag ut för 2 veckor sen.
    Det är inget fel på skvallerstrålen.

    Förstår att det är jättesvårt att säga vad det kan vara, men vågar ni er på en gissning?

  • #2
    Den kanske blev varm eller nåt och gick ner i nödläge? Låter nästan som det.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
      Igår, på väg tillbaka till bryggan, började min motor bete sig jättekonstigt.
      Jag låg på full gas, och hade så gjort kanske 2 minuter, när motorn plötsligt "hostar" och skakar till.
      Sen svarade den inte riktigt på mina gaspådrag. Den ville inte gå upp i varvtal och den gick väldigt orent.
      För att ta mig tillbaka till bryggan fick jag köra på ca 20% gas, men även då gick den ryckigt och tyckte jag upplevde att själva motorn skakade.
      Spontant kände jag att det var växellådan som gått åt helvete eftersom jag inte fick ut någon kraft.
      Men det kanske lika gärna kan ha med tillgång på bensin att göra.

      Motor är Suzuki DF20 (4-takt)
      Ska i ärlighetens namn säga att jag inte servat den på några år, men den har inte gått värst många timmar heller.
      Bensinen bytte jag ut för 2 veckor sen.
      Det är inget fel på skvallerstrålen.

      Förstår att det är jättesvårt att säga vad det kan vara, men vågar ni er på en gissning?
      Att din motor "hostar", skakar och inte svarar på dina gaspådrag tyder på att du har fått vatten i bensinen. Töm tanken helt. Häll i några liter ny bensin. Skaka tanken ordentligt. Töm ut bensinen. Häll nu i ren, vattenfri helst 98 oktan bensin i tanken och testa igen....

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-05-19, 17:44.

      Kommentera


      • #4
        Precis

        Kommentera


        • #5
          Kolla termostaten. Jag hade mer eller mindre samma problem med min maskin för ett tag sedan (Suzuki 50 hk fyrtakt). Termostaten stog fullt öppen, d.v.s. motorn blir aldrig varm och då går motorn med för fet blandning, ungefär som med choken ute på en förgasarmotor. Bara öppna termostathuset och se om termostaten är öppen eller stängd.

          Kommentera


          • #6
            Kolla tändstift och tändkablar
            skulle kunna vara att inte alla cylindrar tänder

            Kommentera


            • #7
              Ja, jag får nog nästan börja med att kolla stiften och kablarna.
              Ska ärligt säga att jag inte vet var termostaten sitter på min motor.
              Funkar inte det så får jag väl krypa till korset och lämna in den till någon firma.

              Hur skulle motorn uppföra sig om det var växellådan eller propelleraxel som gått sönder?

              Långskott: jag tyckte det var väldigt mycket i bensintanken.
              Hur skulle motorn uppföra sig om det kommit in vatten i bensinen när det regnade så mycket?
              Det är väl osannolikt, men jag tänker att om någon slangat bensin så skulle de väl inte bry sig om att fylla på med vatten.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
                Ja, jag får nog nästan börja med att kolla stiften och kablarna.
                Ska ärligt säga att jag inte vet var termostaten sitter på min motor.
                Funkar inte det så får jag väl krypa till korset och lämna in den till någon firma.

                Hur skulle motorn uppföra sig om det var växellådan eller propelleraxel som gått sönder?

                Långskott: jag tyckte det var väldigt mycket i bensintanken.
                Hur skulle motorn uppföra sig om det kommit in vatten i bensinen när det regnade så mycket?
                Det är väl osannolikt, men jag tänker att om någon slangat bensin så skulle de väl inte bry sig om att fylla på med vatten.
                Förslagsvis kan du ha tanklocket stängt när det regnar...

                I övrigt kvarstår mitt tidigare tips att du bör lämna in motorn på service!

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera


                • #9
                  Jag har lyckas bränna ett växelhus en gång då går inte motorn alls kan jag meddela så illa ska det nog inte behöva vara.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
                    Ja, jag får nog nästan börja med att kolla stiften och kablarna.
                    Ska ärligt säga att

                    Långskott: jag tyckte det var väldigt mycket i bensintanken.
                    Hur skulle motorn uppföra sig om det kommit in vatten i bensinen när det regnade så mycket?
                    Det är väl osannolikt, men jag tänker att om någon slangat bensin så skulle de väl inte bry sig om att fylla på med vatten.
                    Jag kan av egen erfarenhet säga att efter ha kört med vatten i bensinen i min Tahoe (Lååång historia) så betedde den sig ungefär som du beskriver, men med ett tillägg av ett stort vitt moln ur avgasröret. Ur med bensinen o byt filter. Sen ur med vatten/bensinen som motorn pumpat in.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 528 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X