Vilken är den starkaste/snabbaste el motorn idag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken är den starkaste/snabbaste el motorn idag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken är den starkaste/snabbaste el motorn idag?

    Låt mig förklara
    Jag är så gammal att jag minns när el motorerna verkligen började komma och sälja i större skala.
    Kompisen köpte en. En stor tung båt krävs 4 man för att bära den, batteriet räckte väl att ta oss ut till fiskeplatsen men sällan hem, såvida vi inte hade motvind ut. Var väl inte dyraste han köpte. Mer budget varianten.
    Så för mig blev det årorna. Mina armar tröttnar då inte eller får soppa torsk.
    Men för 8 år sen så jag in till min lokala handlare och sa jag skulle ha den värsta han fick tag i. Jag fick en Motorguide varimax 55
    Idag åkte jag till handlaren och testade en Oskwig Pike. Den båten är ju som en fjäder mot min vattensjuka båt. Men jag tyckte det inte var nån nämnvärd skillnad i farten. Kan ju bara ha varit en känsla. Använder ju mest min båt under nån vecka på hösten. Drömmer om ett liv med mer tid.

    Men jag minns för några år sen när jag var inne hos min lokala handlare. Det var en återförsäljare där som försökte få dom att köpa en ny elmotor som var lika snabb som x antal bensinhästar, var det 5 eller 10. Det låter jag vara osagt. Men dom frågade om jag var sugen på att byta upp mig. Då frågade jag hur länge kan jag köra på full gas. 20 minuter sa dom. Hmm Med mina dubbla batterier så kan jag nog köra i 5-6 timmar full fart. Stor tung båt. Hur många batterier måste jag inte ha med den. Stoppar det med 15 st ens.

    Men idag slog mig tanken. Vad har hänt till nu på den fronten? Är dom uppe i 2 timmar så tvekar jag inte.



  • #2
    Den starkaste jag känner till heter Torqeedo och finns med flera hästkrafter, dvs avsevärt starkare än vanliga (trolling)elmotorer. På "förbrukningsfronten" har knappt något hänt - hur länge man kan köra på fullgas med en och samma motor beror på hur många Ah ("bensintanken") motorn har tillgängliga.

    Ju längre körtid, fler hästar och fullgas ju mer Ah krävs. Att köra en Torqeedo motsvarande 3 hk i två timmar på fullgas lär "kosta" mycket Ah och det blir dyrt och mycket tungt med blybatterier eller riktigt, riktigt dyrt och lättare med LiFePo4 (litiumbatterier)

    När handlaren sade att man kan köra på full gas i 20 min så utgick han sannolikt från ett specifikt batteripaket med ett visst antal Ah. Om den kan köras 40 min idag så beror det nog på att batteripaketet i princip är dubbelt så stort och säkerligen långt dyrare...

    Sen behöver man inte köra fullgas hela tiden men du lär ändå behöva en ordentlig batteribank.
    Senast ändrad av anteman; 2019-05-15, 21:13.

    Kommentera


    • #3
      en fråga
      varför elmotor om du vill köra på full gas till fiske platsen?

      Kommentera


      • #4
        Med min elmotor så behövs fullgas i lite högre sjö, säg 10m/s om båten ens ska gå framåt. Ofta har det då känts som man stått still eller nästan åkt baklänges. Även med en sån så behöver man nog köra i med mycket gas är jag rädd.

        Tycker dock att veta hur länge batteriet räcker på full gas är en bra indikation. Kan ju hända nåt akut så man måste hem snabbt.

        Att jag bara använder el motor är för jag hatar allt krångel med bensinare. Även ny motor blir ju gammal en dag också. Nä jag har jävlas med sånt en gång för mycket Att stå och dra i det där snöret tills armarna blöder.
        Sen har man ju miljö aspekten. Är det ens nån bensin utombordare som har nån form av katalysator. Som abborrfiskare är jag ju glad för värmeökningen. Men som isfiskare så är jag ledsen.

        Torqeedo och Epropulsion ser jag som en liten särskilt klass för sig. Men det är ju som jag fruktade att det är dom som leder än. Kostar ju dock 100 000 om man ska kunna fiska och känna sig säker en dag. Dock lär nog batteribanken bli för tung för en oskwig haha

        Kommentera


        • #5
          https://www.harrysmarin.se/produktsi...-0-8-2-0-4-0-r

          Detta var dock intressant
          Hastighet i knop (km/h) Räckvidd i nm (km) Körtimmar
          Halvfart ca 2.5 (5.0) ca 27 (50) 10:00
          Maxfart ca 6.0 (11.1) ca 12 (22) 2:00

          2 timmar i full fart. Man behöver nog aldrig gasa mer än halv fart med en sån, om ens det.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
            https://www.harrysmarin.se/produktsi...-0-8-2-0-4-0-r

            Detta var dock intressant
            Hastighet i knop (km/h) Räckvidd i nm (km) Körtimmar
            Halvfart ca 2.5 (5.0) ca 27 (50) 10:00
            Maxfart ca 6.0 (11.1) ca 12 (22) 2:00
            2 timmar i full fart. Man behöver nog aldrig gasa mer än halv fart med en sån, om ens det.
            Ser nästan för bra ut för att vara sant
            Stämmer du så har du ju en vinnare.
            Inte så dyrt heller? Ungefär som en Minnkota av större slaget.
            Sen är det ju bara att öka batterierna om du vill ha mer räckvidd liksom.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Vet att Tomas på dittdrag demar en som motsvarar 9HP. räcker i evigheter med en 48v Litiumbatteri

              Kommentera


              • #8
                Varför inte en haswing protruar? Med 2 Lipo4 batterier.

                Kommentera


                • #9
                  Vær litt obs på at tallene basert på 2 ganger 100Ah AGM nok er basert på at du kjører batteriene flatt, dvs ødelegger de. For å unngå å ødelegge de kan du regne med ca 40% av oppgitt kjøretid, helst litt mindre. Dvs dine 10 timer er egentlig 4, dine to timer er egentlig 48 minutter i beste fall. Det kan hende jeg tar feil her, men sammenliknet med øvrige produsenter stemmer dette rimelig bra og mye bedre enn de opprinnelige tallene i tabellen.

                  Samtidig er effekten sannsynligvis beregnet utifra bruk med lithiumsbaserte batterier, disse kan levere mye høyere strøm (Ah) løpende enn et AGM. Hva effekten blir med AGM vet jeg ikke, men motstanden i et AGM er betydelig høyere enn i et kvalitets-lithium så du får garantert redusert effekt. Det eneste interessant spørsmålet er hvor mye effekten reduseres med.

                  Batteriet denne motoren egentlig er ment å brukes med koster ca 30.000. Det er 10.000 for mye sammenliknet med konkurrentene dog, i praksis er dette et 24V 100Ah lithiumsbatteri tilsvarende dette:
                  https://mjosservice.no/produkt/lithi...100ah-100a-bms
                  Senast ändrad av Team Colibri; 2019-05-16, 13:30.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                    Låt mig förklara
                    Jag är så gammal att jag minns när el motorerna verkligen började komma och sälja i större skala.
                    Kompisen köpte en. En stor tung båt krävs 4 man för att bära den, batteriet räckte väl att ta oss ut till fiskeplatsen men sällan hem, såvida vi inte hade motvind ut. Var väl inte dyraste han köpte. Mer budget varianten.
                    Så för mig blev det årorna. Mina armar tröttnar då inte eller får soppa torsk.
                    Men för 8 år sen så jag in till min lokala handlare och sa jag skulle ha den värsta han fick tag i. Jag fick en Motorguide varimax 55
                    Idag åkte jag till handlaren och testade en Oskwig Pike. Den båten är ju som en fjäder mot min vattensjuka båt. Men jag tyckte det inte var nån nämnvärd skillnad i farten. Kan ju bara ha varit en känsla. Använder ju mest min båt under nån vecka på hösten. Drömmer om ett liv med mer tid.

                    Men jag minns för några år sen när jag var inne hos min lokala handlare. Det var en återförsäljare där som försökte få dom att köpa en ny elmotor som var lika snabb som x antal bensinhästar, var det 5 eller 10. Det låter jag vara osagt. Men dom frågade om jag var sugen på att byta upp mig. Då frågade jag hur länge kan jag köra på full gas. 20 minuter sa dom. Hmm Med mina dubbla batterier så kan jag nog köra i 5-6 timmar full fart. Stor tung båt. Hur många batterier måste jag inte ha med den. Stoppar det med 15 st ens.

                    Men idag slog mig tanken. Vad har hänt till nu på den fronten? Är dom uppe i 2 timmar så tvekar jag inte.

                    Hej Husbehovsfiskarn;

                    Som agent i Norge och Sverige sålde jag via LEF Sport & Marinprodukter AB MINN KOTA elektriska fiskemotorer här i Sverige med början 1972 och cirka 20 år framåt....

                    12 volts motorerna drog mindre ström och 24 volts motorerna var snabbare....

                    Nothing is forever!

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-05-17, 06:52.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 527 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X