Vilken är den starkaste/snabbaste el motorn idag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken är den starkaste/snabbaste el motorn idag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
    Varför inte en haswing protruar? Med 2 Lipo4 batterier.
    Exakt såna tips jag önskade i tråden!

    Kanske lite högt ljud?
     

    Kommentera


    • #12
      Video att jämför dom andra 2 med.

       

      Kommentera


      • #13
        Får hem ett rebelcell 12v70 imorgon, ska bli mycket intressant att se om det räcker till terrovan ett normalt fiskepass, finns inga vettiga uppgifter att gå på, står olika överallt.

        Kommentera


        • #14
          Två av dessa batterier bör räcka gott och väl.

          https://upplevstore.se/produkt/north...ium-batterier/

          Jag skulle säga att tekniken inte finns här idag för att enbart kunna driva stora båtar på el. I praktiken behöver man kunna skicka ström trådlöst/ induktion, alternativt alstra ström genom microfission. Det finns ju elektriska utombordare på 10-30 HK med dessa är orimligt dyra och helt opraktiska om strömförsörjningen ska komma från batterier.

          Att utveckla renare förbränningsmotorer är mer realistiskt. Utveckla utombordare som uppnår standarden Super ultra-low emissions. För större utombordare så kanske man kan utveckla smartare katalysatorer. Går det för gräsklippare så bör det fungera för utombordare.
          Senast ändrad av Laxen2; 2019-05-16, 18:09.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Hej Husbehovsfiskarn;

            Som agent i Norge och Sverige sålde jag via LEF Sport & Marinprodukter AB MINN KOTA elektriska fiskemotorer här i Sverige med början 1972 och cirka 20 år framåt....

            12 volts motorerna drog mindre ström och 24 volts motorerna var snabbare....

            http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Näää, två motorer på samma effekt med 12v vs 24v så drar ju 24v-motorn mindre ström.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • #16


              Länken ovan kan ni se när jag kör min biltaksbåt i nästan 12 knop, planande med en 3000W elmotor.
              Batteriet räcker i över 1h på full fart. Notera att kurvan i förbrukning är exponentiell. Det är inte att föredra att köra med blybatterier/AGM då dem inte tål denna typ av urladdning. Livslängden blir inte lång.
              Ett 51.2 Volts batteri på 50Ah -väger cirka 20kg. Li Fe 4

              Till en Oskwig Pike, håller jag på att titta på att köra ett dubbelmontage med två 4000W motorer, då bör den skutan gå i 15-18knop. Piken väger 87kg. Min biltaksbåt i filmen väger 44kg.

              Framförallt, det är dyrt men kommer inte kosta skjortan. 3000W motor har ett riktpris om 18500kr batteriet till 14000kr och batteriladdare 4000kr. Hoppas på ny miljöpremie!


              Framtiden!
              Senast ändrad av TomasHelgeSkold; 2019-05-16, 20:08.

              Kommentera


              • #17
                Tomas. Vad är det för elmotor du använder?

                Hittade ju denna. Men detta kit går ju löst på närmare 50 000 kr.
                Ser också ut att vara en 44kg.
                 

                Kommentera


                • #18
                  Det är en motor som jag säljer, finns i 2kW - 48v, 3kW - 48v och 4kW - 60v. Kostar 17500-19500kr.

                  Kommentera


                  • #19
                    Inget fel på Kina produkter.
                    Halva priset mot dom andra. Men det äts upp av batteri kravet.
                    Senast ändrad av husbehov; 2019-05-17, 05:49. Anledning: missade information rakt framför ögonen

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                      Inget fel på Kina produkter.
                      Halva priset mot dom andra. Men det äts upp av batteri kravet.
                      Hänger inte med på vad du menar med batterikravet, det är samma lika för alla elutombordare, kinatillverkade eller inte? 99% av alla Litiumbatterier tillverkas i Kina, Northvolt ska väl ändra på detta. Kina om något land är just ellandet om något, har satsat stenhårt på att få bort fossila bränslen i fordon.

                      Menar du förbrukningen så kör jag denna motor i full fart i över en timme, når då 12 distans när motorn går på 3000W. Kurvan är exponentiell, d.v.s. i 6 knop och 1000W cirka 3h och 18 distans, i 4knop, 500W räcker det 6h och 24 distans. i 2knop över 12h... Detta på endast ett batteri. Batteriet har en BMS (mjukvara) som möjliggör parallellkoppling i flera led, alltså kan du bygga på med energi. Batteriet väger endast 20kg. Vill påstå att batterikraften inte här är ett dilemma om man nu inte ska köra full gas hela tiden, men då slukar även en bensinmotor mycket soppa vilket sätter begränsningarna i tankvolym/vikt och kostnaderna.

                      Begränsningen ligger kanske snarare i priset vid inköp än kraften.


                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 526 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X