Oseriös garanti - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oseriös garanti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Oseriös garanti

    Jag köper en motor i andra hand med garanti från 2017. När jag kommer hem upptäcker jag att kåpan har en dålig passform och passar inte motorn som den ska (misstänker att han byt ut kåpan mot en annan då även färgen inte stämmer till 100%). Vill reklamera detta hos en återförsäljare men kan inte eftersom jag inte är aktuell för någon återförsäljare. Återförsäljaren som sålde till den förre ägaren har gått i konkurs. Har kontaktat Honda som hänvisar till "någon återförsäljare". Hur etablerar jag den här kontakten när ingen vill hjälpa en utan bara tjäna pengar på en.

  • #2
    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
    Jag köper en motor i andra hand med garanti från 2017. När jag kommer hem upptäcker jag att kåpan har en dålig passform och passar inte motorn som den ska (misstänker att han byt ut kåpan mot en annan då även färgen inte stämmer till 100%). Vill reklamera detta hos en återförsäljare men kan inte eftersom jag inte är aktuell för någon återförsäljare. Återförsäljaren som sålde till den förre ägaren har gått i konkurs. Har kontaktat Honda som hänvisar till någon återförsäljare. Hur etablerar jag den här kontakten när ingen vill hjälpa en.
    Garanti? du vet att i 99% av fallen så utgår garantin till första köpare och ej följer med i andra hand?
    Vad tänker att du ska få ut på garantin? en ny kåpa? den satt ju på när du köpte motorn, öppnade du aldrig kåpan och kände felet?
    Det är inget garantiärende, det är slarv av dig som köpare, du har undersökningsplikt och borde upptäckt detta vid köp, det är ju inte ens ett dolt fel.

    Kommentera


    • #3
      Du får läsa på konsumentköplagen.
      I ditt fall är det inte ett garanti ärende. Utan någon som bytt kåpa. Antingen säljaren eller den förra återförsäljaren.
      Det är inget som Honda har något med att göra och om du vill ha en kåpa som passar, är det bara att öppna plånboken.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
        Jag köper en motor i andra hand med garanti från 2017. När jag kommer hem upptäcker jag att kåpan har en dålig passform och passar inte motorn som den ska (misstänker att han byt ut kåpan mot en annan då även färgen inte stämmer till 100%). Vill reklamera detta hos en återförsäljare men kan inte eftersom jag inte är aktuell för någon återförsäljare. Återförsäljaren som sålde till den förre ägaren har gått i konkurs. Har kontaktat Honda som hänvisar till "någon återförsäljare". Hur etablerar jag den här kontakten när ingen vill hjälpa en utan bara tjäna pengar på en.
        .................................................. .................................................. .................................................. ..........................................

        Hej Laxen2;
        Om du inte själv kan rätta till kåpan så att den passar perfekt till din Honda-motor får du be någon händig kompis hjälpa dig. Alternativt får du vända dig till Hondas generalagent och be honom rekommendera en Honda återförsäljare som du kan köpa en ny motorkåpa hos....

        Garanti & Reklamation. Dina rättigheter som konsument när du köper en vara av en näringsidkare står i konsumentköplagen. ... Enligt garantin – utfärdas av säljaren och gäller normalt 1-2 år. Garantin gäller för fabrikationsfel, inte skador som orsakats av en olyckshändelse eller för att du hanterat varan fel....

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-06-18, 11:19.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
          Du får läsa på konsumentköplagen.
          I ditt fall är det inte ett garanti ärende. Utan någon som bytt kåpa. Antingen säljaren eller den förra återförsäljaren.
          Det är inget som Honda har något med att göra och om du vill ha en kåpa som passar, är det bara att öppna plånboken.
          Varför ska han läsa konsumentköplagen?

          Kommentera


          • #6
            Så kan han läsa på vad skillnaden är mellan garanti och reklamation. Jag vet att han köpt varan av en privatperson och konsumentköplagen inte gäller.

            Kommentera


            • #7
              Vad lätt ni gör det för Honda och Handlarna. Jag sa att jag misstänker att han bytt ut kåpan inte att jag vet att det gått till på det sättet. Kåpan måste passa på motorn i alla fall tycker jag eftersom kåpan ser ut att vara väldigt ny och måste vara från en sentida motor. Modellen ifråga har inte ändrats de senaste 20 åren så varför ska den inte passa om kåpan själv inte ändrat form? Jag har rätt att kräva en ny kåpa, alternativt att den befintliga kåpan justeras på garantin så att den får rätt passform om formen ändrats.

              Allt jag vill är att en handlare bekräftar att kåpan har rätt form. Har den fel form kräver jag att den omgående åtgärdas. Kåpan är dyr så jag tänker stå på mig.
              Senast ändrad av Laxen2; 2019-06-20, 10:36.

              Kommentera


              • #8
                Hur/varför har du rätt att KRÄVA detta!?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                  Vad lätt ni gör det för Honda och Handlarna. Jag sa att jag misstänker att han bytt ut kåpan inte att jag vet att det gått till på det sättet. Kåpan måste passa på motorn i alla fall tycker jag eftersom kåpan ser ut att vara väldigt ny och måste vara från en sentida motor. Modellen ifråga har inte ändrats de senaste 20 åren så varför ska den inte passa om kåpan själv inte ändrat form? Jag har rätt att kräva en ny kåpa, alternativt att den befintliga kåpan justeras på garantin så att den får rätt passform.

                  Japp, av den anledningen att detta inte har med Honda eller någon handlare att göra. (Jag tänkte inte blanda mig i detta då detta är internet)

                  Du har köpt en vara av en privatperson, det är så jag tolkar "ANDRA HAND". Du har inte rätt att kräva en ny kåpa då du köpt varan i befintligt skick.
                  Visst du har en viss tid på dig att reklamera till privatperson men INTE till ÅF/Agent. Inte i detta fallet. (Vill erinra mig att det är ca 6 månader om DOLDA fel uppstår vid köp mellan privatpersoner och då gällande bilar, båtmotorer är inte samma sak dock)

                  Detta är då inget dolt fel då du mer eller mindre godkänt skicket på varan vid köpetillfället.

                  Sorry gubben/damen (för att inte stöta mig med någon på internätet)

                  Kommentera


                  • #10
                    Vad spelar det för roll om det är köpt i andra hand? Garantin på en motor förs över till nästa köpare. Jag har väl rätt att också reklamera kåpan som är en del av motorn? Kåpan kan väl inte ändra form hux flux utan ska behålla sin form under motorns hela livstid. Om kåpan har rätt form men inte passar motorn så är det en hel annan femma och jag kräver inte Honda på ansvar.

                    Men men, att tjafsa med främlingar på nätet som inte är behjälpliga kommer inte att föra mig närmare en lösning.
                    Senast ändrad av Laxen2; 2019-06-20, 11:09.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 981 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 393 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 446 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 905 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 397 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X