Oseriös garanti - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oseriös garanti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
      Vad spelar det för roll om det är köpt i andra hand? Garantin på en motor förs över till nästa köpare. Jag har väl rätt att också reklamera kåpan som är en del av motorn? Kåpan kan väl inte ändra form hux flux utan ska behålla sin form under motorns hela livstid. Om kåpan har rätt form men inte passar motorn så är det en hel annan femma och jag kräver inte Honda på ansvar.

      Men men, att tjafsa med främlingar på nätet som inte är behjälpliga kommer inte att föra mig närmare en lösning.
      Men du skriver ju själv att (du misstänker) förra ägaren bytt ut kåpan?!?!
      Gäller fabriksgarantin även för utbytta ej orginaldelar?

      /C

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
        Vad spelar det för roll om det är köpt i andra hand? Garantin på en motor förs över till nästa köpare. Jag har väl rätt att också reklamera kåpan som är en del av motorn? Kåpan kan väl inte ändra form hux flux utan ska behålla sin form under motorns hela livstid. Om kåpan har rätt form men inte passar motorn så är det en hel annan femma och jag kräver inte Honda på ansvar.

        Men men, att tjafsa med främlingar på nätet som inte är behjälpliga kommer inte att föra mig närmare en lösning.
        läs gärna på om garanti, reklamationsrätt och vad som gäller.

        https://www.google.com/amp/s/amp.svt...ofta-vardelosa

        Är du säker på att det är originalkåpan? Den har inga skador så den missformats?

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
          1. Vad spelar det för roll om det är köpt i andra hand? 2. Garantin på en motor förs över till nästa köpare. 3. Jag har väl rätt att också reklamera kåpan som är en del av motorn?
          1. Det betyr alt, sammen med avtalevilkårene.
          Dersom en garanti skal følge med over til neste eier, må det fremgå tydelig i garantiens betingelser. Det er svært sjelden at dette er tilfelle. En garanti er fult og helt en avtale mellom kjøper og selger. Garantier er med andre ord en avtalestyrt rettighet, ikke en lovbestemt rettighet. (Dette i motsetning til en reklamasjon som jeg kommer tilbake til i 3.)
          2. Nå blir det morsomt. Honda har nemlig en garanti som overføres til neste eier: https://marine.honda.com/support/warranty
          3. Ja, men da til personen du kjøpte motoren av. Ikke til opprinnelig forhandler, og ikke til Honda sentralt. De har ikke noe med dette å gjøre.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
            Vad spelar det för roll om det är köpt i andra hand? Garantin på en motor förs över till nästa köpare. Jag har väl rätt att också reklamera kåpan som är en del av motorn? Kåpan kan väl inte ändra form hux flux utan ska behålla sin form under motorns hela livstid. Om kåpan har rätt form men inte passar motorn så är det en hel annan femma och jag kräver inte Honda på ansvar.

            Men men, att tjafsa med främlingar på nätet som inte är behjälpliga kommer inte att föra mig närmare en lösning.
            Detta är inte för att vara otrevlig men att söka hjälp på nätet bara för att få medhåll när det faktiskt inte kommer hända är lite som att sjösätta båten utan att sätta i pluggen. Det kommer gå men du sjunker till sist.

            Tyvärr i detta fallet får du "skylla dig själv" som köpt varan i andra hand, godkännt köpet och varan i befintligt skick. Sorry Laxen2, det handlar inte om att vi är främlingar som inte vill vara behjälpliga, det handlar om att det tyvärr är fel i frågan.

            Kommentera


            • #16
              Någon hann före...
              Senast ändrad av Emil; 2019-06-20, 11:57.

              Kommentera


              • #17
                Som jag förstår det så är det enligt följande:
                1. OM kåpan är bytt till en original som inte passar så borde den utbytta originalkåpan bytas ut. Här kan kvitto behövas om föregående ägare köpt den av en handlare. Detta borde föregående ägare känna till.
                2. OM kåpan inte är bytt utan suttit sedan ny och det är garanti på den(dvs inget yttre våld osv) så borde man kunna då en ny kåpa av Honda på grund av dålig passform.

                Jag hade hört av mig till säljaren och kollat med denna vad som har hänt. Har föregående ägare köpt den ny och hävdar att den inte har bytts så hade jag kollat med ställena han har servat den på. Dom kanske har bytt?
                Borde stå ett nummer i kåpan så man kan se om det är den som hör till motorn, eller om det är till en annan?
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #18
                  Som jag minns det gäller köplagen för affärer mellan privatpersoner. Konsumentköplagen mellan företag o privatperson. Bra att undersökningsplikten nämnts.
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag måste ta reda på om kåpan är utbytt eller ett original till motorn. I och med att kåpan saknar serienummer så behöver jag låna en ny och passande kåpa och jämföra med min befintliga samt prova den på motorn. Vore bra om någon handlare kunde hyra ut en kåpa till mig över dagen eller om någon på fb kan tänkas komma över med sin kåpa mot betalning.

                    Visst jag var slarvig när jag köpte motorn men han stressade upp mig, först bjöd han på kaffe och sen blev han taggig när jag krävde mer dokumentation. Jag blev nog lite manipulerad men nu står jag här.
                    Senast ändrad av Laxen2; 2019-06-20, 12:54.

                    Kommentera


                    • #20
                      Stressade säljare ska man passa sig för... lätt att tappa koncepten och börja "pruta" på undersökningsplikten och sån dokumentation som man innan köpet hade satt som krav för köp...

                      Man vill inte gå miste om en "bra affär", speciellt om man letat en längre stund, åkt en bit och lagt ned tid... Naturligtvis kan även ett "odokumenterat" köp bli en bra affär men riskerna är onekligen större...

                      Något att tänka på för oss alla i "stundens hetta", till TS - hoppas det löser sig!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 902 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 527 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X