Skumt fel Evinrude - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skumt fel Evinrude

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skumt fel Evinrude

    Halloj alla glada proffs och hobby mekare. Kompisen har köpt en båt med tillhörande äldre Evinrude 9,9 årsmodell 70 tal typ. Problemet med motorn är att när han lägger i växeln framåt går den i fint och motorn driver bra på tomgång. Men när han gasar så ökar bara motorn på varvtal men går fortfarande på tomgångs hastighet. Lägger han i backen så driver motorn riktigt fint. Nån som har en aning vad detta kan bero på? Vi öppnade riggen och växelhuset ikväll och inspekterade drivaxeln och dreven i växelhuset men kunde inte se nåt uppenbart fel! Har ni nån ide så delge gärna..Mvh Magnus

  • #2
    Vår gamla Mercury betedde sig likadant i höstas. Inuti propellern satt det en plastring som var utsliten, vilket gjorde att propellern slirade på skaftet vid gaspådrag.
    Jag har inte någon större erfarenhet av mekande men jag hoppas du förstår vad jag menar. När du beskriver problemet så känns det identiskt med vad som hände mig.
    ​​​​
    Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av -Braw- Visa inlägg
      Vår gamla Mercury betedde sig likadant i höstas. Inuti propellern satt det en plastring som var utsliten, vilket gjorde att propellern slirade på skaftet vid gaspådrag.
      Jag har inte någon större erfarenhet av mekande men jag hoppas du förstår vad jag menar. När du beskriver problemet så känns det identiskt med vad som hände mig.
      ​​​​
      Ja, +1 på den. Lägg motorn i växel och se om du kan vrida propellern för hand (se bara till att motorn inte kan starta här, för då blir det inget bra...). Går propellern att vrida runt lätt, så är det bussningen/vulkningen mellan propeller och "drivhylsan" (den delen med splines som drivs av propelleraxeln) som är slut. Ny propeller är det som gäller då...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

        Ja, +1 på den. Lägg motorn i växel och se om du kan vrida propellern för hand (se bara till att motorn inte kan starta här, för då blir det inget bra...). Går propellern att vrida runt lätt, så är det bussningen/vulkningen mellan propeller och "drivhylsan" (den delen med splines som drivs av propelleraxeln) som är slut. Ny propeller är det som gäller då...
        på en femtio år gammal propp låter det ganska troligt....
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

          på en femtio år gammal propp låter det ganska troligt....
          Tycker det är dåligt att det inte håller längre

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av esoxlucius666 Visa inlägg
            Halloj alla glada proffs och hobby mekare. Kompisen har köpt en båt med tillhörande äldre Evinrude 9,9 årsmodell 70 tal typ. Problemet med motorn är att när han lägger i växeln framåt går den i fint och motorn driver bra på tomgång. Men när han gasar så ökar bara motorn på varvtal men går fortfarande på tomgångs hastighet. Lägger han i backen så driver motorn riktigt fint. Nån som har en aning vad detta kan bero på? Vi öppnade riggen och växelhuset ikväll och inspekterade drivaxeln och dreven i växelhuset men kunde inte se nåt uppenbart fel! Har ni nån ide så delge gärna..Mvh Magnus
            Hej Esox Lucius;

            Jag hade en Evinrude 9,5 hkr åren 1965 - 75 som fungerade helt perfekt så länge jag ägde den... Det verkar som om motorn inte kopplar i växeln ordentligt när du lägger i framläge...

            Plocka av motorkåpan. Starta motorn vid bryggan och låt den gå på tomgång... Se vad som händer när du upprepade gånger lägger i backläge-.framläge-backläge-framläge...
            Troligtvis är det någon del som är utsliten och behöver bytas...

            Skriv gärna och berätta hur du fick problemet löst....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-06-28, 09:09.

            Kommentera


            • #7
              Att det skulle vara hubben i propellern som har släppt var våran första tanke också men den sitte stenhårt och dessutom skulle inte motorn driva bra på backen om propellern var väck. Mer inne på det Old Firehand säger att växeln inte kopplar i ordentligt i framåt läget. Den "klonkar" i växlarna bra både framåt och bakåt, inga tveksamheter där.Kanske går att justera på något sätt?

              Kommentera


              • #8
                Hade ett liknande fel på vår 4-hästare (Yamaha) med manuell växel på sidan
                På den satt en stång genom hela riggen som styr växeln i rätt läge
                Den gick att justera i ett skruvfäste, förmodligen hade skruven lossnat lite så att växlarna hamnade lite ur läge
                Kommer inte ihåg om det att gick att komma åt genom växelhuset, eller om jag behövde skruva isär något mer

                Hittade också denna länk som kanske kan vara till hjälp, verkar vara ett liknande fel

                Kommentera


                • #9
                  PS, hur gör man för att bara få med själva länken när man klistrar in en länk
                  Det blir stök för mig varje gång...

                  Kommentera


                  • #10
                    Brytpinnen har väl gått av i två-tre bitar. Skruva upp propellern så ser du.
                    Senast ändrad av .art; 2019-06-28, 01:58.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 906 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X