Elmotor och effekt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor och effekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Svar på din fråga är NEJ.
    Farten på en båt bestäms till stor del av båten och inte motorn.

    deplacerande fart (vilket är det vi pratar om med rel. Små motorer) är lika med MAX båtens vattenlinjelängd och detta oavsett antal hk.

    planande fart är något annat men toppfart är INTE linjär relativ effekten. För att komma över planingströskeln krävs en viss kraft (inte effekt som är kraft över tid utan kraft) väl över planingströskeln så är fartökningen delar av effektökningen. Man kan nästan anta samma fysikaliska regler som vid ljud, det krävs dubbla effekten för att öka ljudtrycket med 3 db, vilket samtidigt är den minsta skillnad vi människor kan urskilja som förändring.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #12
      Jag beställde motorn iaf. Tycker ju att jag bör uppleva en liten förbättring. Den bör iaf inte kunna gå saktare?

      Kommentera


      • #13
        Att välja en Minn Kota, Motor Guide, Watersnake osv som huvudsaklig drivkälla är som att köpa en åkgräsklippare som ersättare för en riktig traktor.

        Kommentera


        • #14
          Förstår hur du menar. Har dock inte råd med en Karvin. Sen för mig är det inte viktigt att båten ska plana. Men då min motor nu blev stulen så blev jag tvungen till snabba val.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Att välja en Minn Kota, Motor Guide, Watersnake osv som huvudsaklig drivkälla är som att köpa en åkgräsklippare som ersättare för en riktig traktor.
            Nu är ju Haswing protruar inte någon trollingmotor utan tänkt att använda vid förflyttning. Skulle tro att man kan komma upp i ungefär dubbla hastigheten jämfört med de vanliga trollingmotorerna du nämner.

            Kommentera


            • #16
              http://www.psychosnail.com/boatspeedcalculator.aspx

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                Så ni tror inte det blir nån förändring i farten?

                Måste ju vara nåt med att dom börjar nämna elmotorer med HP i namnet och jämförelser i listor.
                750W ska ju vara en HP. Så på den punkten är ju skillnaden mellan motorerna 3/4 HP till 3 1/4 HP

                Tänker till exempel på denna video
                En Semper 440, väger 200kg. Kanal ägaren skriver i en kommentar att uppskattad vik på båt och gubbar är 450kg
                Min oskwig Pike väger 100kg, 103kg med plåten jag satt i fronten. Med mig, en fiskekamrat och lite prylar och batterier runt 350kg.
                Han kommer ju upp i 5,5 knop. Det är 3 knop mer än vad jag får upp oskwigen i.
                Nu kan jag inte polska och google translate är inte så där jättebra. Men dom pratar om att byter man nån skruv i motorn ska man komma upp i 10-12 knop. Drar ju såklart mer batteri.
                Detta är lögn, DET GÅR INTE. för att köra 12 knop måste båten antingen plana eller vara 12m lång

                toppfart på en deplacerande båt begränsas av dess vattenlinjelängd som bestäms av skrovformen . Det spelar ingen roll om båten väger 100 eller 800 kg.

                Med din båt lär du komma upp i ca: 4,5 knop sedan måste båten plana för att överstiga den farten. Om elmotorn har den kraften så kan du åka fortare men troligtvis inte med elmotor motsvarande 3 Hk.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                51 svar
                6 982 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                24 svar
                10 394 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sirre9
                av Sirre9
                 
                Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                10 svar
                3 447 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Maxxim
                av Maxxim
                 
                Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                9 svar
                1 905 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DavidFelmeri  
                Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                414 svar
                63 400 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DIFAnders  
                Arbetar...
                X