Frontmonterad Elmotor på Linder 445 Max? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frontmonterad Elmotor på Linder 445 Max?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Frontmonterad Elmotor på Linder 445 Max?

    Inför nästa sommar ska jag montera en frontmotor på min Linder 445 Max. Monteringen av själva motorn ser jag inte som några stora problem Men placeringen av batteri.

    Är det någon som har monterat motor och några extra batterier till sin 445 Max? Båten är redan lite baktung då jag är själv i båten och jag vill ogärna ha 25-50 kg till i aktern. Den enkla men för dyra lösningen är Lipo bredvid det batteri som redan är monterat i bakre stuvfack. Tyvärr går det inte in batteri i främre stuvfack och i mitten är hela lådan fylld med bensintanken. Hur har ni löst det? Någon som har några bra förslag? Till att börja med, klarar jag mig med endast ett batteri? Trollar inget utan vill kunna ankra och göra kortare förflyttningar.


  • #2
    Med tanke på risken för gnistbildning från batteripolerna bör du undvika att ha batterierna stående på samma plats i båten som bensintanken .... Kom ihåg att bra ventilation krävs för att bensingaserna ska försvinna....
    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-16, 14:48.

    Kommentera


    • #3
      Jeg hadde laget en kasse foran den midtre toften til batteriet og sikret kassen mot toften. Ja du klarer deg med ett batteri på ca 100Ah hvis du tenker på blybasert batteri og ca 50Ah hvis du tenker på lithiumsbasert batteri.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Och jag hade nog "öppnat/byggt om" fördäcket, förlängt det bakåt så pass att ett LiFePO4 50Ah eller Gel 100Ah hade fått plats där i fören framför främre toft, allt för att få bättre viktfördelning, båten är ju ovanligt lätt i fören...

        Kommentera


        • #5
          Tack för era svar. Jag har funderat på att bygga om fördäcket men tycker att det känns jobbigt, men det är absolut ett alternativ. Jag ska leta fram ett bilbatteri och prova placera det på olika ställen i båten. Både där Team Colibri föreslår samt framför pulpeten.

          Är det någon som har byggt om fördäcket så att jag kan få se en färdig lösning och slipper uppfinna hjulet på nytt?

          Kommentera


          • #6
            Oftast de jobbiga lösningarna som blir snyggast och fungerar bäst. Ett alternativ jag skulle överväga är ett kastdäck mellan mitt- och främre toft med batteriet placerat under densamma.

            sett ett par byggen på webben men minns ej var...

            Kommentera


            • #7
              Kastdäck finns till och med Linder original men jag varvar fisket med familjeutflykter och då passar det bättre med tofterna så att alla kan sitta på ett bra sätt.

              Till våren får jag väl får köpa hem motor och batteri och börja prova mig fram.

              Kommentera


              • #8
                Ett alternativ är att bara köra ett lite större. Jag har kopplat min elmotor, ekolod och bensinmotorn på samma batteri. Fungerar utmärkt.

                Kommentera


                • #9
                  Hur stort batteri har du då valt att använda dig av?

                  Kommentera


                  • #10
                    Tror det är ett 115 amp

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 963 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X