Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plastbåt, vilken motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plastbåt, vilken motor?

Hejsan, fick en gammal plastbåt av svärfar (okänt märke) som jag håller på att renovera och göra om till en lite mer fiskeduglig båt. Båten är 4.20 lång och 1.60 bred. Jag tänkte fråga om någon vet hur stor motor som hade passat på den. Sitter Inte någon bricka på eller något som man kan gå efter heller. Hade gärna velat ha på en 10 hk men vet inte om de är för stort. Har bytt och förstärkt akterspeglen på den så den ska ju hålla iallafall.
    /_Oscar

En bra bild visar vilken typ av båt det är, dvs om en roddbåt så kan nog 4-6hk göra jobbet. Är det en planande båt så hellre 15-20hk än 10hk, den senare kan bli på marginalen för klen om du lastar lite extra eller om båten är tung i sig...

Kommentera

Kommentera

Kan du se med hjälp av bilderna? =)

Kommentera

Ser ut som en äldre Crescent på bilderna.
          Hur som helst är det ett planande skrov och 10 hk kommer antagligen bli för lite.
          Mellan 15-30 hk beroende på hur många ni brukar vara ute och hur mycket utrustning osv.
          20 hk är nog en gyllene medelväg.

Kommentera

Jaså ja de var mycket större än vad jag kunde föreställa mig. Men tack så mycket för svaren då har jag lite info o gå på iallafall så man inte köper fel motor. =)

Kommentera

Men med en 20 hk, borde inte en sådan lätt liten båt "stegra" väldigt mycket innan man kommer upp i fart så den planar? Eller en 20 hk kanske inte så tung ändå? / Oscar

Kommentera

Ursprungligen postat av oscarboström Visa inlägg
                Hejsan, fick en gammal plastbåt av svärfar (okänt märke) som jag håller på att renovera och göra om till en lite mer fiskeduglig båt. Båten är 4.20 lång och 1.60 bred. Jag tänkte fråga om någon vet hur stor motor som hade passat på den. Sitter Inte någon bricka på eller något som man kan gå efter heller. Hade gärna velat ha på en 10 hk men vet inte om de är för stort. Har bytt och förstärkt akterspeglen på den så den ska ju hålla iallafall.
                /_Oscar
                Hej Oscar;

Jag antar att du i huvudsak har tänkt använda båten vid spinnfiske och trolling. Därför borde en 4 - 6 hkr 4-takts Yamaha utombordsmotor fungera helt perfekt på din båt... https://www.batofiske.se/batar-tillb...SABEgI8FvD_BwE

Old Firehand
                Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Oscar;

Jag antar att du i huvudsak har tänkt använda båten vid spinnfiske och trolling. Därför borde en 4 - 6 hkr 4-takts Yamaha utombordsmotor fungera helt perfekt på din båt... https://www.batofiske.se/batar-tillb...SABEgI8FvD_BwE

Old Firehand
                  Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Ja de blir ju mest spinnfiske, men också gärna kunna förflytta sig över större vatten med hyffsad fart. Så därför var jag nyfiken på hur stor motor min båt klarar. Jag tror absolut jag hade klarat mig på en 6 hk men de kan alltid vara trevligt att kunna skynda på de hela lite ibland. Men vi får de hur de blir framåt våren. =)

Kommentera

Jag skulle säga att till den båten är en 20 hk 2 takt lagom både till storlek och pris. Kör 80% gas eller tomgång så drar den samma som en modern 4-takt för 50,000 kr.

Exempelvis 82-87 års mariner som är byggda i Yamahas fabriker är kanon och finns billigt i bra skick. Har själv en sån fast 40 hk på min båt som är 4,70 och den drar 0,4 l/nm i 22 knop.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Roddan, 2012-05-09, 18:33
                    41 svar
                    11 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Garibaldi  
                    Startad av Erikkw, 2014-03-11, 15:44