Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plastbåt, vilken motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av oscarboström Visa inlägg

Ja de blir ju mest spinnfiske, men också gärna kunna förflytta sig över större vatten med hyffsad fart. Så därför var jag nyfiken på hur stor motor min båt klarar. Jag tror absolut jag hade klarat mig på en 6 hk men de kan alltid vara trevligt att kunna skynda på de hela lite ibland. Men vi får de hur de blir framåt våren. =)
    Tänk också på det stigande bensinpriset....
    http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm
    Old Firehand
    Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg
      Jag skulle säga att till den båten är en 20 hk 2 takt lagom både till storlek och pris. Kör 80% gas eller tomgång så drar den samma som en modern 4-takt för 50,000 kr.

Exempelvis 82-87 års mariner som är byggda i Yamahas fabriker är kanon och finns billigt i bra skick. Har själv en sån fast 40 hk på min båt som är 4,70 och den drar 0,4 l/nm i 22 knop.
      Jaså ja de kanske är någonting och satsa på. Jag har en liten fördom angående gamla 2 taktare att de blir mer skruva än fiska ute på sjön, och att dom inte är lika pålitliga. Men man sparar ju väldigt mycket pengar om man kommer över en fin äldre motor. De blir väl att hänga på blocket och vänta

Kommentera

Ursprungligen postat av oscarboström Visa inlägg

Jaså ja de kanske är någonting och satsa på. Jag har en liten fördom angående gamla 2 taktare att de blir mer skruva än fiska ute på sjön, och att dom inte är lika pålitliga. Men man sparar ju väldigt mycket pengar om man kommer över en fin äldre motor. De blir väl att hänga på blocket och vänta
        Beror ju på skicket. Köper man ett ras från början så blir det mycket skruva. Men köper du en välskött sötvattenskörd motor så skall det inte vara mer än en grundinställning i början (tomgång, växelreglage) och sedan endast löpande underhåll som impellerbyte och drevolja. Men det kommer du inte undan på en ny fyrtakt heller bara att då tar verkstaden rundligt betalt för det.

Har själv varit ute varje helg senaste året och inte skruvat mer än kanske 2-3 timmar totalt inkl. normal service.

Men det är klart att kan man verkligen inget om motorer så är kanske en ny motor med service på verkstad rätt väg att gå

Gällande bränsleförbrukningen så drar en korrekt inställd tvåtaktare marginellt mer än en ny motor. Ligger du däremot och kör på halvgas hela tiden eller låter motorn fyrtakta så är det klart att både förbrukning och utsläpp ökar markant. Tittade på vad en 40 hk 2018 Yamaha skulle dra per sjömil enligt Yamaha själva på en motsvarande båt som min vid samma fart och det var exakt samma som min egen 1984 mariner 40 hk.

Kommentera

Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg

Beror ju på skicket. Köper man ett ras från början så blir det mycket skruva. Men köper du en välskött sötvattenskörd motor så skall det inte vara mer än en grundinställning i början (tomgång, växelreglage) och sedan endast löpande underhåll som impellerbyte och drevolja. Men det kommer du inte undan på en ny fyrtakt heller bara att då tar verkstaden rundligt betalt för det.

Har själv varit ute varje helg senaste året och inte skruvat mer än kanske 2-3 timmar totalt inkl. normal service.

Men det är klart att kan man verkligen inget om motorer så är kanske en ny motor med service på verkstad rätt väg att gå

Gällande bränsleförbrukningen så drar en korrekt inställd tvåtaktare marginellt mer än en ny motor. Ligger du däremot och kör på halvgas hela tiden eller låter motorn fyrtakta så är det klart att både förbrukning och utsläpp ökar markant. Tittade på vad en 40 hk 2018 Yamaha skulle dra per sjömil enligt Yamaha själva på en motsvarande båt som min vid samma fart och det var exakt samma som min egen 1984 mariner 40 hk.
          Ja jo har man problem med motorn så visst är de inte för allvarligt så är de väl inga problem att skruva l serva själv. Men de är ju just den saken att är man ute för att fiska då ska bara grejorna fungera. Men ligger man alltid steget före och har koll på sin motors skick o byta grejor i förebyggande syfte så borde de ju inte vara några problem. Men om man säger gamla 2 taktare, vilka märken och årsmodeller ska man akta sig för att köpa?

Kommentera

Gamla motorer är alltid en chansning men det gäller ju att försöka få tag i en välskött. 2-taktare har heller inte så mycket som kan krångla men ålder gör ju också sitt i torra packningar, slangar och kablar.

Angående bränsleförbrukning så kan det variera enormt. Har en Mariner 15 hk (Yamaha) som aldrig förstått att den är en 2-takt. Otroligt bränslesnål och kan gå på tomgång i timmar utan att sura igen.
            Har också en 30 hk Mariner, också den Yamaha-byggd. Den kallar jag för "Araben". Inget illa ment men det är bara de som äger oljekällor som uppskattar sådana motorer. Vansinnigt törstig och ständigt omgiven av ett moln med blårök. Trots "rätt" inställning men ålder och slitage har väl gjort sitt. Den sopar gott och väl i sig dubbelt så mycket soppa under en fiskedag som min nyare Yamaha 50 hk (4-takt).

Din båt är en som tål lite motorstyrka trots sin ålder. Akilleshälen är vikt eftersom bärigheten i aktern inte är den bästa. De var byggda för lättare 2-taktare och det bör man tänka på om man ska hänga på en nyare motor.
            Mitt råd är att starta med en billigare motor och testa båten.
            Trivs du med båten kan en större investering bli aktuellt i framtiden och välj då en 2-cylindrig motor om du ska ha 4-takt.
            Som exempel kan nämnas att en 3-cylindrig 30 hk väger nästan dubbelt så mycket som en 2-cyl 30 hk motor gör.

Kommentera

2-taks skiter ner vattnet otroligt mycket, det är som att hälla motorolja i vattnet så jag tycker att du ska avstå från det. Någon använde 2-takt vid en liten vik som jag brukar sjösätta från förra vecka och oljeresterna flyter ännu på vattenytan. insisterar du ändå på att skaffa 2-takt så använd åtminstone motorolja som är biologiskt nedbrytbart för att göra mindre skada. Skaffa hellre en ny Suzuki 6 HK så har du bra motor ett bra tag framöver..
              Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-16, 23:51.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                Gamla motorer är alltid en chansning men det gäller ju att försöka få tag i en välskött. 2-taktare har heller inte så mycket som kan krångla men ålder gör ju också sitt i torra packningar, slangar och kablar.

Angående bränsleförbrukning så kan det variera enormt. Har en Mariner 15 hk (Yamaha) som aldrig förstått att den är en 2-takt. Otroligt bränslesnål och kan gå på tomgång i timmar utan att sura igen.
                Har också en 30 hk Mariner, också den Yamaha-byggd. Den kallar jag för "Araben". Inget illa ment men det är bara de som äger oljekällor som uppskattar sådana motorer. Vansinnigt törstig och ständigt omgiven av ett moln med blårök. Trots "rätt" inställning men ålder och slitage har väl gjort sitt. Den sopar gott och väl i sig dubbelt så mycket soppa under en fiskedag som min nyare Yamaha 50 hk (4-takt).

Din båt är en som tål lite motorstyrka trots sin ålder. Akilleshälen är vikt eftersom bärigheten i aktern inte är den bästa. De var byggda för lättare 2-taktare och det bör man tänka på om man ska hänga på en nyare motor.
                Mitt råd är att starta med en billigare motor och testa båten.
                Trivs du med båten kan en större investering bli aktuellt i framtiden och välj då en 2-cylindrig motor om du ska ha 4-takt.
                Som exempel kan nämnas att en 3-cylindrig 30 hk väger nästan dubbelt så mycket som en 2-cyl 30 hk motor gör.
                Ja de låter väl vettigt som du säger att prova lite först. Jag rivit de gamla virlet i akterspeglen och satt in grövre så de borde väl klara en hyffsad motor ändå. Jag får väl höra mig lite omkring och se om jag kan få tag på någon gammal 15/20hk. =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                  2-taks skiter ner vattnet otroligt mycket, det är som att hälla motorolja i vattnet så jag tycker att du ska avstå från det. Någon använda 2-takts olja vid en liten vik som jag brukar sjösätta från förra vecka och oljeresterna flyter ännu på vattenytan. insisterar du på att ändå skaffa 2-takt så använd åtminstone motorolja som är biologiskt nedbrytbart för att göra mindre skada. Skaffa hellre en Suzuki 6 HK så har du bra motor länge..
                  Nu ska jag inte göra det här till en miljödiskussion men skriver bara för att reda ut lite saker.
                  1. Tvåtaktsoljan förbränns till största del i en varm tvåtaktsmotor med korrekt inställning
                  2. Om vi antar 2 % inblandning och höftar en total bränsleförbrukning om 100 L/säsong (cirka 450 km körning med en 20-40 hk) med 70 % förbränning så släpper en tvåtaktare ut 6 dl olja per säsong. Sämre än inget oljeutsläpp men knappast astronomiska mängder förutom i ett väldigt litet vattendrag
                  3. Inköp av en ny motor orsakar också utsläpp och då en båtmotor generellt inte körs speciellt mycket så är livstidsutsläppen till stor del beroende av tillverkning och transport
                  4. En korrekt inställd tvåtaktsmotor med bra kompression har visserligen något sämre verkningsgrad än motsvarande fyrtaktare men då vattenmotståndet på båtar relativt bilar är så stort så kommer bensinförbrukningen ändå vara ungefär lika stor (som mitt exempel ovan där min tvåtakt under verkliga förhållanden drar samma som en ny fyrtakt under tillverkarens ideala förhållanden). Detta förutsätter dock korrekt körning av tvåtaktaren där mellanvarv undviks i största mån.

Vill man ha ett bekymmersfritt motorägande relativt krona investerad så är en tvåtakt med dragstart och ingen eltrim perfekt då få saker kan gå fel och det som går fel fungerar att fixa själv för det mesta. Man slipper allt extra jox som finns i en fyrtaktare och får mer effekt vid lägre vikt. Köper man dock en sliten tvåtakt som haft ett hårt liv med dålig komp och mer glapp än käften på en politiker så kommer den dra mycket bränsle och vara dålig för miljön. Kombinerar man det med tummen mitt i hand och förkärlek för körning på halvgas i 8 knop på planingströskeln med motorn fyrtaktandes så är det nog bättre att bara köpa en ny fyrtaktare för 20-70,000 kr och vara nöjd
                  Senast ändrad av havreboll; 2019-09-17, 00:22.

Kommentera

Jag vill inte heller utveckla det här till en större miljödiskussion men att 2-takt är skadligt för miljön är välkänd och väldokumenterad av kunniga forskare. Visst 4-takt har en tendens att strula mer och förgasarna är väsentligen känsligare i och med att de har finare kanaler men det priset betalar jag gärna för att ha en miljövänligare motor.

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                      Jag vill inte heller utveckla det här till en större miljödiskussion men att 2-takt är skadligt för miljön är välkänd och väldokumenterad av kunniga forskare. Visst 4-takt har en tendens att strula mer och förgasarna är väsentligen känsligare i och med att de har finare kanaler men det priset betalar jag gärna för att ha en miljövänligare motor.
                      Miljövänligare motorer ser ut så här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm ...

Old Firehand
                      Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Roddan, 2012-05-09, 18:33
                      41 svar
                      11 329 visningar