Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plastbåt, vilken motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av markus66 Visa inlägg

"Okunskap och begåvningsnivå, avslöjas ibland väldigt enkelt."

När man varken kan, vill eller klarar av att förstå, kan man använda sig av utryck som "enbart drygt raljerande"!

De flesta begriper att en 2-takt är skadlig för miljön och när någon far med osanningar och felräkningar, är det verkligen på sin plats att säga ifrån.

Men efter som du "tror" så mycket, så kan du kanske hjälpa havrebollen med: Hur mycket av bensinen/bränslet förbränns i en 2-takt!?
    Skärp dig nu Markus 66....

Anteman är en av de bästa och mest fiskekunniga skribenterna vi har här på Fiskesnack....

Jag rekommenderar dig att gå tillbaka till trådens början...
    Läs och tänk då speciellt på vad Anteman och Laxen 2 skrev....

Själv har jag använt 2-takts utombordsmotorer på mina egna båtar som transportmotorer sedan slutet av 1950-talet..
    Yamaha 4-taktsmotorer har jag använt som trollingmotorer i betydligt kortare tid....
    Jag lämnar in mina Yamaha utombordsmotorer till Kallhälls Marina för att få professionell service när så behövs....

Old Firehand
    Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-18, 17:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Anteman är en av de bästa och mest fiskekunniga skribenterna vi har här på Fiskesnack....
      Jaha, är han det!? Men hur bra och kunnig tycker du han är på 2-taktarens förbränning av bränslet?

Kommentera

Där har vi den raljanta tonen på nytt, tråkigt. Du har i princip bara sagt det vi hört i 20 år "att 2-taktare lämnar 20-30% bränsle oförbrännt" och pikat åt havreboll, ett citat som citerats tiotusentals gånger?

Men vilken undersökning bygger den på, är den representativ för alla 2-taktare oavsett bränsleinjektionsteknik? Nej jag tror inte det efter vad jag läst... hur kunnig är du när du tror en sanning gäller alla typer av tvåtaktare?

Ok, jag tror, antar medan du "har rätt" enligt dig själv så varför kan inte du visa havreboll och mig var dina källor finns och vilka belägg det finns om att de är fakta att applicera på alla 2-taktare? Har inte sagt att 2-takt är i paritet med 4-takt, det mesta talar för den senare i stort men jag ville också lyfta frågan till hur stort problemet är i relation till annan bränslekonsumtion med avsevärt högre volymer.

Bara en sån sak som att jämföra utsläppen mellan en snål, äldre 2-taktare på 15-20 hk och en modern 50-60 hk vore intressant. Så vitt jag vet finns ingen sån jämförande studie men om TS köper en snål 2-t 15-20hk så kanske han inte är så värst mycket mer miljömässigt sämre är jag som bytt till en större 4-takt...

Att läsa dig får mig att tänka på frågan om problemet med all plast i världshaven, en komplex fråga som nu Sverige ska börja lösa med skatt på plastpåsar...

Men nu lämnar jag ditt spår, det tillför inte TS något mer, han vet nog redan var du står rörande 2-taktare och så även vi andra - kan vi gå vidare?

Kommentera

Har dere ordet "livsløp" på svensk?

Den desidert mest miljøvennlige løsningen er å ro. De som ikke gjør det kan egentlig slutte å klage på andre fra starten av. (Jeg ror ikke.) Ingen forurensning ved bruk, og nesten ikke forurensning ved produksjon av årer og åregafler.
          Skal du så ha motor er det mest miljøvennlige en elektrisk motor, batteripakke og en haug solcellepaneler.
          Har du ikke penger til det (for en elmotor med batteripakke som kan få en båt i plan er kostbart) er det nest beste en eldre motor.

Årsaken er rett og slett at din bruk av den eldre motoren kun gir forurensning i forbindelse med drift, den gir ingen forurensning forbundet med produksjon som en ny motor vil gjøre. Om det er 2T eller 4T utgjør knapt en målbar forskjell - det er antall driftstimer fra produksjon og til søppeldynga som er forskjellen.

Skal man krangle om forurensning må man se på totalen over produktets livsløp. Kjøp gjerne en ny motor, jeg gjør det selv fordi jeg har råd til det og liker å ha ny motor, men ikke tro du gjør kloden en tjeneste på grunn av det.
          Senast ändrad av Team Colibri; 2019-09-19, 08:40.
          Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Har dere ordet "livsløp" på svensk?

Den desidert mest miljøvennlige løsningen er å ro. De som ikke gjør det kan egentlig slutte å klage på andre fra starten av. (Jeg ror ikke.) Ingen forurensning ved bruk, og nesten ikke forurensning ved produksjon av årer og åregafler.
            Skal du så ha motor er det mest miljøvennlige en elektrisk motor, batteripakke og en haug solcellepaneler.
            Har du ikke penger til det (for en elmotor med batteripakke som kan få en båt i plan er kostbart) er det nest beste en eldre motor.

Årsaken er rett og slett at din bruk av den eldre motoren kun gir forurensning i forbindelse med drift, den gir ingen forurensning forbundet med produksjon som en ny motor vil gjøre. Om det er 2T eller 4T utgjør knapt en målbar forskjell - det er antall driftstimer fra produksjon og til søppeldynga som er forskjellen.

Skal man krangle om forurensning må man se på totalen over produktets livsløp. Kjøp gjerne en ny motor, men ikke tro du gjør kloden en tjeneste på grunn av det.
            Ja, livscykel blir det på svenska. Ganska likt engelskans life cycle, som i Life Cycle Analysis, vilket är det "tankesätt" som du väl beskriver i ditt inlägg. Utvinning av ny aluminium, som en ny motor till mesta delen består av, är extremt energikrävande... Mycket att tänka på när man ska bedöma en produkts totala miljöpåverkan över dess livstid.
            ​​​
            Senast ändrad av Lejestrand; 2019-09-19, 06:49.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Roddan, 2012-05-09, 18:33
            41 svar
            11 329 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Garibaldi  
            Startad av Erikkw, 2014-03-11, 15:44