Olja till Mercury Optimax! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olja till Mercury Optimax!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Optimax mot Yamaha 4takt? hoppas du inte får ångra dej bara, själv har jag mycket högt förtroende för Yamahas fyrtaktare definitivt Suzuki likaså lycka till med båtbygget!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Markusx Visa inlägg
      Låter som en fantastisk båt!!! Letar själv efter en större HT eller kabinbåt runt sex meter. Du som verkar vara insatt i havsfiske på västkusten -vad kan du rekomendera för båtar som klarar att åka en rejäl sväng ut på vårat härliga hav!?
      Vad har du för budget? Vet jag bara det så skall du få svar på frågan

      Jo, än så länge är jag jättenöjd, dock bara åkt med båten en gång, just när jag köpte den. Men gav mersmak.
      sigpic

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Optimax mot Yamaha 4takt? hoppas du inte får ångra dej bara, själv har jag mycket högt förtroende för Yamahas fyrtaktare definitivt Suzuki likaså lycka till med båtbygget!
        Jag klistrar..."Vet inte om Optimaxen är bättre, svår fråga. Men det som gjorde att jag valde den är, lägre bränsleförbrukning vid marchfart, billigare att köpa, inte lika stöldbegärlig (lägre premie), lättare att sköta, bättre tryck vid gaspådrag, tillgång till SmartCraft system."

        Jag har också mycket högt förtroende för Yamaha och Suzuki!
        sigpic

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
          Vad har du för budget? Vet jag bara det så skall du få svar på frågan

          Jo, än så länge är jag jättenöjd, dock bara åkt med båten en gång, just när jag köpte den. Men gav mersmak.
          Har tänkt att lägga mig runt 200 tusen.... Det som är viktigt för mig är att båten är bra för havsfiske (akterdäck) och att man kan bo någorlunda i den en helg (flickvännens krav). Också ett plus om den är så pass sjövärdig att man vågar ta en tur tex till Bratten området. Vet egentligen inte om denna ekvation går ihop riktigt,har inte hittat riktigt rätt ännu men kollar på större HT och kabinbåtar. Skulle vara skoj att höra åsikter från lite mer erfarna havsfiskare från västkusten!

          Kommentera


          • #25
            Lite på de premiserna som jag valde Askeladden, jättebra för fiske, men inte perfekt, samtidigt jättebra för boende, men inte perfekt. Men eftersom jag vill kunna åka ut och fiska, åka vattenskidor, sova över i skärgården m,m, så är den jättelämplig. Jag köpte den för 250 tusen + lite leksaker, men det mesta från USA eller med bra priser på annat sätt. Finns några fina båtar som heter Arvor (modell 215 exempelvis), dyr ny men borde gå att hitta beggat. som har en förhytt att bo och köra från med stort öppet akterdäck. Dock inte jättesnabba lite pga dieslar inombords. Men kalas att fiska från.

            Yamarin gör jättefina båtar med superba åkegenskaper för västkusten, men lite väl "runda" inuti, ger mindre plats och utrymme för prylar.

            Min Askeladden har lagom högt fribord vid akter, möjlighet att fälla bort 50 cm av aktertoften på vardera sida mot fribord så att det ger extra utrymma att komma ända längst bak på båten vid fiske. Stor motorbrunn med plats för reservmotor är några bra detaljer.

            Jag kommer att använda min båt vid fiske vid kuste ända ut till runt skagen och därikring, även bratten om vädret ger mig möjlighet. Nu är båten så pass snabb att det inte tar så länge att komma in om det börjar jävlas vilket till vis del är därför jag valde 200 hk och inte mindre.

            Ursprungligen postat av Markusx Visa inlägg
            Har tänkt att lägga mig runt 200 tusen.... Det som är viktigt för mig är att båten är bra för havsfiske (akterdäck) och att man kan bo någorlunda i den en helg (flickvännens krav). Också ett plus om den är så pass sjövärdig att man vågar ta en tur tex till Bratten området. Vet egentligen inte om denna ekvation går ihop riktigt,har inte hittat riktigt rätt ännu men kollar på större HT och kabinbåtar. Skulle vara skoj att höra åsikter från lite mer erfarna havsfiskare från västkusten!
            Senast ändrad av Sturgeon; 2007-03-06, 14:44.
            sigpic

            Kommentera


            • #26
              Tack för svaret!

              Att köpa båt blir bara en massa kompromisser Arvor är en av mina favoriter men den blir lite för dyr, begangnat verkar den ligga på nästan samma som nypris vad jag har sett så en sådan skall jag köpa i framtiden.

              Yamarin verkar också vara fina båtar! Riktigt fräscha och ofta med yamaha fyrtakt på. Var och tittade på en Yamarin 650 men tyckte inte det blev helt optimalt med fördäck och akterdäcket på samma gång + priset så klart.

              Har blivit tipsad om Uttern 6000 här på forumet och andra forum och kollat lite på den. Inte den sportigaste varianten men funktionell verkar det som. Det sämsta med den är väl den låga ruffen. Vad tror du om en sådan båt? Något som man har använt inom GHFK?

              Mvh
              Markus

              Kommentera


              • #27
                Hej på er!
                Är nyss hemkommen från båtmässan i Älvsjö och satt och bläddrade lite i nya kataloger. Quiksilver DFI Outboard Oil finns i 10 liter i Sverige, art.nr. 92-858038QB1 med rek. pris på 925 kr inkl. moms

                Kommentera


                • #28
                  Inte helt lätt att hitta bra priser i Göteborgs närhet trots ett antal telefonsamtal. Pratat med de flesta butiker jag kan komma på.
                  sigpic

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                  51 svar
                  6 957 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                  24 svar
                  10 375 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sirre9
                  av Sirre9
                   
                  Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                  10 svar
                  3 439 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Maxxim
                  av Maxxim
                   
                  Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                  9 svar
                  1 901 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DavidFelmeri  
                  Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                  414 svar
                  63 352 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DIFAnders  
                  Arbetar...
                  X