Stöldskyddstips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stöldskyddstips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stöldskyddstips

    Hej allihopa

    Fick detta tips från en kollega i Båtsamverkan och tänkte att det kan komma någon till nytta då ju båtsäsongen nu börjar och då också stöldsäsongen så kanske deet går att göra den egna motorn lite mindre stöldbegärlig iaf.


    Nu har SSF Stöldskyddsföreningen tagit fram ett märkningskitt med DNA- och UV-etsning som kan bidra till att göra din snurra mindre intressant att stjäla.
    Priset är 599 kr engångskostnad. Se bifogad länk!

    Det finns också ett utförligt reportage i nya numret av PRAKTISK BÅTÄGANDE nr 4 april 2020.

    https://www.stoldskyddsforeningen.se/butik/privat/stoldskyddsmarkningar/ssf-utombordsmotor-markning/



    PS Nej jag är inte sponsrad av tillverkaren men efter 16 år som aktiv i Båtsamverkan och fått 3 motorer stulna och en total förstörd så är jag för allt som kan skydda oss och våra motorer DS

  • #2
    Har funderat på det på min.. Än så länge kör jag dubbla motorlås och drevlås.. Och en tracker..
    Risken e väl att man får aktern itusågad ist..
    Enda som hade hjälpt e fan kontroll av alla öststatsbilar när de kör ur Svea rike..
    Så hade de kanske fått ner siffran på bilinbrott med.. Hade ett par bilar ink min egen som hade påhälsning här i gatan förra veckan.. Snyggt och prydligt hade dom tagit det dom ville ha.. Klåfingriga fanskap..

    Kommentera


    • #3
      Det finns vissa försäkringsbolag som har märkningskitt och även ger rabatt på försäkringen om du har stöldskyddsmärkt bil, båt, m. m.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Jag undrar om det verkligen har en avskräckande effekt, det är bara polisen som kan spåra motorn i databasen och det lär vara väldigt få av våra ”exporterade” motorer som kommer till polisens kännedom. Skulle motorn vara publikt spårbar i likhet med bilregnummer vore det säkert effektivare.

        Kommentera


        • #5
          Håller med Holden... givet att Tullen knappt får göra ett jota när misstänkta , väl lastade fordon lämnar Sverige, vilken praktisk nytta har man av dyra GPS puckar eller DNA/SecureMark? Motorerna har ju lämnat landet när brottet uppdagas...

          Så slappt vid gränsen att man nästan blir konspiratorisk lagd och undrar om detta trots allt är en god affär för samhällsekonomin, för statskassan, försäkringsbolagen, båtmotorleverantörer, säkerhetsfirmor och båtsäljare... och vi kunder får betala...

          Varför händer inget med tullens befogenheter, lobbar ens försäkringsbolagen för en förändring eller är "status quo" bra för lönsamheten och riksdagen antingen korkad eller i maskopi, jag begriper inte denna mångåriga senfärdighet oavsett regeringsfärg...

          Nä, snart penslar jag gift från nån pilgiftsgroda på mina motorbultar och varnar vänner och serviceteknikern om mina andra penslade ytor...
          Senast ändrad av anteman; 2020-04-02, 21:52.

          Kommentera


          • #6
            Tullen fick utökade befogenheter redan förra året att kvarhålla misstänkta och de fick ytterligare utökade befogenheter detta år så numera kan de göra klart mera så det rör på sig iaf.

            En bra sak med detta kit är ju RFID sändaren det är samma system som man märker hundar och katter med och såna avläsare lär tullen få använda och då ser de vems motor det ä, men något 100% skydd är det ju inte men vi får göra vad vi kan inom lagens gränser och ofta lämnar försäkringsbolagen en hyfsad premie rabatt och ofta även självriskreducereing om man har sådana här saker så det brukar snart tjäna in sig ekonomiskt.

            Kommentera


            • #7
              Jag kör strategin att motor och båt ska se så skabbiga ut som möjligt så det inte uppfattas som mödan värt, hindrade dock inte att någon stal bygeln till ekolodet (vilket kap) och slet av kabeln till heading sensorn (tackarrr).

              Kommentera


              • #8
                Bra att det rör på sig! Om 10-15 år har nog buset lärt sig att utförsel av "hämtade" varor utan verifierbara kvitton är så svårt från Sverige att de söker sig till andra marknader..

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Jag undrar om det verkligen har en avskräckande effekt, det är bara polisen som kan spåra motorn i databasen och det lär vara väldigt få av våra ”exporterade” motorer som kommer till polisens kännedom. Skulle motorn vara publikt spårbar i likhet med bilregnummer vore det säkert effektivare.
                  Jag vet att dom som har ristat in reg.nr på bilrutor har iaf haft lägre försäkringspremie och jag tror att det är så idag också.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                  51 svar
                  6 957 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                  24 svar
                  10 375 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sirre9
                  av Sirre9
                   
                  Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                  10 svar
                  3 439 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Maxxim
                  av Maxxim
                   
                  Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                  9 svar
                  1 901 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DavidFelmeri  
                  Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                  414 svar
                  63 362 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DIFAnders  
                  Arbetar...
                  X