Bränsleproblem - bränsleblåsa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bränsleproblem - bränsleblåsa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bränsleproblem - bränsleblåsa?

    Sjösatte i helgen och märkte då att bränsleblåsan var stenhård och svårpumpad. Fick hålla på länge med att starta motorn, så pass länge att jag misstänkte att jag glömt sätta på tändhattarna på stiften. Men de var på. Till slut tände motorn. Var ute och körde och märkte när jag blåste på max att motorn bara varvade 5100 varv. Normalt kommer jag upp i nästan 6000 varv vid max. Iaf så när jag kommer hem och ska testa pumpa fram bensinen till motorn så märker jag att det inte kommer fram bensin. Har ett bränslefilter med vattenavskiljare. Skruvade av filtret som då var knappt halvfullt och tömde ut i tanken. Har ett filter av denna modell. https://prispressarna.mamutweb.com/subdet170.htm . Tänkte att det var filtret det var fel på så köpte nytt och bytte samt köpte en bränsleblåsa med slang av märket scepter som jag satte på mellan filter och motor för att testa lite snabbt. Försökte pumpa men absolut inget händer. River ut Locket på bränsletanken där avluftningen och uppsuget sitter för att kolla att det inte satt skit i röret som sugerupp bensinen. Allting såg ok ut. Testade bränsleblåsan under vatten för att se att den inte läcker luft men den var tät och prövade även att pumpa upp vatten med nya settet och det gick även om man behövde knixa för att få till det, vilket förvånade mig lite.

    Iaf så kopplade jag om alla slangar, från tank till filter och från filter till motorn, nöp åt ordentligt för att hindra tjuvluft. Nu när jag testar pumpa på blåsan känns det som att absolut inget händer. Det pumpas tomt. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra?

  • #2
    Har nått vagt minne om att blåsan ska sitta på ett viss håll, mao att det sitter nån form av backventil så den bara funkar i en riktning. Men kan va ute o turnera såhär en fredagnatt. Kan va värt att kika på iaf..

    Kommentera


    • #3
      Tack för tipset, det felet har jag gjort flera gånger tidigare men denna gången tittade jag noga att blåsan var vänd åt rätt håll.
      Hittade detta tipset. Pumpa blåsan vertikalt. https://www.youtube.com/watch?v=IPsqPnFkhAg ska försöka igen imorgon.
      Senast ändrad av gabbu; 2020-04-03, 23:37.

      Kommentera


      • #4
        Hoppas du får rätt på det. De få ggr jag stött på problemet har det handlat om tjuvluft. Mao dåliga anslutningar, slang eller blåsa. Men ditt är ju helt nytt vad jag förstått så hoppas det löser sig.
        Antar att luftskruven på tanken är öppen? Annars borde du ju knappt kunnat köra alls..

        Kommentera


        • #5
          Om någon annan råkar ut för samma sak. Att pumpa blåsan vertikalt löste problemet.

          Kommentera


          • #6
            Apropå stenhård bränsleblåsa. Har någon mer drabbats av det? (tjuvar tråden lite grann)

            När jag idag skulle provstarta på land inför sjösättningen på söndag, konstaterade jag att pumpblåsan var stenhård. Jag menar verkligen stenhård. Fick använda polygrip för att trycka ihop den. Blev till att akut dra på affärn och köpa ny.
            Blåsan var av märket Scepter, vilket ju ska var nåt slags eftermarknadskvalitetsmärke, dvs inte billigaste. Bara fem år gammal.

            Som sagt, har nån annan haft samma problem med Scepterblåsor?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
              Sjösatte i helgen och märkte då att bränsleblåsan var stenhård och svårpumpad. Fick hålla på länge med att starta motorn, så pass länge att jag misstänkte att jag glömt sätta på tändhattarna på stiften. Men de var på. Till slut tände motorn. Var ute och körde och märkte när jag blåste på max att motorn bara varvade 5100 varv. Normalt kommer jag upp i nästan 6000 varv vid max. Iaf så när jag kommer hem och ska testa pumpa fram bensinen till motorn så märker jag att det inte kommer fram bensin. Har ett bränslefilter med vattenavskiljare. Skruvade av filtret som då var knappt halvfullt och tömde ut i tanken. Har ett filter av denna modell. https://prispressarna.mamutweb.com/subdet170.htm . Tänkte att det var filtret det var fel på så köpte nytt och bytte samt köpte en bränsleblåsa med slang av märket scepter som jag satte på mellan filter och motor för att testa lite snabbt. Försökte pumpa men absolut inget händer. River ut Locket på bränsletanken där avluftningen och uppsuget sitter för att kolla att det inte satt skit i röret som sugerupp bensinen. Allting såg ok ut. Testade bränsleblåsan under vatten för att se att den inte läcker luft men den var tät och prövade även att pumpa upp vatten med nya settet och det gick även om man behövde knixa för att få till det, vilket förvånade mig lite.

              Iaf så kopplade jag om alla slangar, från tank till filter och från filter till motorn, nöp åt ordentligt för att hindra tjuvluft. Nu när jag testar pumpa på blåsan känns det som att absolut inget händer. Det pumpas tomt. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra?
              Hej Gabbu;

              Ibland har det hänt mig att slangen kommit i kläm någonstans på vägen mellan den lilla 15 hkr 4-takts Yamaha trollingmotorn och tanken. För säkerhets skulle köpte jag en ny slang med blåsa att ha i reserv....

              Nothing is forever!

              Old Firehand
              Leif Engström


              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 980 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 393 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 446 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 905 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 397 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Arbetar...
              X